Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "87 vogn Onsøy st" i Plattformen

Hele tråden har 39 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  87 vogn Onsøy st Svein Sando 3. juli 2024 kl.0823 #397894 (#397893) Vist 378 ganger Lik innlegget
 

- En vogn ble i tiden 1955-1958 benyttet i et togpar Oslo-Mysen.

1 vogn er nok for å forklare bildet på Onsøy i 1955.

    87 vogn Onsøy st Terje Andersen 3. juli 2024 kl.0838 #397896 (#397894) Vist 381 ganger Lik innlegget
 

Men hvorfor var den på Onsøy om den gikk Oslo - Mysen eller Sarpsborg - Fredrikstad?

Terje

      87 vogn Onsøy st DCHalvorsen 3. juli 2024 kl.0855 #397897 (#397896) Vist 391 ganger Lik innlegget
 

Nja - fram til 1956 var det flere vogner disponible for Østfoldbanen, fra 1956 kun en, og den gikk i Mysen-toget. Derfor tok de kanskje dette bildet på Onsøy i 1955 for å markere at det snart var slutt med type 87 i lokaltogene der.

Som jeg har sett i avisarkivene hadde jo "Pædda" i lokaltogene nærmest en legendestatus, og da tok man gjerne et bilde når det drog seg mot slutten.

        87 vogn Onsøy st Terje Andersen 3. juli 2024 kl.1006* #397902 (#397897) Vist 385 ganger Lik innlegget
 

Den opplistingen Dag gjorde i innlegget 3. juli kl 08.05 inneholder knapt strekningen hvor Onsøy stasjon ligger. Vogna med vedgassgenerator var vel ute av drift i 1955.

Men det er nok som Erik skriver i innlegget under at enten gjorde vogna også minst en tur daglig til Moss, eller at noen av togene Sarpsborg - Fredrikstad ble forlenget til Onsøy og snudde der. Jeg har ikke studert de grafiske ruter Dag la inn i et tidligere innlegg.

Og anledningen for oppstilt personalbilde i front av vogna kan godt være at det sang på siste verset med dens bruk Sarpsborg - Fredrikstad - Onsøy/Moss. Det virker som den ble overflyttet til bruk Mysen - Oslo, eller kanskje Mysen - Ski samme år som bildet ble tatt.

Det kan også være grunnen til at jeg aldri så noen slik vogn på Sarpsborg stasjon ved besøk hos min tante (mors søster) i Sarpsborg. Jeg kan ikke huske vi var på besøk der i 1955 eller tidligere. I barneårene ellers var vi på flere besøk til mors søster og hennes familie som bodde i Olav Haraldsson gt ikke langt fra stasjonen.

Men med kun 1 vogn i bruk var det vel mye buss for tog, om man skal trekke linjer bakover fra dagens togtilbud?

Terje

      87 vogn Onsøy st Erik W J 3. juli 2024 kl.0934 #397901 (#397896) Vist 380 ganger Lik innlegget
 

I turneringene Sarpsborg-Fredrikstad inngikk på den tiden også to turer til Moss. Det ser vi av grafisk rute.

Togene som skulle til Fredrikstad ble forlenget til Grønli (som kanskje lå innenfor stasjonsgrensene til Fredrikstad?).

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 22099 treff på forum10, og 74555048 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13076 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.