Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Forumverkstedet»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Linje strekning" i Forumverkstedet

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Strekningsbestemmelse ment å stå alene Kurt Hål. 30. juni 2024 kl.1417* #397722 (#397698) Vist 237 ganger Lik innlegget
 

Jeg har ikke brukt tilleggsmulgtene for "i nærheten -sør osv" i kombinajon med linje-strekk . Så imidlertid at systemet var åpen for disse tilleggsvalg, men har holdt meg til kun strekk- begrepet.
Jeg har imidlertid anvendt dobbelt registrering. Først sted med ev. angivelse av "nord for". Deretter en ny registrering av linjestrekk for tunneler , fri linje og også holdeplassene . Dog er ikke bilder som ikke har noe med linjen blitt dobbelt reg. slik, som skiltet "VARSOM TOG" (Solandveien hp). Dette har da blitt gjenomført på strekket Flikkeid-Loga.
Spørsmålet blir egentlig om linjestrekk har en sorteringsfunkjson for rekkefølgevisning, og eventuelt da om ikke steder bør inngå i det oppsettet?

Det jeg savner her i en slik opplisting er andre bilder :
- og ikke minst da de som Ola Schjei i en omfattende og imponerende reise rundt på baner i Norge og da også Flekkejord gjorde 2021👍

( ser nå fra denne oversikten at Loga , som linjestrekk tdligere gjort en gang, har blitt registeret med dette misvisende tillegget under linjrstrekk. - no good,)

t253585-IMG_2762.jpg

foto: Skjermdump

t253584-IMG_2763.jpg

foto: Skjermdump

    Testopplasting Svein Sando 30. juni 2024 kl.1045 #397736 (#397722) Vist 257 ganger Lik innlegget
 

Lavold tunnel.

Nå er dette bildet lagt inn og gitt hele tre stedsreferanser: strekningen Flikkeid-Loga, nord for Lavooll hp, og som Lavold tunnel (lagt inn i databsen nå siden tunnel-databasen er meget sparsommelig så langt).

Bildet lar seg greit vise i søk på strekningen, og under Lavoll hp. Men ikke fra Fotosamlingens søk på etter nummer og større enn det.

Men jeg ser at dine bilder fra Lavoll ikke vises på Lavoll hp., men bare på strekningen.

Mer kan jeg ikke si så langt. Det er noe feil her. Vet ikke når jeg kan gå dypt inn i dette.

t253589-Lavold-tnl-54873-240616.jpg

      Testopplastnig -linje og sted Kurt Hål. 30. juni 2024 kl.1246 #397749 (#397736) Vist 263 ganger Lik innlegget
 

Interessant at nå også "bro" (avhengig av navnelikhet?) dukker opp i opplastningsfeltet i Fotosamlingen. Så tilfeldig den varianten, da jeg åpnet et gammelt bilde under den holdeplassen for å endre bildets tilkobling.
Ved ikke navnelikhet, må man kanskje veien om Brobasen, samme som du antagelig måtte for registering av Lavold tunnel. Hva med å starte navneregisteringen i Fotosamlingen og da ha et sub valgfelt under linjestrekk for nyanser som bro og tunnel så alt kan gjøres herfra?

Kanskje også en liten ekstra fix ved at påbegynt lagring ikke kan lukkes før Linjestrekk er angitt. De forskjellige basene like adskilte som før, men med fokus på linjestrekk for enklest samlet oversikt.

Bildet ditt kom greit frem i Oversikt i Stedsdatabasen. Gjenstår da datosortering og stigende sortering opp- eller nedover i valgte linjestrekk.

Mine bilder fra Lavoll hp ligger også synlig på sted-søk, men da ikke før oppslag på "vis alle", så alt i orden slik jeg ser det, intet som krever å bli tatt tak i med det første.

-/ Fortsatt god sommer

        Stedsvalg ved fotoopplasting Svein Sando 30. juni 2024 kl.1332 #397755 (#397749) Vist 290 ganger Lik innlegget
 

Ved kobling mot sted av en eller annen art i Fotosamlingen, oppgir den forslag straks man begynner å skrive bokstaver, og det angis hva slags sted det er snakk om med parentes bak, og så stedsnummeret. Man velger så den akutelle ved å klikke på den slik at den er markert, og så lagrer man.

t253590-Stedsoek.jpg

          Stedsvalg ved fotoopplasting Kurt Hål. 30. juni 2024 kl.1500 #397759 (#397755) Vist 293 ganger Lik innlegget
 

Greit nok, når navn er sammentreffende. Den er jeg med på.
Men verre og kanskje tilfeldig at en da samtidig finner broa og tunnelen som er med i samme bilde for å kunne trippel koble slik du har gjort. Det krever bokstavlikhet i første del av navnet. Linjestrekk ligger heller ikke koblet mot alt av stedsnavn på ett og samme strekk, så da heller lett å hoppe over den koblingen.

Men dette var kun en løs tanke fra min side, uten tanke hvor komplekst det vil bli og hvor interessant det er for basenes formål.

            Søk på strekning Svein Sando 30. juni 2024 kl.1529 #397761 (#397759) Vist 308 ganger Lik innlegget
 

Linjestrekk ligger heller ikke koblet mot alt av stedsnavn på ett og samme strekk,

Det er korrekt. Det er faktisk ikke koblet mot noe annet enn linjestrekning. Brodatabasen er heller ikke koblet mot noe annet enn broer.

I Fotosamlingen derimot, er det i hvert fall intensjonen at man skal kunne finne alt som er fra og med et oppgitt stedsnummer og framover (se bilde). Under A. bruker man det understrekne valget. Under B. står det "Uferdig", så her ikke alt på plass ennå.

t253591-Stedssoek2.jpg

              Takk for gjennomgangen Kurt Hål. 30. juni 2024 kl.1742 #397772 (#397761) Vist 299 ganger Lik innlegget
 

👍

        Stedsangivelse må brukes med vett Svein Sando 30. juni 2024 kl.1336 #397756 (#397749) Vist 266 ganger Lik innlegget
 

Kanskje også en liten ekstra fix ved at påbegynt lagring ikke kan lukkes før Linjestrekk er angitt.

Nei. Vi kan ikke forlange at alle skal angi en linjestrekning for alle bildene. Det vil også være misvisende for alle bilder som ikke er tatt mellom steder. Det er intet krav om stedsangivelse, men det er fint om det gjøres der stedsangivelse er relevant.

Interiørbilder av materiell angis noen ganger ved å koble til stedsdatabasen. Det mener jeg rett og slett er feil, for hvis man ser etter bilder fra et bestemt sted, er bilder som ikke viser noe av stedet bare støy.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Forumverkstedet»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.48 sek
I dag 569 treff på forum10, og 74533518 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13074 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.