Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "87 vogn Onsøy st" i Plattformen

Hele tråden har 36 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                87 vogn Onsøy st Terje Andersen 2. juli 2024 kl.1619* #397856 (#397844) Vist 486 ganger Lik innlegget
 

Hva jeg synes er litt merkelig med bildet er at det blir tatt et gruppebilde av lokfører og konduktør foran materiellet med lukkede dører inn til vogna.

Jeg var mye ut og kjørte med far i siste halvdel av 1950-tallet og første halvdel av 1960-tallet, men jeg kan aldri huske at togpersonalet forlot toget samlet ved en plattform med lukkede dører til toget. Det synes meg å være litt rart.

Her kan det se ut som det kan være en person til i toget, men det er litt usikkert for meg.

Jeg lurer heller på om dette kan ha vært ved en annen anledning, f.eks. en inspeksjonstur til Onsøy etter reparasjon av sporet etter kvikkleireras. 2. og 12.mars 1960 gikk det kvikkleireskred ved Onsøy stasjon. Raset skjedde pga opplag av pukk og sviller ved stasjonen. Banen oppgis å ha være stengt i 10 dager.

Når jeg har sagt det, kan jeg også si at jeg har sjekket Østfoldbanens grafiske ruter for året 1966/67 og der finnes et togpar 2902/2903 Sarpsborg - Moss Sarpsborg, avgang Sarpsborg 05.30 og ankomst Sarpsborg på returen kl 08.09. Toget har korrespondanse med tog til og fra Oslo i Moss. Og dette togparet gir tidligste forbindelse mellom Østfoldbyene og Oslo om morgenen og må ha vært besørget av lokalt stasjonert motorvogn tenker jeg.

Men det var ikke i 1966 så mange andre lokale tog på Vestre linje på strekningen Sarpsborg - Moss i den ruteplanen, og Østre linje ble elektrifisert i 1958.

Terje

                  87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1724* #397861 (#397856) Vist 479 ganger Lik innlegget
 

Nå er informasjonen som følger med bildet svært konkret på at det dreier seg om et tog mellom Moss og Sarpsborg, at det er en bestemt konduktør og at det er tatt ca. 1955. Bildet har vært gjengitt i en avisartikkel fra 1990 - se lenke.

I 1955 gikk det et togpar 2908-2909 Sarpsborg-Moss-Sarpsborg. Etter å ha sett nærmere på ruten er det nok ikke knyttet til Østre linje, men en turnering som ellers innebærer lokale tog mellom Sarpsborg og Grønli.

Lenke: Artikkel i Fredrikstad Blad 8. september 1990

                    87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1747 #397864 (#397861) Vist 470 ganger Lik innlegget
 

Joda, ingen tvil om at togene 2902-2903 var en del av lokaltrafikken Sarpsborg-Grønli.

Under et utsnitt fra grafisk rute for 1955.

forstørrt253627-Skjermbilde2024-07-02173925.jpg

Grafisk rute 1955
foto: -
                      87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.1758 #397865 (#397864) Vist 489 ganger Lik innlegget
 

Etter lyset å dømme er det nok mer sannsynlig at det er togparet 2908-2909 vi ser på bildet - 2909 gikk fra Moss 15.05 med stopp på Onsøy 15.39.

                        87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1825 #397867 (#397865) Vist 489 ganger Lik innlegget
 

Da får vi illustrere resten av driftsdøgnet på strekningen Moss-Sarpsborg i 1955. Ikke noe å si på togtilbudet den gang, men i avisene klaget NSB fælt på busskonkurranse mellom Sarpsborg og Fredrikstad.

forstørrt253628-Skjermbilde2024-07-02182201.jpg

Grafisk rute 1955
foto: -
                          87-vogn Onsøy st. Per H 3. juli 2024 kl.1019 #397904 (#397867) Vist 269 ganger Lik innlegget
 

Hvordan passet rutetidene for togene 2908-2909 med bruk av samme vogn på Østre linje?

                            87 vogn Onsøy st Erik W J 3. juli 2024 kl.1144 #397910 (#397904) Vist 264 ganger Lik innlegget
 

Det ser ikke ut til at det er noe felles bruk av materiell på Østre og Vestre linje på denne tiden. Noe stort behov for utskifting av materiell for å komme på verksted var det vel heller ikke på den tiden - mye ble jo ordnet i lokstallene.

                  87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1731* #397862 (#397856) Vist 483 ganger Lik innlegget
 

Det er jo et godt spørsmål hvorfor bildet er tatt. Hvis det var ett eller annet befaringstog, er det mulig at en eller annen sjefsinspektør også ville være med.

Du nevner togene 2902/2903. Det er et tog som også ble kjørt de foregående årene, og jeg antar at togets fremste oppgave var å bringe arbeidsfolk til fabrikkene i Moss. I Rutebok for Norge, rutetermin 1966-67 er dette toget ikke merket med skinnebussymbol, og følgelig gikk det nok ikke med type 87. RfN er på denne tiden påpasselig mer å merke tog som har begrenset bagasjeplass.

                    87 vogn Onsøy st Terje Andersen 2. juli 2024 kl.1904 #397871 (#397862) Vist 451 ganger Lik innlegget
 

Nei i Rutetermin 66/67 var det nok ingen Type 87 verken på Østre eller Vestre linje av Østfoldbanen. Østre linje ble åpnet for elektrisk drift høsten 1958.

Men den første perioden var det slik at en del tog fikk tilnærmet mateopplegg med mindre kapasitetssterkt materiell den første strekningen ut fra Sarpsborg. Da ville det ikke være urimelig om man hadde et tilsvarende opplegg i banens damptid med «Skinnebuss» Sarpsborg - Rakkestad eller Sarpsborg - Mysen.

Terje

                      Motorvognen Pædda og jernbaneinteriører fra Østfold DCHalvorsen 2. juli 2024 kl.1952 #397874 (#397871) Vist 434 ganger Lik innlegget
 

Et søk i avisarkivet på Nasjonalbiblioteket med søkeord "Pædda" gir mange treff og mye interessant stoff om lokaltogene, både på Østre og Vestre linje, inkludert "Padda" på Solbergfossbanen.

Her er det bare til å bla seg nedover og lese

Lenke: Søk i avisarkivet på Pædda

                      87 vogn Onsøy st Erik W J 2. juli 2024 kl.2327 #397889 (#397871) Vist 320 ganger Lik innlegget
 

Frem til 30-tallet gikk det lokaltrafikk Sarpsborg-Ise. Etter krigen ser det ikke ut til at det var tilsvarende lokaltrafikk mellom Sarpsborg og Østre linje.

                  87 vogn Onsøy st H. Lindholm 2. juli 2024 kl.1852* #397866 (#397856) Vist 474 ganger Lik innlegget
 

"Hva jeg synes er litt merkelig med bildet er at det blir tatt et gruppebilde av lokfører og konduktør foran materiellet med lukkede dører inn til vogna. "

Vognen står i en kurve med betydelig overhøyde. Da går dørene på en 87-vogn igjen av seg selv.

                    Dørene og mulig anledning Terje Andersen 2. juli 2024 kl.1917* #397872 (#397866) Vist 460 ganger Lik innlegget
 

Det som Helge sier kan være en forklaring. Men uansett litt uvanlig at personalet forlater toget for å ta et oppstilt bilde på utsiden av toget. Men det kan også ha en naturlig forklaring, f.eks at begge personene fylte runde år i nær framtid og noen derfor NSB lokalt eller fagforeninger ønsket å ta et fellesbilde.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 20074 treff på forum10, og 74528033 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13073 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.