Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen

Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Råde Sarpsborg m.m Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1315 #51413 (#51409) Vist 323 ganger Lik innlegget
 

Siden omtrent 50 % av de reisende på Østfoldbanen sør for Moss skal av eller på i fredrikstad lurer jeg på hvordan nytt dobbelspor Råde - Sarpsborg kan gi disse reisetidsgevinst, og hvordan vil det påvirke reisetida Fredrikstad - Halden, eller Fredrikstad - Sverige for den sakens skyld.

Terje Andersen

            Råde-Sarpsborg best for flest Supertog 30. mars 2010 kl.1331 #51417 (#51413) Vist 319 ganger Lik innlegget
 

Du lurer på det ja! Dette har ikke noe med Fredrikstad å gjøre! Nytt dobbeltspor Råde-Sarpsborg gir ingen gevinst for folk fra Fredrikstad, med mindre de tilhører den tredjedelen av befolkningen som bor på "Sarpsborg-siden" av Fredrikstad sentrum!!

Behovene til de 40-50.000 menneskene på "feil side" av Fredrikstad nedprioriteres til fordel for de 80.000 menneskene i Sarpsborg og Halden som ved Råde-Sarpsborg får dagpendlingsavstand til Oslo, for ikke å snakke om at Råde-Sarpsborg også er i interessen til Erling Lae og de mange andre pådriverne for kraftig opprusting av forbindelsen Oslo-Göteborg-København.

De 40.-50.000 menneskene på feil side av Fredrikstad får uansett et meget godt tilbud til Oslo når Oslo-Ski står ferdig, og som Jens Kirkebø skriver kan reisetiden reduseres ytterligere fra 60 til 50-55 minutter ved å bygge dobbeltspor Haug-Seut.

Til info har det pågått en debatt i Fredriksstad Blad den siste tiden om dette med hundrevis av innlegg, og et overveldende flertall er tilhenger av E6-nær trasé, oppsiktsvekkende nok!

Dette forumet og norske politikere har kommet inn i en blindgate hvor det argumenteres mer med trasévalg gjort for 150 år siden og dagens trafikktall enn ved å se på kartet, samt innbyggertall fra SSB. Det er et meget farlig blindspor som hindrer samfunnsutvikling.

              Råde-Sarpsborg best for flest Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1454 #51423 (#51417) Vist 285 ganger Lik innlegget
 

50 minutter Fredrikstad-Oslo var i overkant pessimistisk. Før evt. Råde-Seut står klar vil nok både Follobanen og traseen gjennom Moss stå klar. Med Råde-Seut vil jeg anta at en reisetid på 45 minutter er klart innen rekkevidde, og noen få minutter mindre fra Sarpsborg. Antageligvis vil det skje enkelte tiltak på Ski-Sandbukta også som vil senke reisetiden ytterligere et minutt eller to.

              Halvtimesfrekens på hele strekningen er best for flest Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1543* #51425 (#51417) Vist 273 ganger Lik innlegget
 

Og for å få markedsgrunnalg for det bør man betjene alle byene. Det gir vesentlig bedre tilbud og effektiv reisetid enn 2 ulike timespendler, og som attpå til ikke betjener det interne Østfold-markedet.

Terje Andersen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 8372 treff på forum10, og 73721031 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12974 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.