|
|
|
|
GullkalvenStartinnlegget har emnet «Gullkalven» Svar på innlegg #119950 Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 6. mars 2012 kl.2309 *Endret: 6. mars 2012 kl.2326
#119965 vist 883 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| "Gullkalven" var bygget av Cowans Sheldon i 1950. NSB hadde 2 eksemplarer, Xk 1270 ("Gullkalven") som var stasjonert i Oslo og Xk 1271 (tror ikke den hadde noe navn) som var stasjonert i Trondheim. 1271 ble hugget opp på slutten av 70-tallet, 1270 en gang på midten av 80-tallet. De ble kalt "katastrofekraner", men ble også brukt en del ved utskifting av bruer o.l. Til utpå slutten av 60-tallet ble de faktisk også tilbudt for utleie til eksterne kunder, men om dette skjedde noen gang vet jeg ikke. Markedet var nok en smule begrenset. Selve kranunderstellet var fireakslet, med en toakslet avlastingsboggi i hver ende. Avlastingsboggiene var koblet til kranunderstellet med en speiell arkonstruksjon som overførte en del belastning. Kranvognes vekt var angitt til 102,7 tonn. For kranarmen var det en egen toakslet utliggervogn som også hadde plass til løftewire og diverse hjelpeutstyr. Det var ikke noen egen motvektvogn. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t143326-S02579-900X-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143326-S02579-900X-c.jpg)
Xk 1270 hadde fast plass i Gamlestallen i Lodalen. Fra tid til annen stod den motsatt vei, så den var nok ute av og til. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven25. mai 1977foto: H. Lindholm ![forstørr](pix/lupe.png) ![t143327-S02582-900X-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143327-S02582-900X-c.jpg)
![forstørr](pix/lupe.png) ![t143328-S02583-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143328-S02583-900-c.jpg)
![forstørr](pix/lupe.png) ![t143329-S02584-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143329-S02584-900-c.jpg)
![forstørr](pix/lupe.png) ![t143330-S02612-900X-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143330-S02612-900X-c.jpg)
![forstørr](pix/lupe.png) ![t143331-S03476-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143331-S03476-900-c.jpg)
I oktober 1979 ble Xk 1270 brukt til å skifte ut et bruspenn i Sagdalen mellom Strømmen og Lillestrøm. Xk 1271 var nok allerede hensatt, så det ble leid inn en svensk dampkran. Arbeidet begynte før det var blitt lyst, så da det lille fotolyset som kan oppnås i oktober omsider innfant seg var det gamle spennet løftet bort. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven SJ: Kranvogn ?14. okt. 1979foto: H. Lindholm ![forstørr](pix/lupe.png) ![t143332-S03477-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143332-S03477-900-c.jpg)
![forstørr](pix/lupe.png) ![t143333-S03479-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143333-S03479-900-c.jpg)
![forstørr](pix/lupe.png) ![t143334-S03481-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143334-S03481-900-c.jpg)
![forstørr](pix/lupe.png) ![t143335-S03484-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143335-S03484-900-c.jpg)
![forstørr](pix/lupe.png) ![t143340-S03488-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143340-S03488-900-c.jpg)
Løftemaskineriet bestod av to små sylindre, en på hver side. Det arbeidet stille og fint, nesten ikke hørbart. Så vidt jeg vet var det ikke noen løse motvekter, støttebena ble plassert slik at man fikk passe vektfordeling etter hva som skulle løftes. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven14. okt. 1979foto: H. Lindholm ![forstørr](pix/lupe.png) ![t143341-S03492-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143341-S03492-900-c.jpg)
Det nye bruspennet er på plass, og opprydding gjenstår. Det gamle bruspennet er plassert nede til høyre og ble vel hugget opp på stedet. Den svenske dampkranen var mer moderne, men den hadde tydeligvis en slags dampmotordrift, ikke alminnelig stempeldampmaskin slik "Gullkalven" hadde. Svensken bråkte mye mer, ristet og skaket, og var åpenbart ikke på langt nær så nøyaktig å arbeid med som "Gullkalven". Dennes maskin kunne kjøres svært sakte, og det var en enorm utveksling, så der kunne man tydeligvis løfte på millimeteren. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven SJ: Kranvogn ?14. okt. 1979foto: H. Lindholm ![forstørr](pix/lupe.png) ![t143342-S03496-900-c.jpg](https://pix.njk.no/143//t143342-S03496-900-c.jpg)
Avlastingsboggiene kunne kobles fra, her hadde man plassert den ene i buskaset nedenfor brukaret mens man arbeidet. Greit å få med seg all bagasjen før man reiser hjem. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven14. okt. 1979foto: H. Lindholm | Utskriftsvennlig | Konteksten | Gullkalven ·27
Eirik Håland 6. mars 2012 kl.2021 #119944 Vist 875 ganger
| Gullkalven Peder Figenbaum 6. mars 2012 kl.2151 #119950 (#119944) Vist 772 ganger
| ![](pix/stolpe.png) Bilde Erland Rasten 6. mars 2012 kl.2217 #119957 (#119950) Vist 753 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Jan Arne Rødland 6. mars 2012 kl.2234 #119959 (#119957) Vist 714 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven morten håland 6. mars 2012 kl.2303 #119962 (#119959) Vist 686 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Jan B. Salvesen 7. mars 2012 kl.0958 #119985 (#119959) Vist 597 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Olaf Bjerknes 7. mars 2012 kl.1046 #119990 (#119985) Vist 583 ganger
| ![](pix/stolpe.png) Gullkalven H. Lindholm 6. mars 2012 kl.2326* #119965 (#119950) Vist 884 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Xk 1271 H. Lindholm 7. mars 2012 kl.0149 #119974 (#119965) Vist 677 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Eirik Håland 7. mars 2012 kl.1011 #119987 (#119974) Vist 600 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven John Oddvar Hauge 7. mars 2012 kl.0153 #119975 (#119965) Vist 657 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Jon Einar Vistad 7. mars 2012 kl.1221 #119995 (#119975) Vist 558 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Stein Olav Hohle 7. mars 2012 kl.1422 #120001 (#119965) Vist 542 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Jan Erik Hole 7. mars 2012 kl.1833 #120012 (#120001) Vist 476 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Stein Olav Hohle 7. mars 2012 kl.1909 #120014 (#120012) Vist 466 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.1933 #120016 (#119965) Vist 474 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1953 #120020 (#120016) Vist 466 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1956* #120021 (#120020) Vist 458 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Gullkalven Eirik Håland 8. mars 2012 kl.1850 #120171 (#120021) Vist 361 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Xk 1271 H. Lindholm 8. mars 2012 kl.2148 #120202 (#120171) Vist 335 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Thor Bjerke 7. mars 2012 kl.2008 #120026 (#120016) Vist 470 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.2025 #120030 (#120026) Vist 450 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) Gammeldags allerede i 1958 Lars Myrvang 2. apr. 2012 kl.2238 #122716 (#120030) Vist 283 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Gammeldags allerede i 1958 Svein Sando 2. apr. 2012 kl.2343 #122721 (#122716) Vist 265 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe5.png) ![](pix/stolpe.png) Byggeår H. Lindholm 2. apr. 2012 kl.2356 #122724 (#122716) Vist 256 ganger
| ![](pix/stolpe.png) ![](pix/stolpe.png) Gullkalven Hans-Ole Sveia 6. feb. 2014 kl.2200 740 #175355 (#119965) Vist 202 ganger
| Little Titan H. Lindholm 7. mars 2012 kl.2052 #120039 (#119944) Vist 430 ganger
|
= Forstørr bildet |
|
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|