Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "87 vogn Onsøy st" i Plattformen

Hele tråden har 39 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Type 87 i Østfold - lekkasjer fra et bokmanus DCHalvorsen 3. juli 2024 kl.0805 #397893 (#397786) Vist 405 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Som sikker noen vet jobber Thor Bjerke og jeg med et bokprosjekt om motorvognene i Norge.

Her er litt av hva som så langt er kjent om bruken av type 87 på Østfoldbanene:

- En vogn ble fra 1941 satt inn i lokaltogene Sarpsborg-Fredrikstad, erstattet Cmb type 1.

- Vogn 18280 ble i mai 1945 tatt i bruk på Østre linje, Ski-Sarpsborg. Vognen kom fra Kristiansand og hadde da vedgassgenerator.

- En vogn ble i tiden 1955-1958 benyttet i et togpar Oslo-Mysen.

- Fra 1956 hadde Oslo distrikt kun en tp 87. Etter elektrifiseringen av Østre linje i 1958 ble den overført fra Mysen-toget til Solørbanen.

Årsaken til at bildet ble tatt i 1955 er kanskje at det da definitivt gikk mot slutten med type 87 i lokaltogene Sarpsborg-Frederikstad-Moss.

  87 vogn Onsøy st Svein Sando 3. juli 2024 kl.0823 #397894 (#397893) Vist 380 ganger Lik innlegget
 

- En vogn ble i tiden 1955-1958 benyttet i et togpar Oslo-Mysen.

1 vogn er nok for å forklare bildet på Onsøy i 1955.

    87 vogn Onsøy st Terje Andersen 3. juli 2024 kl.0838 #397896 (#397894) Vist 382 ganger Lik innlegget
 

Men hvorfor var den på Onsøy om den gikk Oslo - Mysen eller Sarpsborg - Fredrikstad?

Terje

      87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 3. juli 2024 kl.0855 #397897 (#397896) Vist 392 ganger Lik innlegget
 

Nja - fram til 1956 var det flere vogner disponible for Østfoldbanen, fra 1956 kun en, og den gikk i Mysen-toget. Derfor tok de kanskje dette bildet på Onsøy i 1955 for å markere at det snart var slutt med type 87 i lokaltogene der.

Som jeg har sett i avisarkivene hadde jo "Pædda" i lokaltogene nærmest en legendestatus, og da tok man gjerne et bilde når det drog seg mot slutten.

        87 vogn Onsøy st Terje Andersen 3. juli 2024 kl.1006* #397902 (#397897) Vist 386 ganger Lik innlegget
 

Den opplistingen Dag gjorde i innlegget 3. juli kl 08.05 inneholder knapt strekningen hvor Onsøy stasjon ligger. Vogna med vedgassgenerator var vel ute av drift i 1955.

Men det er nok som Erik skriver i innlegget under at enten gjorde vogna også minst en tur daglig til Moss, eller at noen av togene Sarpsborg - Fredrikstad ble forlenget til Onsøy og snudde der. Jeg har ikke studert de grafiske ruter Dag la inn i et tidligere innlegg.

Og anledningen for oppstilt personalbilde i front av vogna kan godt være at det sang på siste verset med dens bruk Sarpsborg - Fredrikstad - Onsøy/Moss. Det virker som den ble overflyttet til bruk Mysen - Oslo, eller kanskje Mysen - Ski samme år som bildet ble tatt.

Det kan også være grunnen til at jeg aldri så noen slik vogn på Sarpsborg stasjon ved besøk hos min tante (mors søster) i Sarpsborg. Jeg kan ikke huske vi var på besøk der i 1955 eller tidligere. I barneårene ellers var vi på flere besøk til mors søster og hennes familie som bodde i Olav Haraldsson gt ikke langt fra stasjonen.

Men med kun 1 vogn i bruk var det vel mye buss for tog, om man skal trekke linjer bakover fra dagens togtilbud?

Terje

      87 vogn Onsøy st Erik W J 3. juli 2024 kl.0934 #397901 (#397896) Vist 381 ganger Lik innlegget
 

I turneringene Sarpsborg-Fredrikstad inngikk på den tiden også to turer til Moss. Det ser vi av grafisk rute.

Togene som skulle til Fredrikstad ble forlenget til Grønli (som kanskje lå innenfor stasjonsgrensene til Fredrikstad?).

  Men hva med BM65 og styrevogn Nils Chr Hagen 4. juli 2024 kl.2127 #398037 (#397893) Vist 213 ganger Lik innlegget
 

Når begynte det?

    Men hva med BM65 og styrevogn Thor Bjerke 4. juli 2024 kl.2212 #398040 (#398037) Vist 197 ganger Lik innlegget
 

Oslo distrikt fikk fire type 65a med mellom- og styrevogner i 1936 til lokaltogene i retning Ski etterfulgt av fire vogner til i 1939 og ti 65b i 1941-42. De fleste var i bruk i lokaltrafikken mot Ski og til Lillestrøm, og sikkert noen i Østfold. Da elektrifiseringen fortsatte med Kongsvingerbanen og til Hamar, fikk distriktet flere type 65c og 67. Jeg har ikke sett noen turnuser som viser hvilke tog vognene ble brukt i, men det var neppe noen stor overflod av materiell før 65c og 67 ble levert. Snart ble det også behov for elektrisk materiell til Østre linje og strekningen til Jaren, men da var også leveransen av type 68 i gang.

1. juli 1957 hadde Oslo distrikt 25 motorvogner type 65, 10 type 67 og 4 type 68.

      Ljan Roar 5. juli 2024 kl.1019* #398054 (#398040) Vist 106 ganger Lik innlegget
 

Det ble elektrifisert bare til Ljan først. Ljan hadde derfor kontaktanledningsopplegg av en annen og eldre type enn resten av Vestre linje. Ljan hadde vel også lenge egne lokaltog, som ble kalt "Tannlegen".

Lenke: Digitaltmuseum

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 22255 treff på forum10, og 74555204 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13076 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.