Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 14. nivå av toppinnlegget "Göteborg-toget ble stående fast." i Trafikknytt

Hele tråden har 26 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                          Göteborg-toget ble stående fast. Finn Halling 3. juli 2024 kl.1858 #397932 (#397929) Vist 594 ganger Lik innlegget
 

Sett fra passasjerenes, dvs. kundenes side, så har lignende situasjoner oppstått etter hvert ganske mange ganger. Og hver gang får håndteringen av slike hendelser medieomtale, med katastrofalt omdømmetap som resultat. Noen ganger grenser det til det latterlige, som f.eks. med 601 i Arnanipa tunnel etter avsporingen på Arna, da Bane NOR først etter en god stund ble klar over at det sto et tog i tunnelen.

Men det har ikke bare skjedd mange ganger; det har skjedd gjennom mange år. (Det er mer enn ti år siden jeg selv satt i et tog i Romeriksporten i nærmere fire timer.)

Det oppsiktsvekkende ved det hele er at det ikke synes å være noen som tar ansvar for å etablere rutiner eller beredskap for å håndtere slike situasjoner. Om det eventuelt er noe som arbeides med, så er det mislykket fordi det samme gjentar seg akkurat som før. Og når attpå til passasjerene, dvs. kundene, kritiseres for på egenhånd å finne løsninger for å komme på do, topper det det hele. Det er noe galt med holdningen til og synet på kunder når man mener at de kan stenges inne i timevis på et varmt tog uten ventilasjon eller tilgang til toalett.

                            Beredskap Roar 3. juli 2024 kl.2221* #397950 (#397932) Vist 519 ganger Lik innlegget
 

Beredskapen var tidligere at materiellet var utstyrt med jordingsstenger samtidig som personalet ble opplært i riktig bruk av utstyret. Inkludert praktiske øvelser. Da kunne personalet selv utfør jording av kontaktledningen og deretter iverksette evakuering.

Men så bestemte noen at jordingsstengene måtte bort og at personalet heller ikke trengte noen opplæring.

Der er vi i dag. Skjer det noe må man nå vente på at personalet fra Elektroavd. rykker ut. Dette kan ta sin tid.

                              Beredskap Terje Andersen 3. juli 2024 kl.2225 #397951 (#397950) Vist 517 ganger Lik innlegget
 

Har man vurdert inn i regnestykket kundemissnøyen som øker ved at evakuering av tog forsinkes. At folk holdes som gissel i tog i mange timer på det sentrale Østlandsområdet vil i mindre og mindre grad aksepteres av kundene.

Men jeg mener også at tog bør være utstyrt med en diesel hjelpemotor eller batterikapasitet som i rimelig grad kan bringe tog fram til tilrettelagt evakueringssted.

Terje

                                Beredskap Hans-Ole Sveia 3. juli 2024 kl.2320* #397954 (#397951) Vist 495 ganger Lik innlegget
 

Det er mulig at jernbaneetatene og Statens jernbanetilsyn burde sette seg ned for å komme fram til fornuftige ordninger i slike tilfeller på bakgrunn av erfaringene som en har og på bakgrunn av anbefalinger i ulykkesrapporter fra SHT de siste 25 år. Det er også føringer og erfaringsmateriale om evakuering i de siste, også eksempler på uheldige hendelser i samband med evakueringer som ble foretatt. Og da om også andre farer enn strømmen i kontaktledningen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 17918 treff på forum10, og 74583958 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13078 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.