Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Utvidelse av Verkstedet Sundland" i Plattformen

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Tegning ville hjelpe... Ø.K.Faye 4. juli 2024 kl.1132* #397977 (#397970) Vist 458 ganger Lik innlegget
 

For de som ikke er lokalkjente på Sundland:

Bygg J: verkstedhallen som når den sto ferdig 93-94 het Motorvogn-verkstedet, og går ofte bare under navnet 'Ny-verkstedet'. Denne hallen ble bygget og tilpasset type 69, med mulighet til å kunne løfte fire sett med tre vogner. Men hallen og det samme løfteutstyret ble brukt til type 68. Hallen fikk senere ett spor for løfting av type 72, samt ett spor som kun har flatt gulv i forlengelse av løftesporet til type 72. Denne hallen ligger lengst nord og nærmest både Drammenselven og skiftetomten på Sundland. I dag har Flirt overtatt sporet mot skiftetomten ('Ny-verkste spor 1'), og type 69 har kun ett spor med løfteutstyr igjen og mulighet til å løfte to sett.

 

Bygg I: Den gamle lokomotivstallen på Sundland. Denne er forlenget og ombygget i forskjellige omganger. Den har to spor uten strøm (5 og 6), og to spor med strøm (3 og 4). I tillegg til et eget spor som er adskilt med vegg fra resten av lokstallen, og utgjør vaskehall og anlegg for å tømme septiktanker på togsett. Navnet 'lokstallen' lever nok bare igjen fra gammelt av, men hallen er bygget i delvis murstein, og delvis betong, og ligger nærmest åsen opp mot Konnerud.

 

Bygg N: Dette er den nye hallen som ble bygget for type 74/75. Den ble bygget på den ledige plassen mellom bygg J, og den lille hallen som inneholder hjuldreibenken, slik at alt ble en stor sammenhengende byggningsmasse, men det er ikke mulig pga. planløsningen å gå innendørs fra den ene siden over til den andre, skulle det vært mulig hadde det også blitt mer tungvindt enn å gå ut og så inn igjen. 

 

På norgeskart er byggningene merket med 4I og 4J, siden adressen er Skogliveien 4, 3047 Drammen, (zoom langt nok inn).

 

Skråfoto på 1881.no fungerer også bra.

 

 

    Tegning ville hjelpe... Morten Nordhagen 4. juli 2024 kl.1116 #397986 (#397977) Vist 438 ganger Lik innlegget
 

Man kan gå innendørs fra dreibenken, tvers i gjennom midt i Flirthallen og inn i "ny- verkste".

      Tegning ville hjelpe... Ø.K.Faye 4. juli 2024 kl.1125 #397989 (#397986) Vist 438 ganger Lik innlegget
 

Alle de tre bygningen som her er omtalt, er bygget sammen slik at de delvis har felles vegger. Men det er ikke mulig å gå fra Bygg I (lokstallen) og innendørs over til Bygg J.... (Man kommer ikke innendørs fra hjuldreibenken og inn i Bygg I....)

    I Drammens tidende Bjørn Halling 4. juli 2024 kl.1125 #397988 (#397977) Vist 453 ganger Lik innlegget
 

For abonnenter, men bildet med bygningene kan alle se.

Lenke: https://www.dt.no/vil-bygge-byens-storste-bygning-her/s/5-57-2412818

      Utvidelse av Verkstedet Sundland for fjerntog Carl Fredrik Tjeransen 4. juli 2024 kl.1425 #398007 (#397988) Vist 415 ganger Lik innlegget
 

Basert på artikkelen fra Drammens Tidende er det utløsende behovet ikke å ha plass til mer lokaltogmateriell innendørs, men plass til å vedlikeholde nye fjerntog. Det reiser en rekke spørsmål:
- Hvorfor planlegges vedlikehold av fjerntogene i Drammen som medfører betydelig tomtogskjøring mellom Oslo og Drammen?
- Skal dette være base for alle fjerntog inkl Nordlandsbanen, bare de som vender i Oslo eller kun for Sørlandsbanen og/eller Bergensbanen?

        Utvidelse av Verkstedet Sundland for fjerntog Erik W J 4. juli 2024 kl.1431 #398009 (#398007) Vist 432 ganger Lik innlegget
 

Det er nok vanskelighetene med å skaffe arealer i Oslo-området som tvinger dette verkstedet til Sundland. Oslo kommune er nok ikke behjelpelige her, og noen statlig regulering får en neppe for et slikt formål.

          Lodalen Roar 4. juli 2024 kl.1442 #398010 (#398009) Vist 453 ganger Lik innlegget
 

Det er allerede påbegynt arbeider inne i Toghallen i Lodalen for å kunne utføre daglig vedlikehold, renhold, septiktømming og vannfylling osv. Ett og ett spor inne i hallen stenges mens ombyggingen pågår. Dette medfører naturligvis at det er mer trangt om plassen på de øvrige. Herunder mer skifting av materiell inn og ut. Får ikke stå inne mer enn høyst nødvendig.

          Utvidelse av Verkstedet Sundland for fjerntog Jan Arne Rødland 4. juli 2024 kl.1832 #398026 (#398009) Vist 352 ganger Lik innlegget
 

Oslo kommunes holdning kan minne om at det i de kommunale irrganger finnes noen som foretrekker
NIMBY. Man skulle tro at noe som skaffet arbeidsplasser til byens befolkning ville være av det gode.

            Utvidelse av Verkstedet Sundland for fjerntog Erik W J 4. juli 2024 kl.1842 #398028 (#398026) Vist 362 ganger Lik innlegget
 

For Oslo er ikke flere arbeidsplasser et gode når både arbeidsmarkedet og boligmarkedet er stramt - da prioriteres boliger fremfor jobber.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 1489 treff på forum10, og 74586883 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13078 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.