Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "En ny fremtid for damp???" i Plattformen

Hele tråden har 6 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Løsningen for mer effektiv jernbanedrift finnes og er... Ole P. Ingebrigtsen 4. juli 2024 kl.1052 #397983 (#397980) Vist 199 ganger Lik innlegget
 

Nå var jo britene såpass smarte at de meldte seg ut av EU, og plutselig oppdaga at nå må de plutselig betale hele høyhastighetsutbygginga (London - Birmingham, er det vel) sjøl... Spørs vel om det kommer til å finnes penger til mer elektrifisering der borte i overskuelig framtid

    En ny fremtid for damp??? Jan Arne Rødland 4. juli 2024 kl.1259 #397995 (#397983) Vist 208 ganger Lik innlegget
 

Så får vi se hva Eversholt finner ut av prøvedriften etterhvert. Kanskje opplever Storbritannia,
som Norge, at det ikke er strøm nok til alt? Elektrifisering er ikke billig som Ole Petter skriver.

      En ny fremtid for damp??? Erik W J 4. juli 2024 kl.1325 #397997 (#397995) Vist 206 ganger Lik innlegget
 

Elektrifisering lønner seg nok likevel på litt lengre sikt pga. den høye virkningsgraden. Energi er ingen overskuddsvare og prisene på energi vil uansett stige, så løsningene med lavest energiforbruk vil gjennomgående være de mest lønnsomme.

    Løsningen for mer effektiv jernbanedrift finnes og er... DCHalvorsen 4. juli 2024 kl.1308* #397996 (#397983) Vist 197 ganger Lik innlegget
 

Nå var for det første GB en stor netto bidragsyter til EU-kassen, og det var en utfordring for EU at de pengene falt bort.

Sunak-regjeringen stoppet utbyggingen av High Speed 2 på grunn av litt dårligere tider (akkurat som store samferdselsprosjekt i Norge også er blitt nedskalert).

I tillegg ønsket Sunak-regjeringen å bruke mer penger på vei. De ønsket på den måten å legge bedre til rette for elektriske og etter hvert selvkjørende biler.

Nå taper Sunak sannsynligvis valget i dag. I jernbanekretser i UK har det vært stilt store forhåpninger til mer jernbanesatsing hvis Stamer overtar. Men her forleden helte han kaldt vann i blodet jernbaneforkjemperne ved å si at han var tilhenger av bilen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.16 sek
I dag 1290 treff på forum10, og 74586684 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13078 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.