Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Fra Åndalsnes stasjon idag" i Galleriet

Hele tråden har 20 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Ingen bør være negative Roar 5. juli 2024 kl.1042 #398059 (#398057) Vist 590 ganger Lik innlegget
 

Nei, ingen bør naturligvis være negative.
Men likevel, turisttog på Raumabanen er ikke noe like opplagt overflødighetshorn som Flåmsbanen. Flere har forsøkt seg der tidligere. NJK var tidlig ute, med dampdrevne tog og stilige trevogner. GM-gruppen prøvde seg vel også?
NSB har kjørt turisttog der i flere sesonger. Dels med Di4 og miderniserte B5-vogner, dels med dobbelt- eller trippelsett på 93.
Felles for alle har vel vært stor ressursbruk, mye arbeid, men beskjedne overskudd.

Sånne prosjekter har stor fallhøyde.

          Ingen bør være negative DCHalvorsen 5. juli 2024 kl.1145 #398069 (#398059) Vist 593 ganger Lik innlegget
 

Det som skiller nå, er at profesjonelle reiselivsaktører har hovedfokus på Golden Train. Det er ikke noe de driver på med i tillegg til alt annet, for ikke å snakke om fritidsbasert dugnad, slik som da NJK kjørte

Jeg har stor respekt for den togkjøringen NJK i sin tid hadde på Raumabanen. Men jernbaneentusiastene trodde nok kanskje at damploket og var attraksjonen. Turistene kom dit for å oppleve naturen på en komfortabel måte.

Sammenligning med Flåm kan diskuteres. Anløpsoversiktene for Flåm og Åndalsnes nå i juli måned forteller at Flåm har dobbelt så mange anløp som Åndalsnes. I sum er det også havets store cruiseskip som kommer til Flåm. Til Åndalsnes kommer fortrinnsvis mindre skip. HX Hurtigruten Expeditions er en jevnlig gjest i Åndalsnes, og de har små skip i den store sammenhengen.

Fallhøyder vil det alltid være i en såpas volatil bransje som ekstratilbud for cruiseturister, men skam de som ikke våger når det faktisk er et marked.

I Flåm var det ikke NSB som laget suksess ut av den lille sidebanen. Det var Flåm utvikling. De sendte vanlige reisende på bussen og gikk all in for turistene.

            NMTs kjøring på Raumabanen Bjørn Halling 5. juli 2024 kl.2229 #398117 (#398069) Vist 648 ganger Lik innlegget
 

Dag Christian skriver:
"Men jernbaneentusiastene trodde nok kanskje at damploket og var attraksjonen. Turistene kom dit for å oppleve naturen på en komfortabel måte."

Nå var jeg ansvarlig for den kjøringen i 6 år, forhandlet kontrakten med selskapet som hadde landarrangementene for cruisebåtene, og deltok på en god del turer. At toget vårt - med damploket i front - ikke var en attraksjon for cruisepassasjerene, det kan jeg umiddelbart avkrefte. Vi fikk veldig mange begeistrede tilbakemeldinger om lok og vogner. De aller fleste togene var fullsatte.

Det var egentlig to forhold som førte til at kjøringene ble innstilt:

Driftsinntektene var ikke høye nok til å forsvare den svært arbeidskrevende oppgaven det var å klargjøre toget for drift, kjøre det til Åndalsnes, gjennomføre kjøringene, og kjøre toget ned igjen til Oslo og Hønefoss. Alt personale kom langveisfra. Vi hadde fastpriskontrakt med cruisearrangørene, passasjerene kunne velge mellom flere landarrangementer, og prisene var presset, da som nå. Det var lite vi satt igjen med til slutt.

Hvis vår kjøring skulle ha vært bærekraftig over lengre tid, så måtte det ha vært satset lokalt, med infrastruktur og lokalt ansatte. Vi var inne i forhandlinger lokalt om dette, med investor, bank og kommune, men det resulterte dessverre ikke i noe.

Noe av dette vil også the Golden train være utsatt for. De vil riktignok ha et tog som ikke på samme måte som NMTs vil være avhengig av lokal infrastruktur. Men prisene vil antagelig være enda mere presset nå, enn da NMT kjørte, siden de har fått en mye større konkurrent enn det vi hadde. Vi får håpe de lykkes.

              Turisttog på Raumabanen før og nå DCHalvorsen 6. juli 2024 kl.0915 #398132 (#398117) Vist 587 ganger Lik innlegget
 

Som sagt, all respekt for det enorme arbeidet NMT la ned i Romsdalen. Det har jo også vært uforglemmelige opplevelser for de som var med å kjøre disse togene.

Men - det begynner å bli lenge siden, og tiden endrer seg. Først og fremst er det langt flere cruiseskip i farvannene der oppe. Ålesund er nå Norges største cruisehavn med rundt en halv million årlige cruiseturister, tendens stigende.

(Og i parentes: Middelhavet er jo det virkelig store cruisemarkedet i Europa, men stadige hetebølger og avsvidde landskaper, gjør nok at enda flere vil søke seg nordover).

I Ålesund er det nå et økende fokus på overturisme. Samtidig problematiseres også all cruisetrafikken inn Geirangerfjorden. Det gjør at Åndalsnes blir en mer attraktiv havn.

I Klassekampen i dag leser jeg at Trollstigen har en million besøkende hvert år. Jernbanen går rett nedenfor. Veien var knapt blitt stengt nå nylig, før private ønsket å kjøpe den. Myndighetene bladde imidlertid opp penger forbausende raskt for å få fikset veien. Turismen er viktig.

Dette strøket bader i turister nå, og mange turister velger sine mål ut fra hva de leser på nettet. Enhver her på forumet kan google "The golden train" og la seg overbevise, selv etter den lille kjøringen de har hatt med en gammel motorvogn.

Jeg tenker at alt ligger til rette for "The Golden Train".

                Turisttog på Raumabanen før og nå Bjørn Halling 6. juli 2024 kl.1228 #398138 (#398132) Vist 574 ganger Lik innlegget
 

For å presisere: Ja, det er et betydelig marked.

Men samtidig er det skarp konkurranse mellom de forskjellige severdigheter og attraksjoner, og cruisebransjen slår ikke om seg med penger. Konkurransen er antagelig betydelig større i dag enn for 20 år siden. Det blir svært spennende å se hvordan dette utvikler seg.

                  Turisttog på Raumabanen før og nå Kurt Hål. 6. juli 2024 kl.1359 #398139 (#398138) Vist 577 ganger Likt av 6 Lik innlegget
 

Spennende skal det bli å se, som du sier. Men en tur med toget opp og ned til Bjorli i dag tiltrekker seg neppe like mye oppmerksomhet som da NJKs damplok med trevogner kjørte der. Det var en livlig aktivitet bare å delta på togreisen, hode ut av vinduet, med skifting og damp og masse uvante lydinntrykk.
Det var således ikke så passivt å delta på de turene for turister. Og for oss som liker tog- helt supert. Men vi er i mindretall, ikke å glemme. Tar en liten reprise med noen bilder.

Ser Golde Train markedsfører seg som om all aktivitet ligger under deres paraply, uvisst hvorfor. Men turistene vil ha en destinasjon hvor det er noe å gå i land for å bese og for å strekke på bena. Men om toget frister mest oppe i dette gjenstår ennå å se.
Kristiansand har jo Dyreparken, Setesdalsbanen og nå også Kanonmuseum etter at et nybygg med ordentlige toalettfasitlister og tilhørende salg av mat ble oppført. Men like fullt er byvandring populært, 'posebyen' virker eksotisk tiltrekkende og nå også Kunstsilo etter Tangen fikk dette mesterstykket opp og gå.

Selv om Dag omtaler NJKs opplegg som minneverdig og imponerende, fikk jeg et bestemt inntrykk av at det også var slitsomt, lange dager og lang reise til og fra uten at hverken NJK eller personalt fikk mye kompensasjon for slitet.

t62667-11-KEH_28-130806.jpg

Vi nærmer oss Åndalsnes. PR-effekten med et VETERANTOG mot disse omgivelser er lett å forstå. Mange burde vel tjene på den.
Åndalsnes, i nærheten av
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t62668-15-KEH_32-110806.jpg

Turistene strømmer ut i hopetall, godt fornøyd. Turen har gitt en god opplevelse. For mange sikkert en gjenopplevelse av gammel trengsel. (Lyder kanskje som et paradoks?)
Åndalsnes
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t62669-16-KEH_41-110806.jpg

Tid for en siste titt på maskinen. ”Fotomodellene” ser også blide og opplagte ut. Dette er NMT på sitt beste.
Åndalsnes
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t227795-KEH_9496v2-TIF-sRGB-2560-1.jpg

Åndalsnes
11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t229543-DSC_9464-Raw-sRGB-2560-1.jpg

271 på Åndalsnes
NJK(mus): 30a nr. 271
Åndalsnes
11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

                    Turisttog på Raumabanen før og nå Bjørn Halling 6. juli 2024 kl.1618 #398142 (#398139) Vist 579 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

"Selv om Dag omtaler NJKs opplegg som minneverdig og imponerende, fikk jeg et bestemt inntrykk av at det også var slitsomt, lange dager og lang reise til og fra uten at hverken NJK eller personalt fikk mye kompensasjon for slitet."

Den kompensasjonen vi fikk, var å oppleve museumstogkjøring i verdensklasse. Jeg antar uten videre at de aller fleste av våre folk som deltok, spesielt de som fikk gjøre tjeneste på lokomotivet, sitter igjen med minner fra denne tjenesten som de vil tenke tilbake på med glede, resten av livet. Men det gikk voldsomt mye tid med til å holde dette igang, både for kjørende personale, og for oss som organiserte det hele, og den økonomiske kompensasjonen sto ikke i noe rimelig forhold til dette.

                      Minner for livet... Kurt Hål. 6. juli 2024 kl.2219* #398158 (#398142) Vist 521 ganger Likt av 6 Lik innlegget
 

Takk og pris for at jeg kom meg opp i Rauma før kjøringen tok slutt.

Og ett er sikkert, ingen - absolutt ingen vil glemme dette storslagne toget, lite som det ble i denne naturen, dette pulserende toget som forsterket inntrykkene og skapte slik sterk kontrast.

t105973-08-KEH_971w.jpg

Vil skylaget trekke bort og åpne for ny veterankjøring mon tro?
Romsdalshorn
?

12. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t105971-06-KEH_9199w.jpg

Opp mot Trollveggen for full damp i et fortreffelig landskap – helt bildeskjønt er det.
Romsdalshorn
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t105972-07-KEH_9206w.jpg

Plassert under selve fjellet blir det virkelig imponerende – både toget og også fjellet.
Romsdalshorn
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

( - bildetekstene er innlagt i tidligere innlegg)

            Det tar tid å etablere seg Henrik B. Backer 8. juli 2024 kl.1042 #398237 (#398069) Vist 311 ganger Lik innlegget
 

Det tar lang tid å etablere et tilbud som turisttog. Og det er viktig å ha fokus på kostnadene.

I Trondheim er de to mest etterspurte destiansjonene blant cruispassasjerer med Kystruten Bergen - Kirkenes (som vi gjerne omtaler som Hurtigruten), Nidarosdomen og tur med veterantrikk på Gråkallbanen. Det er noe som er håndfast og realistisk innenfor liggetiden i Trondheim. Tilbudet med veterantrikk på Gråkallbanen har eksistert i flere år og har gradvis blitt bedre kjent. Nå er veterantrikkene ute og kjører nesten daglig. Det er slett ikke dårlig

Jeg er ganske sikker på noen av de trønderske korrespondentene kan utdype mer om hvordan dette startet opp og hvordan de organiserer dette. Jeg mener det er noe å hente av erfaringer for de som står bak Golden train ved å se på hva de har fått til med lite ressurser i Trondheim. Nettopp gjennom å være tålmodig og spille på hva de har.


Beste hilsen Henrik B.

          Ikke negativt, men overflødighetshorn i Flåm Kurt Hål. 8. juli 2024 kl.2114* #398277 (#398059) Vist 308 ganger Lik innlegget
 

Hvor flommer Flåmsbanen over i forhold til Raumabanen - huldra i fossen?
(noen år siden jeg besøkte begge disse stedene riktignok)

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.30 sek
I dag 7359 treff på forum10, og 74679031 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13082 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.