Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 13. nivå av toppinnlegget "Det var da ikke måte på..." i Plattformen

Hele tråden har 42 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                        Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.0043 #397717 (#397705) Vist 1481 ganger Lik innlegget
 

Anskaffelsen av billettsystemet i Oslo og Akershus ble komplisert av at Konkurransetilsynet nektet NSB, Stor-Oslo Lokaltrafikk og Oslo Sporveier å ha felles anbudsforespørsel. Begrunnelsen til Konkurransetilsynet skal ha vært at den som ville få denne leveransen ville kunne komme i en tilnærmet monopolsituasjon.

Komplekse anskaffelser ender gjerne med mange endringer enten de er i privat eller offentlig sektor. Problemet med komplekse anskaffelser er at neppe ser alle konsekvenser når en bestiller, men at det går opp for en etter hvert. Derfor har en nå i noen grad gått over til smidige kontrakter hvor en forutsetter enkelte nye designfaser underveis.

                          Lokomotivførerforbundet får nok rett DCHalvorsen 30. juni 2024 kl.0837 #397721 (#397717) Vist 1456 ganger Lik innlegget
 

Jeg har i lengre tid fulgt med i hva storting og regjering skriver om det i seg selv svindyre nye signalsystemet. Gradvis har omtalen gått fra store framtidshåp for jernbanen til problemfokus og usikkerhet rundt hva gevinsten egentlig vil ligge i.

Og når man i tillegg leser pressemeldingen fra BaneNOR den 24. mai i år, så er også de ganske åpne om utfordringene (lenke under).

Da spørs det om kostnadsrammen på 35 milliarder kroner for dette prosjektet er politisk interessant. Nylig meldte BaneNOR inn et behov for ytterligere 11 milliarder til vedlikehold av jernbanen, og da må politikerne prioritere.

Ved behandlingen av Nasjonal transportplan nylig så vi hvordan det går med jernbaneprosjekter hvor kostnader og tidsperspektiv er ute av kontroll. All vider satsning på Østfoldbanen røyk ut. Inn kom bedre planlagte og forutsigbare prosjekter i Vestfold og Ringeriksbanen.

Lenke: Usikker framdrift for nytt signalsystem

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 17998 treff på forum10, og 76476600 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13211 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.