Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Ombygging av Ljabru holdeplass. Ekebergbanen snur på Bråten. " i Trikken

Hele tråden har 16 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Ombygging på Ljabru Odd Fjeldstad 27. nov. 2010 kl.1753 #76953 (#76947) Vist 754 ganger Lik innlegget
 

Dersom det er konturen av plattformkanten vi ser på bilde nr. 5, ser det ut som at sporet må bakses litt. Dvs. flyttes, hvis jeg har forstått jernbanespråket.

  Og så mimrer vi litt..... Ulf Berntsen 27. nov. 2010 kl.1940 #76963 (#76953) Vist 806 ganger Lik innlegget
 

...om den gangen det var Narvesen-kiosk på Ljabru. Bildet har vært vist før i Gammelforumet. Men et mimrebilde kan vel repeteres noen år senere ?

Ulf B.

forstørrt125805-3808.jpg

12. jan. 1973
foto: Ulf Berntsen
    Og så mimrer vi litt..... Erik Borgersen 27. nov. 2010 kl.2136 #76967 (#76963) Vist 816 ganger Lik innlegget
 

Nydelig bilde Ulf! Henger meg på med et bilde til.

forstørrt125809-1974-1014-ljabru.jpg

Ljabru
 1973
foto: Erik Borgersen
      Og så mimrer vi litt..... Roar 28. nov. 2010 kl.0017 #76980 (#76967) Vist 822 ganger Lik innlegget
 

1014 + 1046 var et nokså fast par. Jeg gjetter på at det må være den du har fått med deg på filmen?

        Og så mimrer vi litt..... Erik W. Johansson 28. nov. 2010 kl.0029 #76981 (#76980) Vist 874 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke 1046 - den hadde annen type vognkasse og bare to dører. Bildet viser en av de store tilhengerne med nr. 1047-1049.

          1047 Roar 28. nov. 2010 kl.0031 #76983 (#76981) Vist 891 ganger Lik innlegget
 

Stemmer, det er 1047 igjen, den eneste av de tre som hadde gangbroer for strømavtaker på taket.

    Og så mimrer vi litt..... Erik W. Johansson 27. nov. 2010 kl.2153* #76968 (#76963) Vist 803 ganger Lik innlegget
 

Det var et hyggelig gjensyn Ulf! Vi som jobbet på Ekebergbanen hadde et godt forhold til den myndige fruen fra Jomfrubråten som jobbet i Narvesen-kiosken på Ljabru - hun ble regnet som en av oss. Mens bildet ble tatt, var antakeligvis betjeningen midt inne i et kule Yatzy i hvilerommet på Ljabru - gjerne under oppsyn av den lokale banevokteren.

På bildet ser vi tilhenger 1047. Da var det naturlig å tenke at motorvognen var 1016 - som var nokså fast makker - men ikke i dette tilfellet. Vogn 1016 hadde ikke glass i lufteklaffene over kupévinduene. Siden bildet er tatt i 1973, hvor vogn 1015 var kollisjonsskadet, innebærer det at det er 1013 eller 1014 som er avbildet.

Vognene 1013-1016 ble på Ekebergbanen omtalt som "de store vognene", som også var regnet som banens klart beste vogner. Erik B har også vist oss flere hyggelige bilder av 1010-1012 - en vogntype som i dagligtale ble omtalt som "ti-elleve-tolv". Disse var omkring 20 år nyere enn "de store vognene", men ikke betraktet som jevnbyrdige disse. Egentlig var det bare 1011 som var fullt ut dugende. Årsaken til dette var at kjøre- og bremsemotstandene til disse vognene var produsert på Holtet og antakeligvis på øyemål. Vognene 1010 og 1012 var det vanskelig å sjalte opp uten kraftige rykk, og spesielt ille var det på 1012 som gikk under tilnavnet "Marika Rökk" (tysk-østerrisk skuespillerinne kjent i mellom- og etterkrigstiden).


forstørrt125805-3808.jpg

12. jan. 1973
foto: Ulf Berntsen

      1013 & 1047 Ulf Berntsen 27. nov. 2010 kl.2256 #76974 (#76968) Vist 834 ganger Lik innlegget
 

Det var 1013 som dro lasset (dvs. tilhenger 1047) den dagen. Detet bildet er vel tatt et halv minutt tidligere.

Ulf B.

forstørrt125810-3807.jpg

12. jan. 1973
foto: Ulf Berntsen
    Gripende gjensyn ! Anders O. 28. nov. 2010 kl.1012 #76996 (#76963) Vist 755 ganger Lik innlegget
 

Godt at noen fikk tatt bilder av dette. Her drar man virkelig kjensel. Som barn pantet vi flasker i denne kiosken. Panten var 30 øre. Jeg vokste opp ikke langt unna Ljabru og i årene 1974-1977 gikk jeg på skole i byen og tok trikken fra Ljabru eller 72 bussen fra Nordstransdveien. Ekebergbanen snudde jo i sløyfa der kjøpesenteret Byporten nå er bygget. Derfra ble det buss 37 Sagene - Helsfyr opp til Ullevålsveien. Husker spesielt godt at jeg var med den aller siste avgangen med gamle Ekebergbanen i 1974. Etterpå inntok gullfiskene.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.63 sek
I dag 17225 treff på forum10, og 76438067 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13209 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.