Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "RE10-togene får fortsatt lange opphold på Hamar" i Plattformen

Hele tråden har 52 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

              Eksisterende undergang for Jernbaneveien Erik W J 5. juli 2024 kl.1135 #398067 (#398064) Vist 947 ganger Lik innlegget
 

Både kommunen og andre vil sikkert ønske en annen adkomst til plattformen, men jeg kan ikke skjønne at det i eksisterende reguleringsplan kan være noe til hinder for en slik midlertidig løsning. Det samme skjedde på Reinsvoll da en begynte å bruke spor 2 i stedet for spor 1 - passasjerene måtte bruke den trange undergangen uten fortau.

                Grep som monner Andreas Westheimer 5. juli 2024 kl.1306* #398074 (#398067) Vist 938 ganger Lik innlegget
 

Med fare for at jeg trekker dette langt ut i etterpåklokskapens ingenmannsland: Jeg våger tanken på at det ville vært bedre transportøkonomi å bygge ny bane Hamar-Lillehammer, i stedet for Larvik-Porsgrunn. Sistnevnte er endt som et råflott sidespor, etter at Porsgrunn-Skorstøl ble lagt i skuffen.
For å det litt mer direkte: Gardermobanen bør forlenges til Trondheim. Det vil monne for mange.

                  Grep som monner Jan-Inge Hansen 5. juli 2024 kl.1338 #398077 (#398074) Vist 946 ganger Lik innlegget
 

Et "sidespor" som gjør at man etterhvert kan kjøre hver halvtime helt til Skien.

                    Grep som monner Andreas Westheimer 5. juli 2024 kl.1542 #398082 (#398077) Vist 906 ganger Lik innlegget
 

Tog hver halvtime helt Skiens noe landlig beliggende jernbanestasjon er akkurat det jeg mener med råflott. Er det virkelig et trafikkgrunnlag på denne ytterstrekningen som kan forsvare det?

Ikke misforstå. Personlig er jeg glad for den nye strekningen til Porsgrunn. Når man likevel må i bilen for å komme til toget her sør, er det faktisk like greit å kjøre til Porsgrunn som til Vegårshei eller Gjerstad. Ikke minst med tanke på antallet avganger på kveldstid.

Men mine personlige reisebehov er nødvendigvis ikke det samme som hva samfunnet er tjent med å prioritere. Lillehammer bør være minst like aktuell for halvtimesavganger som Skien, for å si det pent.

                      Grep som monner Erik W J 5. juli 2024 kl.1556 #398084 (#398082) Vist 904 ganger Lik innlegget
 

Ved nytte/kost-beregningen kom Hamar-Lillehammer nokså dårlig ut. Nå går ikke jeg god for hvordan en regner ut dette, men det er nå den metodikken vi har for å utarbeide beslutningsgrunnlag i Norge.

                        Grep som monner Andreas Westheimer 5. juli 2024 kl.1653 #398091 (#398084) Vist 854 ganger Lik innlegget
 

Kost/nytte beregningen for Larvik-Porsgrunn omfattet nok også Porsgrunn-Skorstøl. Og vi vet jo hvor det prosjektet befinner seg.

                          Grep som monner Knut Brørvik 5. juli 2024 kl.1708 #398093 (#398091) Vist 849 ganger Lik innlegget
 

Komplisert å drøfte i få setninger. Jeg antar likevel at du synes det er bra med tog til Grenland, hvis vi skal ha tog i Norge. Ellers tror jeg det kan være grunn til å spørre om BaneNor sin strategi med høyfrekvente tog på,Østlandet er bra. Jeg mener det kan bli dyrt i form av offentlig kjøp. Kanskje like viktig å kjøre noen raske i stedet for en haug meg langsomme tog.. med langt opphold på Hamar??

                            Grep som monner Erik W J 5. juli 2024 kl.1725* #398097 (#398093) Vist 842 ganger Lik innlegget
 

"Kanskje like viktig å kjøre noen raske i stedet for en haug meg langsomme tog.. med langt opphold på Hamar??"

Nei, togene går fulle fra Oslo. Høy frekvens har vist seg viktigere enn reisetid. Høy frekvens bidrar for svært mange til kortere total reisetid, og i den sammenhengen blir ni minutter på Hamar ikke så viktig.

                          Grep som monner Jan-Inge Hansen 5. juli 2024 kl.1732 #398099 (#398091) Vist 834 ganger Lik innlegget
 

Men uten Larvik-Porsgrunn så ville Larvik og Sandefjord overtatt rollene som utkantstasjoner, og tilsvarende argumentasjon kunne vært brukt om nytt spor mellom Stokke og Sandefjord.

Det er jo nettopp standarden på den gamle linja som gjorde at det hastet med å få gjort noe med banen.

Hadde det derimot vært normal standard, med akseptabel reisetid til/fra Grenland, kunne prosjektet fint ventet. Da hadde jo også passasjerantallet vært noe helt annet.

                        Grep som monner Thor Bjerke 5. juli 2024 kl.1656 #398092 (#398084) Vist 847 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ikke det er behov for halvtimes ruter Hamar-Lillehammer. Med enkeltspor vil det bare gjøre fremkommeligheten enda verre. På Hove pågår imidlertid bygging av hensettingsspor, uten at jeg helt har skjønt hva som er fordel med å kjøre togsettene bort dit om natten fremfor å ha de stående på stasjonen.

                          Grep som monner Jan-Inge Hansen 5. juli 2024 kl.1757 #398106 (#398092) Vist 840 ganger Lik innlegget
 

På stasjonen er det begrenset med plass. Kun plass til hensetting av 7 togsett.

                          Grep som monner Åge Lybekbråten 5. juli 2024 kl.1820 #398107 (#398092) Vist 858 ganger Lik innlegget
 

"På Hove pågår imidlertid bygging av hensettingsspor"

Er det på samme sted som den midlertidige driftsbanegården var under OL i 1994?

                            Grep som monner Jan-Inge Hansen 5. juli 2024 kl.1833* #398109 (#398107) Vist 875 ganger Lik innlegget
 

Ja.

                      Grep som monner Knut Brørvik 5. juli 2024 kl.1650 #398089 (#398082) Vist 838 ganger Lik innlegget
 

Alternativet til ny bane Porsgrunn - Larvik er nok ingen bane. Så kan man diskutere hva man kunne vunnet med lavere standard, f eks enkeltspor. Da man gjorde dette så man for seg en ny bane lenger sør. Den kan komme, men blir neppe i min tid..

                Eksisterende undergang for Jernbaneveien Thor Bjerke 5. juli 2024 kl.1311 #398076 (#398067) Vist 902 ganger Lik innlegget
 

Slik jeg har oppfattet trafikksituasjonen i Brumunddal har undergangen i Brennerivegen svært liten biltrafikk.

En annen løsning som kanskje er mulig i Brumunddal er å lage et overkjøringgspor fra spor 2 nordfra til spor 1. Ved å dele det lange spor 2 i to, med en sporveksel ved elva Brumunda, kunne nordgående tog tas inn i spor 1 og sørgående i spor 2 del Nord. Etter avgang fra spor 1 nordover gis det klart til at toget som venter i spor 2 nord for brua kan kjøre inn i spor 1. En slik løsning vil berøre sikringsanlegg etc., og sikkert mer kostbar enn en provisorisk plattform.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.70 sek
I dag 14030 treff på forum10, og 74616236 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13080 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.