|
|
|
|
Vil takke for et interresant historisk T-bane-år som nå ligger bak oss. Skribent: Anders O.
Skrevet: 30. des. 2013 kl.0052 #172699 vist 449 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| T-banen er en naturlig del av byen og tas kanskje for gitt, men for oss som er spesielt opptatt av denne har året som har gått vært svært begivanhetsrikt.
Stikkord for T-bane året 2013:
45 nye T-banevogner er levert (settene 3098 til 30113)
(Det ble gjort særlig stas på sett nr. 100 som gikk flere uker i jubileumsdesign)
Lambertseterbanen fra Brattlikollen til Munkelia (+ tunnelen til BK) er fornyet.
Flere stasjoner på Grorudbanen er oppgradert.
Lørenbanen er påbegynt.
Kolsåsbanen bygges og stasjonene Haslum og Avløs er åpnet.
I tillegg har det vært en politisk "thriller" rundt sperringene på sentrumsstasjonene (som nå får stå)
+++
Her er en liten oversikt fra året som har gått. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164237-21.mars20134.jpg](https://pix.njk.no/164//t164237-21.mars20134.jpg)
I forbindelse med oppgraderingen av Lambertseterbanen kunne vi observere høy aktivitet på Bøler der man monterte vekslene som ble benyttet til overkjøringsspor mellom Karlsrud og Lambertseter. 21. mar. 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164238-25.mai20134.jpg](https://pix.njk.no/164//t164238-25.mai20134.jpg)
Bygging av Kolsåsbanen har foregått i høyt tempo i hele 2013.
Her fra Haslum den 25. mai. 25. mai 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164239-16.mai201315.jpg](https://pix.njk.no/164//t164239-16.mai201315.jpg)
MX3000 sett nr. 100 (Tora) som ankom den 23. mars var lenge en "friskus" med denne dekoren. Her ankommer settet Bøler. I tillegg hadde settet dedikerte plakater ombord. 16. mai 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164240-01.juni201310.jpg](https://pix.njk.no/164//t164240-01.juni201310.jpg)
MX leveransene har gått sin gang. Som nevnt har hovedstaden tatt i mot hele 45 nye vogner (15 sett). Her ankommer sett nr. 103. Bildet er tatt på Ryen. 1. juni 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164241-25.juli20135.jpg](https://pix.njk.no/164//t164241-25.juli20135.jpg)
Mens Lambertseterbanen ble oppgradert ble det kjørt buss på strekningen.
Slik så det ut på Munkelia under oppgraderingen. 25. juli 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164242-27.juli201329.jpg](https://pix.njk.no/164//t164242-27.juli201329.jpg)
Det nye overkjøringssporet mellom Karlsrud og Lambertseter var i bruk etter at Lambertseterbanen gjenåpnet til Karlsrud den 8. juli. Banen videre til Bergkrystallen ble gjenåpnet den 8. september. 27. juli 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164243-12.juni20139.jpg](https://pix.njk.no/164//t164243-12.juni20139.jpg)
En annen begivenhet i 2013 var at 3047 igjen ble å se på sporet etter over 3 års uteblivelse. Mars 2010 ble 3147 brannskadd og ble senere sendt tilbake til Wien for reparasjon. Den kom tilbake ferdig reparert den 17.09.2011 men det skulle altså gå en god stund før den kunne bestiges av passasjerer. 12. juni 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164244-04.juni201318.jpg](https://pix.njk.no/164//t164244-04.juni201318.jpg)
Etter et års byggeperiode ble nye Ensjø stasjon åpnet. Ikke bare er stasjonen totalt forvandlet. Hele Ensjø er et område i total forvandling og stasjonen skal representere standard og fornyelse for hele den nye Ensjøbyen. 4. juni 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164245-15.juli201333.jpg](https://pix.njk.no/164//t164245-15.juli201333.jpg)
Byggingen av Lørenbanen er i gang. I den forbindelse var Grorudbanen stangt fra Økern i lengre tid. Da sørget man samtidig for å oppgradere flere stasjoner. 15. juli 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164246-15.desember2013145.jpg](https://pix.njk.no/164//t164246-15.desember2013145.jpg)
Og tilbake til Kolsåsbanen. Haslum og Avløs ble igjen mulige reisemål med banen etter å ha vært stengt siden 30.06.2006.
Her fra Avløs på åpningsdagen. 15. des. 2013 foto: Anders O. ![forstørr](pix/lupe.png) ![t164247-CCF29122013_0000.jpg](https://pix.njk.no/164//t164247-CCF29122013_0000.jpg)
Bildene ovenfor representerer allikevel kun en kort epoke i banens historie. Av begivenheter i 2013 bør denne boka nevnes. Jeg har selv kost meg med den i jula. Her omhandles historien og prosessene som førte frem til banen slik vi kjenner den i dag. En svært god anledning til å få oppgradert sin kunnskap. Ikka bare om banen, men også om byen generelt. Boka er blant annet å få kjøpt på sporveismuseet. Anbefales !!! foto: Anders O. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Vil takke for et interresant historisk T-bane-år som nå ligger bak oss. ·3
Anders O. 30. des. 2013 kl.0052 #172699 Vist 450 ganger
| T-baneåret 2013 Rool 30. des. 2013 kl.1919 #172725 (#172699) Vist 366 ganger
| Takk.... Paul F.E. Reale 2. jan. 2014 kl.0804 #172839 (#172699) Vist 304 ganger
|
= Forstørr bildet |
|
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|