Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen

Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Hvorfor er 3 timer magisk? Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1333 #51418 (#51398) Vist 326 ganger Lik innlegget
 

Oslo - København kan man fullstendig glemme en slik kjøretid. I Sverige er deres opprustning av Vestkystbanen snart avsluttet og kjøretider ut over 2,5 - 3 timer er neppe aktuelt i lys av annen trafikk som skal håndeteres på banen. Av den grunn kommer ikke toget til å kapre mye av flytrafikken Oslo - København.

På relasjonen OSL - Gøteborg er flytrafikken meget begrenset, totalt 72 000 summert over begge retninger i 2009, inkludert transferreisende i Oslo. Togtrafikken over Kornsjø grense er omtrent dobbelt så stor til tross for begrenset frekvens og ca 4 timer kjøretid.

Det skal svært lite investeringer til for å redusere kjøretida til Kornsjø grense med minimum 10 min, dvs flytte kryssing i Halden til Aspedammen. Med ferdigstillelse av dobbelsporet Trollhättan - Gøteborg vil kjøretida Oslo - Gøteborg komme ned i 3.30 - 3.35, og man kan kjøre 4 avganger tur/retur med dagens materiellbruk.

Hvis man setter inn 1 togsett til kan man får avgang hver 2. time. Investeringene i infrastruktur for å oppnå dette ligger kanskje på ca NOK 100 millioner, samt 1 togsett av NOK 80 - 100 mill.

Tiltakene på norsk side bør gjøres umiddelbart slik at det i størst mulig grad er klart til ferdigstillelse av dobbelsporet Trollhätten - Gøteborg. Når det er gjort kan man vente å se på trafikkutviklingen før man gjør nye investeringer mht grenseoverskridende trafikk i denne korridoren.

Terje Andersen

      Trinnvis strategi er viktig Supertog 30. mars 2010 kl.1347* #51420 (#51418) Vist 314 ganger Lik innlegget
 

Som jeg skrev i startinnlegget: "for å konkurrere med fly Gardermoen-Kastrup må det bygges dobbeltspor Halden-Vänersborg, tunnel Helsingborg-Helsingør og ny lyntogtrasé Göteborg-Helsingborg frikoblet fra regionaltrafikken".
Dette sitter nok langt inne, men nå får vi avvente og se hva EU-prosjektet som skal legge fram konkrete planer for Oslo-København på 2:20 legger fram i 2011 først.
Det mest realistiske for Oslo-København er en 3-trinnsstrategi:

Trinn 1 - ASAP (trolig 2015): 3:30 til Göteborg og 7:15 til København: Forutsetter gjenåpning av direkteruten Oslo-København og gjennomføring av nevnte tiltak i Halden. Disse er geniale og du må snarest få Enger til å prioritere det.

2. Trinn 2 (trolig 2030): 2:45 til Göteborg og 5:20 til København. Bør være oppnåelig med innkorting Råde-Sarpsborg og dobbeltspor hele veien Göteborg-København?

3. Trinn 3 (trolig 2050): 1:10 til Göteborg og 2:20 til København. Krever ny bane hele veien. En mer edruelig løsning er ny bane Halden-Öxnered, Göteborg-Helsingborg-Helsingør-København, og akseptere at man bruker 2010-tallets baner Oslo-Halden og Öxnered-Göteborg. Da ender vel reisetida kanskje på 1:45 til Göteborg og drøyt 3 timer til København.

FAREN, er imidlertid at de billige og innlysende ASAP-tiltakene koker bort i kålen, mens det oppstår en krig mellom nøkterne Trinn 2-tilhengere og visjonære Trinn 3-tilhengere, fordi tilhengerne av Trinn 3 ser på Trinn 2 som bortkastet fordi man tenker for smått, og ikke går i krig med flytrafikken.

        Vi må først og fremst bruke toget Odd Fjeldstad 30. mars 2010 kl.1620 #51430 (#51420) Vist 279 ganger Lik innlegget
 

Ikke har jeg greie på det, og burde la være å debattere, men av og til fristes jeg til å spise kirsebær med de store.

For å si det enkelt, er min mening at vi må bruke de togene vi har. Hvis vi i teorien regner med at regjeringen følger folkeviljen, vil den bygge ut jernbanen hvis befolkningen søker til toget i stedet for å kjøre bil. Dersom dagens bilbruk fortsetter, vil jernbanesatsingen begrense seg til årlig reviderte nasjonale transportplaner.

Vi kan mene hva vi vil, men Arbeiderpartiet er akkurat like opptatt av grasrot og populærpolitikk som den Fremskrittspartiet kritiseres for. Ingen regjering finner grunnlag for å gjøre noe som ikke befolkningen viser at den vil.

Opprett gjerne lobbygrupper sammen med dem som er næringsmessig engasjert i jernbanen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 11854 treff på forum10, og 73724513 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12975 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.