Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning" i Trafikknytt

Hele tråden har 22 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Snorre Johansen 4. juli 2024 kl.0229 #397959 (#397945) Vist 418 ganger Lik innlegget
 

Fjernstyringssystemet RailManager (som brukes på Nordlandsbanen) har en støttefunksjon som stiller innkjør for det toget som beregnes å ankomme først. Jeg kjenner ikke så godt til RailManager så jeg vet ikke nøyaktig hvordan dette fungerer. Men det er nok et "dumt" system basert på beregnet kjøretid eller hvilket tog som belegger nærmeste blokkstrekning først. Uansett er det opp til toglederen på strekningen å avgjøre om funksjonen skal brukes eller ei.

"Surra" finnes ikke i fjernstyringssystemene (noen få unntak finnes). Altså vet man aldri 100% sikkert hvilket tog som faktisk kommer først. En av fordelene med ERTMS er at man alltid vet nøyaktig hvor togene er, og kan planlegge kryssinger ut i fra det.

  Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Terje Andersen 4. juli 2024 kl.0901 #397965 (#397959) Vist 367 ganger Lik innlegget
 

Under kryssingen på Agle i går 03.07 mellom togene 5795 og 478 i går på Agle påløp det mellom 5 og 10 min ekstra forsinkelse i forhold til om innkjøringsrekkefølgen hadde vært byttet om.

Følger man framføringen til 5795 ser man noe lignende på Levanger. Her har også 5795 ca 4 min opphold i innkjør ved kryssing med lokaltoget fra Steinkjer. Men her kan det være at sporene på Levanger (510 m) var i korteste laget for 5795.

Når man først hadde stoppet kan det hende at lokfører benyttet oppholdet til også å tilfredsstille kroppslige behov, men det gjøres trafikkmessig mest effektivt når man står på stasjoner.

Ved omtrent samtidig ankomst mellom et tungt godstog og persontog til kryssingsstasjon vil jeg tro at i langt de fleste tilfeller vil alle tog tjene på å ta inn godstoget først.

Terje

    Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Roar 4. juli 2024 kl.0905 #397966 (#397965) Vist 379 ganger Lik innlegget
 

Til siste punkt: Forutsetter at kryssingssporet er langt nok. Ved kryssing på stasjoner med korte kryssingsspor er man nødt til å ta inn persontoget først.

      Prioritering av kryssingsrekkefølge Terje Andersen 4. juli 2024 kl.0938* #397971 (#397966) Vist 387 ganger Lik innlegget
 

Helt åpenbart må man ta inn tog som får plass på stasjonen først, og eventuelt overlange tog må vente utenfor.

Slik var det ikke før på manuelt betjente stasjoner uten sikringsanlegg og kun med enkelt innkjørsignal. Der kunne lange godstog vente med halen sående langt utenfor stasjonen mens man tok inn persontog for passasjerutveksling. Erfarte det selv en gang for lenge siden som passasjer med tog 472 (evt 452) på Lønsdal.

Men det skal mye til å få overlange godstog på Agle med 775 m netto kryssingssporlengde

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 18199 treff på forum10, og 74584239 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13078 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.