Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen

Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

              Ikke Gøteborg - Bergen Terje Andersen 30. mars 2010 kl.1631* #51433 (#51429) Vist 298 ganger Lik innlegget
 

På strekningen Gøteborg - Bergen har toget ingen konkurransemulighet og trafikken er lav. Dessuten blir strekningen alt for lang.

Løsningen med timesfrekvens er: Annethvert tog på Østfoldbanen er Halden - Bergen og Oslo - Gøteborg.

Terje Andersen

                Ikke Gøteborg - Bergen Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1655* #51436 (#51433) Vist 301 ganger Lik innlegget
 

Så du vil gjøre det ennå mindre konkurransedyktig ved å sørge for at alle får en times ventetid i Oslo ? Med ny bane til Bergen vil det uansett ikke ta lenger tid Bergen-Gøteborg enn Bergen-Oslo tar i dag, og der går det tross alt endel trafikk.

Nei, la heller Østfoldtogene stoppe i Oslo som i dag sier jeg. Evt. forleng til Drammen eller Hønefoss om det bygges ny tunnel gjennom Oslo og evt. Ringeriksbane. Å blande sammen IC-tog for pendlere og langdistansetog med bisto og plassbestilling tror jeg er en dårlig ide. Plassbestilling på annenhvert tog Halden-Oslo ? Hmm. Tror ikke pendlerne vil bli glade for det nei.

 Det er også i Oslo det store flertallet av passasjerer til Bergen går på. Med plassbestilling og mengder av bagasje vil stasjonsoppholdet måtte bli langt, og det vil fort gå raskere å bytte tog for den som skal til f.eks Lysaker. Kanskje det ikke er plass til dem heller; om en god del av Østfold-pendlerne skal til Nationaltheateret og en Bergensfarer søker på nsb.no på Oslo-Bergen er det kanskje utsolgt, selv om setet blir ledig i løpet av noen minutter.

                  Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.0927 #51478 (#51436) Vist 217 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ikke det ville være så store problemer med å la strekningen Halden - Oslo (Drammen) være åpen for reisende fra Østfold og gjøre toget plassreservert mellom Oslo og Bergen.

Ser ikke helt hvordan det skal skape uoverkommelige problemer.

Terje Andersen

                    Halden - Bergen Jens Kirkebø 31. mars 2010 kl.0938 #51479 (#51478) Vist 213 ganger Lik innlegget
 

Det gjør jeg. Mener du reisende fra Moss til Bergen skal bytte plass i Oslo (med all bagasjen), evt. måtte risikere å stå Moss-Oslo fordi toget er nesten fullt ved ankomst Moss ? Eller at en familie på fire må sitte litt her og der den første delen av reisen ? Kan tenke meg det blir ganske mange klager på det ja.

Hvis de skal ha rett på plassene sine fra Moss, skal da sovende pendlere vekkes og bes flytte seg ? Proteststormen blir isåfall enorm...

Nei, togbytte i Oslo er en bedre løsning. Da har folk en mye større forståelse for at de må flytte på seg enn om de reiser med samme tog hele veien. Dessuten binder man seg ikke opp til å benytte samme type og størrelse på materiellet på IC og langdistansedelen av strekningen.

Den eneste måten dette vil fungere bra på er om Bergenstogene kjøres i tillegg til de vanlige IC-togene på Østfoldbanen, markert med "ingen avstignig før Drammen".

                      Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 209 ganger Lik innlegget
 

Hvis vi har et 5-vogns tog som går Halden - Bergen så kan man vel la én vogn være plassreservert fra Østfoldbanen for reisende til Bergensbanen, og denne kan være merket både utvendig og innvendig slik at det framgår at så er tilfelle.

Pendlere fra Østfold til Oslo som setter seg i denne vogna må flytte seg når det kommer på reisende med plassreservering i Moss. De andre 4 vognene kan være åpne for alle pendlere fra Østfold.

Dette er ikke så veldig forskjellig fra slik det praktiseres på Rørosbanen hvor en vog/avdling er plassreservert, resten åpen. Eller Oslo - Gøteborg for den sakens skyld hvor komfort er plassreservert, resten åpent.

Dette tror jeg ikke er noe problem.

Terje Andersen

                        Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 176 ganger Lik innlegget
 

Det virkelig store problemet med sånne opplegg er at det er veldig sårbart for forsinkelser. F.eks. vil et uvær på Bergensbanen føre til forsinkelser på Østfoldbanen, som ellers er helt unødvendige.

Derfor bør sånne påfunn legges tilbake i skuffen.

Minner ellers om at NSBs planer fra 2012 er å dele opp gjennomkjøringen Skien/Larvik-Lillehammer nettopp av slike årsaker.

                          Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 170 ganger Lik innlegget
 

Sårbarhet for forsinkelser er nok et vektigere argument enn de som er reist tidligere, og det bör ikke gjennomföres för man ser at punktligheten på alle deler er god nok.

Uansett er det langt fram för noe slikt kan gjennomföres om noen gang.

Terje Andersen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 15844 treff på forum10, og 73728503 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12975 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.