Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "Fra Åndalsnes stasjon idag" i Galleriet

Hele tråden har 20 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  Turisttog på Raumabanen før og nå Kurt Hål. 6. juli 2024 kl.1359 #398139 (#398138) Vist 574 ganger Likt av 6 Lik innlegget
 

Spennende skal det bli å se, som du sier. Men en tur med toget opp og ned til Bjorli i dag tiltrekker seg neppe like mye oppmerksomhet som da NJKs damplok med trevogner kjørte der. Det var en livlig aktivitet bare å delta på togreisen, hode ut av vinduet, med skifting og damp og masse uvante lydinntrykk.
Det var således ikke så passivt å delta på de turene for turister. Og for oss som liker tog- helt supert. Men vi er i mindretall, ikke å glemme. Tar en liten reprise med noen bilder.

Ser Golde Train markedsfører seg som om all aktivitet ligger under deres paraply, uvisst hvorfor. Men turistene vil ha en destinasjon hvor det er noe å gå i land for å bese og for å strekke på bena. Men om toget frister mest oppe i dette gjenstår ennå å se.
Kristiansand har jo Dyreparken, Setesdalsbanen og nå også Kanonmuseum etter at et nybygg med ordentlige toalettfasitlister og tilhørende salg av mat ble oppført. Men like fullt er byvandring populært, 'posebyen' virker eksotisk tiltrekkende og nå også Kunstsilo etter Tangen fikk dette mesterstykket opp og gå.

Selv om Dag omtaler NJKs opplegg som minneverdig og imponerende, fikk jeg et bestemt inntrykk av at det også var slitsomt, lange dager og lang reise til og fra uten at hverken NJK eller personalt fikk mye kompensasjon for slitet.

t62667-11-KEH_28-130806.jpg

Vi nærmer oss Åndalsnes. PR-effekten med et VETERANTOG mot disse omgivelser er lett å forstå. Mange burde vel tjene på den.
Åndalsnes, i nærheten av
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t62668-15-KEH_32-110806.jpg

Turistene strømmer ut i hopetall, godt fornøyd. Turen har gitt en god opplevelse. For mange sikkert en gjenopplevelse av gammel trengsel. (Lyder kanskje som et paradoks?)
Åndalsnes
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t62669-16-KEH_41-110806.jpg

Tid for en siste titt på maskinen. ”Fotomodellene” ser også blide og opplagte ut. Dette er NMT på sitt beste.
Åndalsnes
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t227795-KEH_9496v2-TIF-sRGB-2560-1.jpg

Åndalsnes
11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t229543-DSC_9464-Raw-sRGB-2560-1.jpg

271 på Åndalsnes
NJK(mus): 30a nr. 271
Åndalsnes
11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

                    Turisttog på Raumabanen før og nå Bjørn Halling 6. juli 2024 kl.1618 #398142 (#398139) Vist 575 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

"Selv om Dag omtaler NJKs opplegg som minneverdig og imponerende, fikk jeg et bestemt inntrykk av at det også var slitsomt, lange dager og lang reise til og fra uten at hverken NJK eller personalt fikk mye kompensasjon for slitet."

Den kompensasjonen vi fikk, var å oppleve museumstogkjøring i verdensklasse. Jeg antar uten videre at de aller fleste av våre folk som deltok, spesielt de som fikk gjøre tjeneste på lokomotivet, sitter igjen med minner fra denne tjenesten som de vil tenke tilbake på med glede, resten av livet. Men det gikk voldsomt mye tid med til å holde dette igang, både for kjørende personale, og for oss som organiserte det hele, og den økonomiske kompensasjonen sto ikke i noe rimelig forhold til dette.

                      Minner for livet... Kurt Hål. 6. juli 2024 kl.2219* #398158 (#398142) Vist 517 ganger Likt av 6 Lik innlegget
 

Takk og pris for at jeg kom meg opp i Rauma før kjøringen tok slutt.

Og ett er sikkert, ingen - absolutt ingen vil glemme dette storslagne toget, lite som det ble i denne naturen, dette pulserende toget som forsterket inntrykkene og skapte slik sterk kontrast.

t105973-08-KEH_971w.jpg

Vil skylaget trekke bort og åpne for ny veterankjøring mon tro?
Romsdalshorn
?

12. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t105971-06-KEH_9199w.jpg

Opp mot Trollveggen for full damp i et fortreffelig landskap – helt bildeskjønt er det.
Romsdalshorn
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

t105972-07-KEH_9206w.jpg

Plassert under selve fjellet blir det virkelig imponerende – både toget og også fjellet.
Romsdalshorn
?

11. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland

( - bildetekstene er innlagt i tidligere innlegg)

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 6870 treff på forum10, og 74678542 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13082 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.