Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Kong Vinter begrenser toggangen" i Plattformen

Hele tråden har 64 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Toget går for stille Odd Fjeldstad 11. feb. 2009 kl.1555 #709 (#672) Vist 1379 ganger Lik innlegget
 

I riktig gamle dager, dvs. på 50-tallet, ristet toget så forferdelig at is og snø aldri fikk anledning til å samle seg opp under toget. Dette skyldtes selvsagt at helsveiset spor med tilnærmet vibrasjonsfri kjøring ennå ikke var oppfunnet.

noen fordeler var det med togdriften før i tiden også.
Men det er kanskje ikke for sent å gjenopprette noen strekninger med lasket spor?

Odd
i litt bakstreversk modus

          Kong Vinter begrenser toggangen Erik W. Johansson 11. feb. 2009 kl.1721 #717 (#709) Vist 1399 ganger Lik innlegget
 

For min del tror jeg forklaringen på forherliggjøringen av tidligere tider er dårlig hukommelse. Det var masse problemer med skinnegående materiell også før - kanskje mer. På midten av 60-tallet var det f.eks. noen vintere med elendig regularitet og hvor det stod frosne tog både her og der.

Imidlertid hadde NSB en langt større materiellreserve. Det var også betjente stasjoner med mulighet for å kjøre på togmelding med feil på sikringsanlegg og ved sporveksler som ikke indikerte i kontroll. I tillegg var det nok også en større aksept for at været var noe man ikke kunne gjøre noe med.

            Forherligelse av gamle dager Odd Fjeldstad 11. feb. 2009 kl.1945 #737 (#717) Vist 1403 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig. Men selv på dette forumet bør man vel av og til kunne innvilge seg noen uhistoriske morsomheter. Jeg trodde det ble forstått.

              Forherligelse av gamle dager Erik W. Johansson 11. feb. 2009 kl.2203 #776 (#737) Vist 1382 ganger Lik innlegget
 

Men selv på dette forumet bør man vel av og til kunne innvilge seg noen uhistoriske morsomheter. Jeg trodde det ble forstått.

Nå var nok plasseringen av innlegget mitt mer tilfeldig under ditt - det er opptil flere som har konkludert med at "alt var så meget bedre før".

Ellers oppfattet jeg ikke innlegget ditt så humoristisk. Det er faktisk et faktum at togene dropper snø der det rister litt ekstra, og dette kan av og til være et problem i sporvekslene. Om det skal være et argument for lasket spor får være usagt :) .

                69-settene i 1970-årene Hans-Ole Sveia 11. feb. 2009 kl.2207 #777 (#776) Vist 1424 ganger Lik innlegget
 

Enkelte ganger i 1970-årene var det visse problemer med 69-sett og kulde - med derpå følgende oppslag i "Arbeider-bladet" om de nye togene som ikke tålte kulda... Jeg husker en gang nevnte avis kjørte denne saken på forsida.

                  Vinter og materielltilgjengelighet Henrik B. Backer 13. feb. 2009 kl.2104 #1034 (#777) Vist 1242 ganger Lik innlegget
 

Materiellet utnyttes ganske godt i dag og fører til at man klarer seg med mindre materiell. Tekniske problemer blir derfor ekstra merkbare når det ikke finnes reserve som kan brukes i stedet. Hvis man regner om antall stoppende feil pr kjørte kilometer, tror jeg det moderne materiellet kommer ganske bra ut.

Henrik B

                    Stoppende feil på moderne materiale Jens Kirkebø 13. feb. 2009 kl.2211 #1050 (#1034) Vist 1235 ganger Lik innlegget
 

Det tror jeg også. F.eks type 73B har ekstremt få stoppende feil etter mine observasjoner. Jeg har også snakket med flere lokførere etter at jeg begynte på jernbaneskolen, og det er ekstremt skjelden at man blir stående fast på Østfoldbanen pga. materiellfeil. Det som er av feil er komfortrelatert, endel dårlige dempere, noen dørfeil og et og annet krengeproblem. Dette tar tid å få ordnet pga. at materiellutnyttelsen er svært høy.

Det samme gjelder type 71, svært lite stoppende feil der også, selv i vinterforholdene som vi har hatt en tid nå. Type 73 og 71 virker å være svært mye bedre vinterstid enn f.eks type 70 eller El18+B3/B5 vogner.

Nå har jeg pendlet daglig Fredrikstad-Grorud i 4 uker og største forsinkelse på Østfoldbanen har vært 20 minutter pga. vekselfeil på Ski. Nest største har vært under 10 minutter og snittet er omtrent akkurat i rute (siden man ofte er inne 3-4 minutter før ruta).

Type 69 på Hovedbanen er derimot stort sett 4-10 minutter forsinket og ankommer ofte Oslo S med mange færre vogner enn forutsatt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 1946 treff på forum10, og 74730360 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13085 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.