Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen

Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                      Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1233* #51481 (#51479) Vist 191 ganger Lik innlegget
 

Hvis vi har et 5-vogns tog som går Halden - Bergen så kan man vel la én vogn være plassreservert fra Østfoldbanen for reisende til Bergensbanen, og denne kan være merket både utvendig og innvendig slik at det framgår at så er tilfelle.

Pendlere fra Østfold til Oslo som setter seg i denne vogna må flytte seg når det kommer på reisende med plassreservering i Moss. De andre 4 vognene kan være åpne for alle pendlere fra Østfold.

Dette er ikke så veldig forskjellig fra slik det praktiseres på Rørosbanen hvor en vog/avdling er plassreservert, resten åpen. Eller Oslo - Gøteborg for den sakens skyld hvor komfort er plassreservert, resten åpent.

Dette tror jeg ikke er noe problem.

Terje Andersen

                        Halden - Bergen Roar 31. mars 2010 kl.1730 #51511 (#51481) Vist 158 ganger Lik innlegget
 

Det virkelig store problemet med sånne opplegg er at det er veldig sårbart for forsinkelser. F.eks. vil et uvær på Bergensbanen føre til forsinkelser på Østfoldbanen, som ellers er helt unødvendige.

Derfor bør sånne påfunn legges tilbake i skuffen.

Minner ellers om at NSBs planer fra 2012 er å dele opp gjennomkjøringen Skien/Larvik-Lillehammer nettopp av slike årsaker.

                          Halden - Bergen Terje Andersen 31. mars 2010 kl.1915 #51516 (#51511) Vist 152 ganger Lik innlegget
 

Sårbarhet for forsinkelser er nok et vektigere argument enn de som er reist tidligere, og det bör ikke gjennomföres för man ser at punktligheten på alle deler er god nok.

Uansett er det langt fram för noe slikt kan gjennomföres om noen gang.

Terje Andersen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 12878 treff på forum10, og 73725537 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12975 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.