Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "87 vogn Onsøy st" i Plattformen

Hele tråden har 36 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1425 #397849 (#397844) Vist 548 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet sannelig ikke hvor mye motorvogndrift det var på Østre linje før elektrifiseringen. Søkt litt fram og tilbake i avisarkivene. Et treff i 1949 sier helt tydelig at det ikke brukes motorvogner på banen.

I 1953 har en journalist vært i Sverige og sett de nye motorvognene som SJ får levert (Y6?) og mener at slike må passe ypperlig på Østre linje. Det hadde han neppe ment dersom type 87 gikk der allerede.

I 1955 blir det satt opp et nytt tog mellom Oslo og Rakkestad med retur om formiddagen. Det poengteres sterkt at dette kjøres med dieselmateriell, og kun kan kjøres med slikt materiell fordi settet ellers står ledig i Oslo på den tiden. Det er Valdresbanens motorvognsett som brukes, ventelig type 86.

Da banen åpnes for elektrisk drift, gjøres det et stort poeng ut av at de reisende nå må venne seg til motorvogner, og at det kommer til å bli en stor forbedring (les: i forhold til damptogene).

Det er ingen avisoppslag fra 1945 til 1958 som sier noe om nytt materiell på Østre linje. Avisene var normalt påpasselige med slik omtale, og ikke minst var NSB selv høyt ute i pressen og fortalte om det.

                  87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1430* #397850 (#397849) Vist 544 ganger Lik innlegget
 

I de siste rutene for Østre linje var det noen tog med skinnebussymbol.

I filmen om elektrifiseringen av Østre linje ser vi både type 87 og et motorvognsett av type 86. Det var i tillegg til damptog - hovedsakelig type 27 om jeg ikke husker feil.

                    87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1448 #397852 (#397850) Vist 536 ganger Lik innlegget
 

Ja, det er jo utvilsomme bevis. Vi kan jo ikke se bort fra at det kom noe ledig dieselmateriell til Oslo distrikt etter elektrifiseringen av Jærbanen i 1956 og den samtidige elektrifiseringen av Vestfoldbanen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.07 sek
I dag 19405 treff på forum10, og 74527364 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13073 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.