Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Flere SL95 ut av trafikk" i Trikken

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        SL95 - Oslos dårligste trikkeleveranse noensinne Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1205* #397739 (#397732) Vist 422 ganger Lik innlegget
 

SL95 slår selv HaWa-trikkene ned i støvlene når det gjelder "kampen om" å være Oslos dårligste trikkeleveranse. HaWa-vognene hadde store problemer med motorene og de krevde en stø hånd på kontrolleren for å slå "rene kontakter" for å ikke å få overslag og tull. Etter at alle motorene var viklet om antar jeg at HaWA-vognene ikke hadde så mye tull i trafikken, men det var HaWA-vognene ejg tenkte på som kunne konkukrrert med SL95 om "Oslos verste trikkeleveranse".

I 1974-1975 da jeg var med på å pusse opp grønntrikktilhengeren 221 til 100-årsjubiléet, jobbet det eldre elektrikere på Sagene som blant annet tok vedlikeholdet på alle rangér- og plogvognene (SS og Union).

Jeg var med en gang de tok kontrollerpuss på en SS-vogn og jeg ble overrasket over hvor hardt de dro opp kontrolleren under prøvekjøringen ute på tomta etter "kontrollerpussen". Elektrikeren dro kontrolleren rett opp på halv fart og like etter start rett rett opp til full fart. Jeg spurte om dette og elektrikeren sa at dette skulle en tom vogn tåle uten at takautomaten (strømreléet) falt. Han ville også ha mye strøm for å sjekke at kontakfingerne i kontrolleren var stilt riktig.

Jeg tenkte ikke da på at han sikkert hadde jobbet i mange år også med HaWa-vognene og jeg kunne spurt han om problemer med både motorer og kontrollere på HaWA-vognene, men slik er jo ungdommen. Jeg var 21 i 1974 og helt fersk vognfører og jeg fikk "lappen" på Gammel vogn 21.09.1974.

          SL79 - Oslos dårligste trikkeleveranse noensinne Jan Arne Rødland 30. juni 2024 kl.1105 #397740 (#397739) Vist 429 ganger Lik innlegget
 

SL79 slår selv HaWa-trikkene ned i støvlene når det gjelder "kampen om" å være Oslos dårligste trikkeleveranse.

Kjetil, kan du utdype det litt?

            SL 95 og SL79 Roar 30. juni 2024 kl.1125 #397742 (#397740) Vist 429 ganger Lik innlegget
 

Ser ut til at det går litt for kjapt i svingene for den godeste Kjetil nå. Han tenker nok på SL95 og ikke SL79.

              SL95 selvsagt - rettet! Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1130 #397744 (#397742) Vist 419 ganger Lik innlegget
 

Takk for rettingen!

            HaWa-vognenes problemer Kjetil Ryen 30. juni 2024 kl.1128 #397743 (#397740) Vist 433 ganger Lik innlegget
 

Da HaWa-vognene ble levert var det fortsatt materiellmangel i Tyskland og motorene fra Siemens fikk dårlig isolasjonsmateriale. Motorene havarerte derfor i trafikken og måtte vikles om i vikleriet på Homansbyen.

Siemens syntes nok at deres rykte stod på spill så de tilbød Oslo Sporveier en kompensasjon for de dårlige motorene og det ble det elektriske utstyret til Bærumsbanens vogn 401 (den første "jeep"). Det var to kontrollere, motstander og fire motorer. Når dette utsyret ble gitt til Oslo Sporveier ver jeg ikke, men det kan ha ligget på Homansbyen en stund før noen fikk idéen til å bruke den på den første selvbyggede Kolsåsbanevogn, eller det kan ha vært kontakt mellom Siemens og sporveiene slik at utsyret ble tilpasset til 401. En av de mange ting jeg aldri spurte Ingeniør Tor Lund om. Han hadde vokst opp på Homansbyen verksted der hans far var formann. Jeg mener Tor lUnd gikk av med pensjon rundt 1987 og var han 70 år gammel da, var han syv år da HaWa-vognene ble levert.

Det var Tor Lund som fortalte meg om de dårlige Siemens-motorene på HaWa-vognene og fortalte om kompensasjonen fra Siemens. Tor Lund var mye belastet i arbeidet på Ryen da han ansvarlig for alle lavspenningsanleggene i vognhaller og verksteder. Han fikk derfor svært mange oppdrag om moderniseringer av sikringsskap i hallene og koblingsskap og motorvern på verkstøymaskinene. Jeg prøvde derfor ikke å fortyrre han, men ejg angrer jo på det i dag selvsagt, han var et funn av informasjon som jeg kunne høstet mye mere fra.

              HaWa Roar 30. juni 2024 kl.1151* #397747 (#397743) Vist 429 ganger Lik innlegget
 

Leveransebilde fra Hannovershe Waggonfabrik.

Lenke: Digitaltmuseum

              D-vognene Erik W J 30. juni 2024 kl.1314 #397751 (#397743) Vist 401 ganger Lik innlegget
 

D-vogn 401 var ikke den første selvbyggede Kolsåsbane-vogn - det var C-vogn 403.

Begge D-vognene ble (om)bygget av Skabo. Det var den Skabo-bygde A-vogn 30 som gjenoppstod som vogn 401 i 1943. Det var mangel på A-vognsmotorer, for de hadde bare utrangert 6 A-vogner for å avgi motorer til de 8 C-vognene. Derfor var det ikke så rart at de brukte noe annet de hadde liggende.

Vanskeligere ble det med vogn 402, for da hadde de bare to defekte A-vognsmotorer liggende. Disse ble satt i stand og så klarte de å få ut to motorer til av ymse reservedeler. Denne gangen var det en av van der Zypen-vognene - nr. 10 - som ble bygget om. Disse var kortere, så Skabo måtte forlenge plattformene. Da valgte de å gjøre den enda lengre enn 401. I tillegg måtte de benytte A-vognskontrollerne, slik at denne vognen var uten motstandsbrems, men fikk som den første på Kolsåsbanen skinnebremser. Dette skal ha vært et sett skinnebremser tiltenkt A-vognene.

              HaWa-vognenes problemer Rune Kjenstad 2. juli 2024 kl.1422 #397848 (#397743) Vist 29 ganger Lik innlegget
 

Interessant å lese om HaWa vognenes problem med banemotorene fra Siemens i Oslo. Trondheim Sporvei kjøpte jo også 10 motorvogner fra HaWa med Siemens utrustning i 1921. En vogntype som fungerte godt i alle år. Ytelse 31 kW og sleperingskontroller. Man kan undre seg over så store forskjeller mellom Oslo go Trondheim her.

                HaWa-vognenes problemer Erik W J 2. juli 2024 kl.1438 #397851 (#397848) Vist 28 ganger Lik innlegget
 

Den store forskjellen mellom Trondheims og Oslos HaWa-vogner lå nok i ytelsen. Oslos HaWa-vogner hadde motorer med ytelse 52 kW, og to slike ble det litt for store strømmer for kontrollerne. I Oslo var SS-vognene med motorer på 43 kW mer populære hos vognførerne enn de sterkere HaWa-vognene.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 12872 treff på forum10, og 74473986 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13069 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.