Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen

Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Lyntog er en drøm for de fleste pendlere Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1214 #51403 (#51400) Vist 435 ganger Lik innlegget
 

Interessant at du nevner Fredrikstad. Jeg tror etter nøye gjennomtanke at en stasjon mellom byene vil falle dårlig ut. Jernbaneverket har dog foreslått  bl.a en trase som går noenlunde langs E6, med stasjon omtrent på Sandesund og bru over Glomma et stykke nord-øst for dagens E6-bru. Fordelen med bru der er at den kan bygges MYE lavere da det ikke går skipstrafikk såpass langt opp samt at elva er smal her.

Det har vært mye diskusjon om dette i avisene her nede, og jeg skrev selv et leserinnlegg der med et forslag på hvordan det kan gjøres. Jeg limer det liksågodt inn her:

Jernbanen gjennom Nedre Glomma

I det siste har det fremkommet flere forslag om hvordan nye jernbanelinjer skal dras igjennom Nedre Glomma-distriktet. Ingen forslag hittil har vært foruten store ulemper for minst en part.

Det har vært foreslått å legge linja utenom Fredrikstad. For de av pendlerne som kjører bil er det kanskje ikke så problematisk, men for de som går og sykler er det verre. Dessuten pendler etter hvert ganske mange til Fredrikstad. Disse skal ofte til sentrum, f.eks til de nye skoletilbudene på Værste. Å bytte transportmiddel en gang til vil for mange av disse være til stor ulempe.

Det er faktisk mulig å forene alle ønskene på en måte som gir et godt tilbud til alle, nesten uten ulemper. Jeg foreslår at følgende linjer bygges:

  • Dobbeltsporet bygges fra Råde til Seut. Den siste biten inn til Fredrikstad betyr minimalt mhp. reisetid.
  • Høyhastighetsbane bygges fra Råde, langs E6 til Sarpsborg. Ny stasjon legges på Sandesund, rett nord-øst for Sandesundbrua, med ny jernbanebru over Glomma øst for Sandesundbrua og over til Gatedalen. Derfra legges linja i nesten rett linje mot dagens krysningsspor på Ingedal.
  • Ved Gatedalen bygges en avgrening bort til dagens triangelspor på Hafslund.
  • Eksisterende linje fra Fredrikstad legges om fra litt før renseverket på Alvim, i en bue nordover og så syd igjen slik at den kommer inn på den nye høyhastighetslinja nord-vest for ny Sandesund stasjon. Stasjonen bygges med minst 4 spor.
  • Eksisterende linje fra Sandesund til Sarpsborg stasjon rives, en barriere fjernes og store arealer frigis. Her bør det bygges sykkelsti!
  • Eksisterende linje fra Hafslund til Ingedal fjernes, og en barriere fjernes dermed også i Skjeberg.
  • Det opprettes nye lokalstopp på eksisterende linje til Fredrikstad på Greåker, Rolvsøy (v.Østfoldhallen) og Lisleby.
Vi kan tenke oss følgende toggang på de nye linjene:
  • Timesfrekvens på den nye høyhastighetslinja med stopp Oslo-Moss-Sandesund-Halden der annenhvert tog forlenges til Gøteborg. Togene hver vei møtes på Sandesund.
  • Timesfrekvens som i dag med IC tog til Fredrikstad, disse fortsetter til Sandesund men går ikke videre til Halden.
  • Lokaltog til Mysen forlenges til Sandesund med stopp i Rakkestad og Ise.
Tidtabellen kan da legges opp slik at tog fra Fredrikstad og fra Mysen ankommer Sandesund samtidig, der de blir stående ca. 12 minutter for å snu. 5 minutter etter ankommer høyhastighetstogene begge veier. 5 minutter etter at høyhastighetstogene har avgått kjører tog til Oslo via hhv. Mysen og Fredrikstad avgårde igjen. Resultatet blir glimrende korrespondanse alle veier, med maks ett bytte som normalt kan skje ved samme plattform.
 
Følgende ulemper oppstår:
  • Reisende mellom Halden og Fredrikstad må bytte én gang, evt. bruke buss.
  • Stasjonen i Sarpsborg blir liggende (enda) lenger fra sentrum. Kan løses med korresponderende (gratis) shuttle-buss.
Forhåpentligvis kan en slik løsning være akseptabel for innbyggere og politikere i både Sarpsborg og Fredrikstad ?

 

        Jernbanen gjennom nedre Glomma Kjetil Næss 30. mars 2010 kl.1222 #51405 (#51403) Vist 397 ganger Lik innlegget
 

Ikke dumme forslag, men fikk du noen respons på innlegget ditt i avisen?

          Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1226 #51406 (#51405) Vist 390 ganger Lik innlegget
 

Ikke ennå, det sto på lørdag. Får sjekke avisa i dag :)

            Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1239 #51407 (#51406) Vist 384 ganger Lik innlegget
 

Godstogene til Sarp? Jeg la ikke merke til noe alternativ for de.

              Jernbanen gjennom nedre Glomma Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1248* #51408 (#51407) Vist 379 ganger Lik innlegget
 

Ikke noe problem for dem. Jeg skrev ikke alt det jernbanetekniske i innlegget pga. begrenings på antall tegn, men avgreiningen til Hafslundsløyfa i Gatedalen må ha tilsving begge veier.

                Jernbanen gjennom nedre Glomma Jan-Inge Hansen 30. mars 2010 kl.1256 #51410 (#51408) Vist 375 ganger Lik innlegget
 

Da kan du samtidig argumentere for opprusting av Østre Linje til 100 km/t som minimums linjehastighet, og foretrukken trasè for godstogene.

        Knallbra innlegg Supertog 30. mars 2010 kl.1248 #51409 (#51403) Vist 407 ganger Lik innlegget
 

En utrolig god oppsummering av hvor utrolig mange fordeler det er med å splitte Østfoldbanens vestre linje i to løp. Du burde sende det til samtlige politikere i fylket!

Et par kommentarer dog:

1. Dobbeltspor Råde-Fredrikstad (Haug-Seut) må komme utrolig dårlig ut på reisetidsreduksjon sammenliknet med Råde-Sarpsborg. Men det kompenseres kanskje av at terrenget er mye enklere?

2. Det er jo allerede i dag nesten 1 km fra Sarpsborg stasjon til bussterminalen/sentrum. Med stasjon ved E6 øker avstanden til 2,5 km. Men hvis lav bro over Glomma skal gå øst for E6 kan det kanskje anlegges en "lokaltogstasjon" for Sarpsborg sentrum ved Borregaard-fabrikkene? Da reduseres avstanden til sentrum til 1 km. (Jeg er dog enig i at hovedstasjonen bør ligge ved E6 - kortere vei til Fredrikstad og E6.)

3. Avgrening Gatedalen-Hafslund og riving av dagens trasé Sandesund-Ingedal høres dyrt ut, og blir fort den ene tingen som kan fjernes for å spare penger i prosjektet. Ender vel fort med at Mysen-togene sendes inn på gammel trasé gjennom Sarpsborg sentrum mens sporet Hafslund-Ingedal blir liggende å ruste tenker jeg...

4. Hvis det skal satses på Mysen-Sandesund og Fredrikstad-Lisleby-Greåker-Sandesund, hvorfor ikke koble dette sammen i en evig ring Lysaker-Mysen-Moss-Lysaker og Lysaker-Moss-Mysen-Lysaker? Da blir det fortsatt bare 3 toglinjer i Østfold: Haldentoget, Mosselokalen og Østfoldringen, mens vi i dag har Haldentoget, Mosselokalen og Mysentoget.

          Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 395 ganger Lik innlegget
 

1. Terrenget er greit å bygge i, siste anslag var på under 1 mrd. her, sikkert noe mer nå. Betyr en god del minutter spart, det er mye ~80km/t på strekningen. Det er den siste biten fra Seut og inn som er problematisk og DYR.

2. Gratis shuttlebusser med korrespondanse er nok et bedre (og billigere) alternativ. Da kommer man helt til sentrum eller kan gå av/på underveis.

3. Litt av poenget er å fjerne gammel trase gjennom Sarpsborg og Skjeberg for å fjerne barrierer. Fjerning bør da ikke koste all verdens, man går nok godt i pluss her pga. tomteverdien (særlig gjennom Sarpsborg). Stumpen fra Gatedalen til Hafslund er kort, krever ikke høy hastighetsstandard og går gjennom MEGET lett terreng (et flatt jorde). Men nordgående tilsving bør nok bygges planskilt, noe som også bør være kurant pga. brua. Evt. kan også tre spor (det midterste fra Hafslund) videreføres over brua og inn på stasjonen).

4. En ring gir ikke mye ekstra. Man må uansett stå en god stund på Sandesund pga. korrespondansen, det eneste man tjener på det er at enkelte slipper å bytte tog (og det har de god til til, ca. 1 2min). Ulempene er at togsett blir gående feilvendt samt at materiellet bindes opp til å være identisk på begge sider av ringen og ha samme frekvens. Dessuten vil forsinkelser forplante seg lettere.

            Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 378 ganger Lik innlegget
 

Godt svart opp. De færreste byer hadde dog akseptert fjerning av sentrumsstasjon og shuttlebuss fra et sted 2,5 km fra bykjernen. Både Sannesund-Sarpsborg, Seut-Fredrikstad og Mosseporten-Moss er jo tilfeldigvis 2,5 km. Men av en eller annen grunn virker det mer sannsynlig at Sarpsborgs politikere aksepterer reisetid på bekostning av sentrumsutvikling, i motsetning til i Moss og Fredrikstad?

Måten Fredrikstad og Moss har tviholdt på sentrumsstasjoner og dobbeltspor langs eksisterende trasé er nok hovedårsaken til at det fortsatt tar 105 minutter å komme seg fra Oslo til Halden. For stortinget vil jo åpenbart ikke finansiere disse byutviklingsprosjektene, og sender pengene andre steder (særlig Vestfold og Hedmark). Det er heller ikke lett for Østfold å skaffe seg alliansepartnere i Sverige når man prioriterer de dyreste parsellene med lavest reisetidsgevinst.

              Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 372 ganger Lik innlegget
 

Jeg har ikke foreslått å legge Fredrikstad stasjon på Seut, den bør enten ligge der det gjør eller på Grønli om noen vil betale for det (samlokalisering med bussterminal er meget positivt).

Sarpsborg stasjon ligger helt i bakevja pr. idag. Det er en lang, tung bakke opp til sentrum, og det tar såpass lang tid til Oslo at de fleste kjører til Råde. Derfor tror jeg greit de vil akseptere stasjon på Sandesund med halve kjøretiden.

          Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Siden omtrent 50 % av de reisende på Østfoldbanen sør for Moss skal av eller på i fredrikstad lurer jeg på hvordan nytt dobbelspor Råde - Sarpsborg kan gi disse reisetidsgevinst, og hvordan vil det påvirke reisetida Fredrikstad - Halden, eller Fredrikstad - Sverige for den sakens skyld.

Terje Andersen

            Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 367 ganger Lik innlegget
 

Du lurer på det ja! Dette har ikke noe med Fredrikstad å gjøre! Nytt dobbeltspor Råde-Sarpsborg gir ingen gevinst for folk fra Fredrikstad, med mindre de tilhører den tredjedelen av befolkningen som bor på "Sarpsborg-siden" av Fredrikstad sentrum!!

Behovene til de 40-50.000 menneskene på "feil side" av Fredrikstad nedprioriteres til fordel for de 80.000 menneskene i Sarpsborg og Halden som ved Råde-Sarpsborg får dagpendlingsavstand til Oslo, for ikke å snakke om at Råde-Sarpsborg også er i interessen til Erling Lae og de mange andre pådriverne for kraftig opprusting av forbindelsen Oslo-Göteborg-København.

De 40.-50.000 menneskene på feil side av Fredrikstad får uansett et meget godt tilbud til Oslo når Oslo-Ski står ferdig, og som Jens Kirkebø skriver kan reisetiden reduseres ytterligere fra 60 til 50-55 minutter ved å bygge dobbeltspor Haug-Seut.

Til info har det pågått en debatt i Fredriksstad Blad den siste tiden om dette med hundrevis av innlegg, og et overveldende flertall er tilhenger av E6-nær trasé, oppsiktsvekkende nok!

Dette forumet og norske politikere har kommet inn i en blindgate hvor det argumenteres mer med trasévalg gjort for 150 år siden og dagens trafikktall enn ved å se på kartet, samt innbyggertall fra SSB. Det er et meget farlig blindspor som hindrer samfunnsutvikling.

              Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 332 ganger Lik innlegget
 

50 minutter Fredrikstad-Oslo var i overkant pessimistisk. Før evt. Råde-Seut står klar vil nok både Follobanen og traseen gjennom Moss stå klar. Med Råde-Seut vil jeg anta at en reisetid på 45 minutter er klart innen rekkevidde, og noen få minutter mindre fra Sarpsborg. Antageligvis vil det skje enkelte tiltak på Ski-Sandbukta også som vil senke reisetiden ytterligere et minutt eller to.

              Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 319 ganger Lik innlegget
 

Og for å få markedsgrunnalg for det bør man betjene alle byene. Det gir vesentlig bedre tilbud og effektiv reisetid enn 2 ulike timespendler, og som attpå til ikke betjener det interne Østfold-markedet.

Terje Andersen

        Meget konstruktive tanker! John Oddvar Hauge 5. apr. 2010 kl.1028 #51942 (#51403) Vist 141 ganger Lik innlegget
 

Dette likte jeg å lese Jens!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.40 sek
I dag 18975 treff på forum10, og 73731634 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12975 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.