For de som ikke er lokalkjente på Sundland:
Bygg J: verkstedhallen som når den sto ferdig 93-94 het Motorvogn-verkstedet, og går ofte bare under navnet 'Ny-verkstedet'. Denne hallen ble bygget og tilpasset type 69, med mulighet til å kunne løfte fire sett med tre vogner. Men hallen og det samme løfteutstyret ble brukt til type 68. Hallen fikk senere ett spor for løfting av type 72, samt ett spor som kun har flatt gulv i forlengelse av løftesporet til type 72. Denne hallen ligger lengst nord og nærmest både Drammenselven og skiftetomten på Sundland. I dag har Flirt overtatt sporet mot skiftetomten ('Ny-verkste spor 1'), og type 69 har kun ett spor med løfteutstyr igjen og mulighet til å løfte to sett.
Bygg I: Den gamle lokomotivstallen på Sundland. Denne er forlenget og ombygget i forskjellige omganger. Den har to spor uten strøm (5 og 6), og to spor med strøm (3 og 4). I tillegg til et eget spor som er adskilt med vegg fra resten av lokstallen, og utgjør vaskehall og anlegg for å tømme septiktanker på togsett. Navnet 'lokstallen' lever nok bare igjen fra gammelt av, men hallen er bygget i delvis murstein, og delvis betong, og ligger nærmest åsen opp mot Konnerud.
Bygg N: Dette er den nye hallen som ble bygget for type 74/75. Den ble bygget på den ledige plassen mellom bygg J, og den lille hallen som inneholder hjuldreibenken, slik at alt ble en stor sammenhengende byggningsmasse, men det er ikke mulig pga. planløsningen å gå innendørs fra den ene siden over til den andre, skulle det vært mulig hadde det også blitt mer tungvindt enn å gå ut og så inn igjen.
På norgeskart er byggningene merket med 4I og 4J, siden adressen er Skogliveien 4, 3047 Drammen, (zoom langt nok inn).
Skråfoto på 1881.no fungerer også bra.
|