Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av?" i Plattformen

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av? Roar 29. juni 2024 kl.2247 #397706 (#397704) Vist 463 ganger Lik innlegget
 

Men på Roven på Kongsvingerbanen er Merkur-anlegget i bruk.
Jeg har aldri forstått fullt ut hvordan Merkur er helt greit på Roven, men ble et skandaleprosjekt på Nordlandsbanen. Men resultatet kjenner vi. Det er fortsatt gamle og manuelle prosedyrer som gjelder på Nordlandsbanen. I påvente av et ERTMS-anlegg som ingen lenger vet når blir satt i drift.

Lenke: VG

    Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av? Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.2321 #397711 (#397706) Vist 436 ganger Lik innlegget
 

Årsaken til at det ble slik, står i artikkelen:

"Statens Jernbanetilsyn nektet å godkjenne Merkur til bruk utover piloten på Roven krysningsspor, nordvest for Fetsund."

Altså godkjente de et enkeltstående prosjekt, men typegodkjennelsen kom aldri.

      Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av? Roar 29. juni 2024 kl.2328 #397712 (#397711) Vist 452 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Fortsatt gjenstår det mange spørsmålstegn omkring dette prosjektet.

        Orstad og Nordlandsbanen Nils Chr Hagen 29. juni 2024 kl.2347* #397713 (#397712) Vist 454 ganger Lik innlegget
 

Jeg har alltid tenkt at Merkur var forbundet med dobbeltsporet Stavanger - Sandnes -Orstad. Men det var også gjort forberedende arbeider på Nordlandsbanen.
Men så var det en antennemast jeg så på Orstad, og den sto ikke direkte tilknyttet sporet. Så da spør jeg videre om det noen gang har vært vurdert å bruke noe som ligner på radiostyrt sikkerhetssystem i Norge. Jeg mener å ha lest at det har vært (er) i bruk i Sverige.

          Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av? Roar 29. juni 2024 kl.2352 #397714 (#397713) Vist 449 ganger Lik innlegget
 

Masta kan vel være for togradiosystemet?
Det finnes strekninger i Sverige som har radioblock.

Lenke: Järnväg.net

            Svensk radioblock Roar 29. juni 2024 kl.2358* #397715 (#397714) Vist 457 ganger Lik innlegget
 

Finnes på Stångådalsbanan og Tjustbanan. Kalles nå "System R"

Lenke: Wikipedia, Sverige

    Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av? Erik W J 30. juni 2024 kl.0932* #397716 (#397706) Vist 418 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

På Roven er det sikringsanlegg av type NSB 94, som er spesialdesignet for en tospors stasjon. Denne anleggstypen fikk sin godkjenning før utviklingen av Merkur. Korrigert: Det er en pilotutgave av Merkur på Roven bare godkjent for denne enkelte stasjonen.

Merkur var den generiske utgaven av NSB 94 og som også skulle kunne brukes på stasjoner med andre sporarrangementer.

Da Merkur ble utviklet hadde det kommet forskriftskrav om bruk av en prosesstandard for sikringsanlegg. Det å følge prossesstandarden vil nok noen si har med sikkerheten å gjøre, men først og fremst er det en kommersiell standard for at alle leverandører skal ha de samme reglene av hensyn til konkurransen dem imellom. Hovedinnvendingen mot Merkur var at det ikke i tilstrekkelig grad var utviklet etter prossesstandarden og dermed ikke var noe lovlig produkt. Meg bekjent er det ikke reist tvil om Merkur var et sikkert anlegg eller ikke.

For øvrig var det en tilsvarende sak i Sverige, hvor Banverket måtte stoppe utviklingen av en anleggstype som het Alister.

      Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av Finn Holom 30. juni 2024 kl.0833* #397720 (#397716) Vist 381 ganger Lik innlegget
 

Nei, Erik, på Roven finnes et "ekte" Merkur-anlegg, med permanent godkjenning for drift. Men som det er nevnt tidligere i tråden ble det ikke gitt generell godkjenning ("generisk" godkjenning) for anleggstypen, og da stoppet det opp.

        Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av Erik W J 30. juni 2024 kl.0902 #397724 (#397720) Vist 376 ganger Lik innlegget
 

Takk for korrigeringen, Finn.

        Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av Terje Andersen 30. juni 2024 kl.0943* #397727 (#397720) Vist 382 ganger Lik innlegget
 

Slik jeg ser det var kanselleringen av Merkur et stort tap for norsk jernbane. Det er helt riktig at utviklingen av Merkur ikke hadde fulgt den nylig godkjente prosess-standarden ved utviklingen fra starten, og det har den til felles med alle tidligere signalsystemer.

Det var ikke noe som tydet på at det var et dårlig signalsystem. Og noen erstatning for Merkur på nordlige del av Nordlandsbanen er fortsatt ikke operativt 15 år etter. Og da Merkur ble skrinlagt var mye av utstyrsinstallasjonen for Merkur på Nordlandsbanen gjort for strekningen Mosjøen - Bodø.

Terje

          Røkland Roar 30. juni 2024 kl.0949* #397729 (#397727) Vist 394 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

En av konsekvensene var at nytt kryssingsspor med tilhørende plattformer ikke kunne tas i bruk. Sånn er det fremdeles.
Spor 2, med nye sviller og skinner, ligger bare og ruster, til spott og spe.

Mer om Røkland finnes på skinnelangs.no og på Wikipedia.

Lenke: Banenor.no

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.16 sek
I dag 2759 treff på forum10, og 74463873 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13068 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.