Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Gullkalven

Startinnlegget har emnet «Gullkalven»

Svar på innlegg #119950

Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 6. mars 2012 kl.2309
*Endret: 6. mars 2012 kl.2326
#119965 vist 853 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"Gullkalven" var bygget av Cowans Sheldon i 1950. NSB hadde 2 eksemplarer, Xk 1270 ("Gullkalven") som var stasjonert i Oslo og Xk 1271 (tror ikke den hadde noe navn) som var stasjonert i Trondheim.
1271 ble hugget opp på slutten av 70-tallet, 1270 en gang på midten av 80-tallet. De ble kalt "katastrofekraner", men ble også brukt en del ved utskifting av bruer o.l. Til utpå slutten av 60-tallet ble de faktisk også tilbudt for utleie til eksterne kunder, men om dette skjedde noen gang vet jeg ikke. Markedet var nok en smule begrenset.

Selve kranunderstellet var fireakslet, med en toakslet avlastingsboggi i hver ende. Avlastingsboggiene var koblet til kranunderstellet med en speiell arkonstruksjon som overførte en del belastning. Kranvognes vekt var angitt til 102,7 tonn.
For kranarmen var det en egen toakslet utliggervogn som også hadde plass til løftewire og diverse hjelpeutstyr. Det var ikke noen egen motvektvogn.

forstørrt143326-S02579-900X-c.jpg

Xk 1270 hadde fast plass i Gamlestallen i Lodalen. Fra tid til annen stod den motsatt vei, så den var nok ute av og til.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
25. mai 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143327-S02582-900X-c.jpg

Når den skulle brukes eller prøveoppfyres ble den noen ganger satt ned i "Haven" ved Oslo Ø.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143328-S02583-900-c.jpg

NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143329-S02584-900-c.jpg

NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143330-S02612-900X-c.jpg

Under oppfyring i "Haven" Hvis jeg ikke husker feil var dette en prøveoppfyring.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
8. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143331-S03476-900-c.jpg

I oktober 1979 ble Xk 1270 brukt til å skifte ut et bruspenn i Sagdalen mellom Strømmen og Lillestrøm. Xk 1271 var nok allerede hensatt, så det ble leid inn en svensk dampkran. Arbeidet begynte før det var blitt lyst, så da det lille fotolyset som kan oppnås i oktober omsider innfant seg var det gamle spennet løftet bort.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143332-S03477-900-c.jpg

Det nye bruspennet er på vei.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143333-S03479-900-c.jpg

Så setter man i gang å løfte.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143334-S03481-900-c.jpg

Dampkjelen var en stående kjel som var plassert aller bakerst i maskinhuset. Her ser vi rett opp under fyrristen.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143335-S03484-900-c.jpg

Bruspennet er på vei ned på sin plass. Det tok sin tid, det er ikke store marginer.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143340-S03488-900-c.jpg

Løftemaskineriet bestod av to små sylindre, en på hver side. Det arbeidet stille og fint, nesten ikke hørbart. Så vidt jeg vet var det ikke noen løse motvekter, støttebena ble plassert slik at man fikk passe vektfordeling etter hva som skulle løftes.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143341-S03492-900-c.jpg

Det nye bruspennet er på plass, og opprydding gjenstår. Det gamle bruspennet er plassert nede til høyre og ble vel hugget opp på stedet. Den svenske dampkranen var mer moderne, men den hadde tydeligvis en slags dampmotordrift, ikke alminnelig stempeldampmaskin slik "Gullkalven" hadde. Svensken bråkte mye mer, ristet og skaket, og var åpenbart ikke på langt nær så nøyaktig å arbeid med som "Gullkalven". Dennes maskin kunne kjøres svært sakte, og det var en enorm utveksling, så der kunne man tydeligvis løfte på millimeteren.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143342-S03496-900-c.jpg

Avlastingsboggiene kunne kobles fra, her hadde man plassert den ene i buskaset nedenfor brukaret mens man arbeidet. Greit å få med seg all bagasjen før man reiser hjem.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm
Utskriftsvennlig

Konteksten

Gullkalven ·27 Eirik Håland 6. mars 2012 kl.2021 #119944 Vist 846 ganger
Gullkalven Peder Figenbaum 6. mars 2012 kl.2151 #119950 (#119944) Vist 742 ganger
  Bilde Erland Rasten 6. mars 2012 kl.2217 #119957 (#119950) Vist 722 ganger
    Gullkalven Jan Arne Rødland 6. mars 2012 kl.2234 #119959 (#119957) Vist 682 ganger
      Gullkalven morten håland 6. mars 2012 kl.2303 #119962 (#119959) Vist 654 ganger
      Gullkalven Jan B. Salvesen 7. mars 2012 kl.0958 #119985 (#119959) Vist 564 ganger
        Gullkalven Olaf Bjerknes 7. mars 2012 kl.1046 #119990 (#119985) Vist 549 ganger
  Gullkalven H. Lindholm 6. mars 2012 kl.2326* #119965 (#119950) Vist 854 ganger
    Xk 1271 H. Lindholm 7. mars 2012 kl.0149 #119974 (#119965) Vist 646 ganger
      Gullkalven Eirik Håland 7. mars 2012 kl.1011 #119987 (#119974) Vist 569 ganger
    Gullkalven John Oddvar Hauge 7. mars 2012 kl.0153 #119975 (#119965) Vist 627 ganger
      Gullkalven Jon Einar Vistad 7. mars 2012 kl.1221 #119995 (#119975) Vist 525 ganger
    Gullkalven Stein Olav Hohle 7. mars 2012 kl.1422 #120001 (#119965) Vist 512 ganger
      Gullkalven Jan Erik Hole 7. mars 2012 kl.1833 #120012 (#120001) Vist 445 ganger
        Gullkalven Stein Olav Hohle 7. mars 2012 kl.1909 #120014 (#120012) Vist 436 ganger
    Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.1933 #120016 (#119965) Vist 445 ganger
      Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1953 #120020 (#120016) Vist 436 ganger
        Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1956* #120021 (#120020) Vist 428 ganger
          Gullkalven Eirik Håland 8. mars 2012 kl.1850 #120171 (#120021) Vist 331 ganger
            Xk 1271 H. Lindholm 8. mars 2012 kl.2148 #120202 (#120171) Vist 305 ganger
      Gullkalven Thor Bjerke 7. mars 2012 kl.2008 #120026 (#120016) Vist 441 ganger
        Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.2025 #120030 (#120026) Vist 421 ganger
          Gammeldags allerede i 1958 Lars Myrvang 2. apr. 2012 kl.2238 #122716 (#120030) Vist 253 ganger
            Gammeldags allerede i 1958 Svein Sando 2. apr. 2012 kl.2343 #122721 (#122716) Vist 233 ganger
            Byggeår H. Lindholm 2. apr. 2012 kl.2356 #122724 (#122716) Vist 223 ganger
    Gullkalven Hans-Ole Sveia 6. feb. 2014 kl.2200 740 #175355 (#119965) Vist 173 ganger
Little Titan H. Lindholm 7. mars 2012 kl.2052 #120039 (#119944) Vist 402 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.54 sek
I dag 9648 treff på forum10, og 74453222 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13067 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.