Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Flere SL95 ut av trafikk" i Trikken

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Ansaldos leveranser til Skandinavia Erik W J 30. juni 2024 kl.1320 #397752 (#397745) Vist 406 ganger Lik innlegget
 

Norge ser ut til å ha kommet best ut Ansaldo-leveransene til Skandinavia. NSB ser ut til å ha håndtert type 72 veldig bra, og Sporveien fikk lempet mye av problemene tilbake til Ansaldo ved at garantien fortsatt løp.

En Ansaldo-leveranse som ikke er så påaktet er at det i mye norsk materiell ble montert ATC-utrustning fra Ansaldo, og som visstnok var svært så brukbar. Roslagsbanan sies også å ha velfungerende signalanlegg fra Ansaldo.

            Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro Terje Andersen 30. juni 2024 kl.1726* #397769 (#397752) Vist 404 ganger Lik innlegget
 

Ikke glem Københavns fullautomatiserte metro hvor Ansaldo har levert rullende materiell og kontrollsystemet. Det har åpenbart fungert utmerket og man har nå ferdigbygd M1, M2, M3 og M4 og kontrollsystem og rullende materiell er av Ansaldo design. Kanskje mye av kontrollsystemet er opprinnelig av Westinghouse, om jeg husker rett, men overtatt av Ansaldo.

Københavns Metro er av mange, også inkludert dem selv, regnet som verdens beste. Høy frekvens på linjene og tett stasjonsdekning. I tillegg har man DSBs S-bane for litt lengre reiser i hovedstadsområdet, og med flere overgangssteder.

Terje

Lenke: Metro København

              Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro Erik W J 30. juni 2024 kl.1736 #397770 (#397769) Vist 410 ganger Lik innlegget
 

Nå vet vi lite om hvor godt materiellet på denne metroen i København virker, for Ansaldo var en vesentlig del av konsortiet som driver banen. Uten at vi vet det, kan de ha veldig mye å drive med på verkstedene. Utad fungerer det bra, men det gjør også SL95.

Signalanlegget på metroen i København er levert av Ansaldo i USA. Ansaldo kjøpte amerikanske Union Switch & Signal, og de er velrenommert signalleverandør. På metroen bruker de deres elektroniske sikringsanlegg av type Microlock. Samme er også i bruk på Roslagsbanan.

                Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro Terje Andersen 30. juni 2024 kl.2022* #397773 (#397770) Vist 410 ganger Lik innlegget
 

Københavns Metro er bygd ut i flere trinn, etter første leveranse som var linjene M1 og M2. Erfaringene var positive, og siden er kommet M3, ringlinjen, og deretter M4, en nord-sør linje langs Øresundshavnen fra Nordhavn til København Syd, som ligger i kontakt med jernbanestasjonen Ny Ellebjerg. Siste del mot sør ble åpnet for ca en uke siden. Fortsatt gjenstår en liten bit mot nord til Ytre eller Nordre Nordhavn.

Nytt rullende materiell er blitt bestilt basert på videreutvikling av det originale konseptet. Selve infrastrukturen er regionalt eid og driften er satt ut på anbud til Metro Service, og i det selskapet inngår Ansaldo. Det er riktig, men jeg antar driften blir godt fulgt opp av lokal administrasjon og politikere.

Jeg tror både Ansaldo og ikke minst Hovedstadsregionen er fornøyd med det transportsystem de har fått. Omfanget på nettet er vel omtrent som Oslos trikkenett, men frekvensen er hyppigere og de har mange overgangsstasjoner mot S-tognettet som på et vis kan sammenlignes med Oslos T-banenett.

Men jeg synes Københavns kollektivnett har tilrettelagt for bedre overgang mellom systemene.

Terje

                  Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro Erik W J 30. juni 2024 kl.2030 #397777 (#397773) Vist 388 ganger Lik innlegget
 

Det vil være litt utrolig om Københavns Ansaldo-tog ikke har tilsvarende lyter som andre Ansaldo-tog. Min erfaring er at Ansaldo hadde fremragende folk i Italia, men at det hele haltet i kvalitetsoppfølgingen og mangel på kvalitetsoppfølgingssystem.

Etter at de ble kjøpt opp av Hitachi har de sannsynligvis måttet implementere Hitachis systemer.

                    Metrosystemet og deres tog Terje Andersen 30. juni 2024 kl.2300 #397781 (#397777) Vist 359 ganger Lik innlegget
 

Det Københavnske metrosystemets tog var så lang jeg forstår i liten grad tilpasning av eksisterende tog. Togene er sammensatt av 3 vogner med totallengde 13 m og med redusert profil i forhold til normale tog. Det var noen dørproblemer med togene i starten, men synes i stor grad løst nå. Alle stasjoner har nå plattformdører. I starten prøvde man seg uten fullt plattformstengsel og plattformdører på stasjoner i dagen, men det skapte problemer med fugler og plastposer etc som aktiverte et kontrollsystem som skulle sikre at tog ikke kjørte på personer i sporet ved stasjoner.

Driften er fullautomatisert og driftes ikke med alle nykker fra individuelle førere.

Dessuten er togene konstruert samtidig med infrastruktur og kontrollsystem og TÜV Rheinland hadde assessoroppfølging av design, delvis i samarbeid med DNV, men assessering av togene og kontrollsystemet var det TÜV Rheinland som sto for.

Togene som benyttes er anskaffet i ulike versjoner basert på samme kontrollsystem, men også her kan det være noen endringer for linjene M1og M2 er ett system og M3 og M4 et annet og disse har ulike depoter og togparker.

Om de også har ulike kontrollsentre er jeg ikke sikker på.

Terje

                      Hitachi Rail Italia/Ansaldo Terje Andersen 1. juli 2024 kl.1312* #397790 (#397781) Vist 315 ganger Lik innlegget
 

Fullautomatiserte metrosystemer etter modell av København Metro er blitt et viktig produkt for tidligere Ansaldo/Hitachi Rail Italia etter Hitachi sin overtakelse av Ansaldo.

En viktig bakgrunn for suksessen til Københavns Metro kan også være at at Ansaldo også hadde drifts og vedlikeholdsansvar for system og tog fra starten, og prosjektering av togene fulgte konstruksjonen av kontroll- og signalsystemet for banen.

Flere av de andre banene Ansaldo/Hitachi Rail i Italia har bygd i ettertid følger samme konsept.

Terje

Lenke: Hitachi Rail Italia, Driverless metros

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.12 sek
I dag 13021 treff på forum10, og 74474135 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13069 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.