|
|
|
|
Stasjonspassering med 4 km
Hvorfor klarer de ikke å stoppe "moderne" tog????Startinnlegget har emnet «Forsinket tømmertog» Svar på innlegg #214449 Skribent: Kjell E. Røise
Skrevet: 8. okt. 2015 kl.2334 #214820 vist 1100 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Ved bremseblokker som virker mot hjulbanen, så "renses" hjul og skinnegang jevnlig ved bremsing, etc. De oppvarmes også til en viss grad også slik at fuktighet også til en viss grad forsvinner. Tilsammen, så bedrer dette friksjonen mellom hjul og skinne. I b.a. "stive" boggier, så skjer det tilvarende pga ulike hjuldiametre, men som har til følge uheldige bølge/rifledannelse i skinnegangen.
Ved økende hastigheter, så kan ikke de hjul som har separate hjulringer ved kraftig eller langvarig bremsing ta imot all varmeenergi som frigjøres og dermed fikk de skivebremser. Disse skivebremsene blir ikke tilsvarende renset som et hjul med blokkbremser. De bremser derfor langt dårligere, samtidig som avstanden til hjulets rotasjonsakse er langt mindre og de må ha et langt høyere trykk for å fungere. I Norge mener jeg å huske at de jevnlig skal prøvebremse for å ungå slike hendelser som nevn i tråden. På britenes Class91, hvor motorene er plassert i lengderetningen og overføringen er via vinkeldrev til akslingen/hjulene, så har de plasser skivebremsene her på "drivlinjen" for å få nok effekt, samtidig som de er bedre beskyttet enn i en boggi.
Jeg synes det er synd at unge førere ofte klandres for SPAD når det mangler ved togets konstruksjon som er årsaken. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Forsinket tømmertog ·21
Getol 2. okt. 2015 kl.2141 #214381 Vist 1301 ganger
| Forsinket tømmertog Ole P. Ingebrigtsen 3. okt. 2015 kl.1018 #214398 (#214381) Vist 1220 ganger
| Forsinket tømmertog Kjetil Næss 3. okt. 2015 kl.1102 #214401 (#214398) Vist 1264 ganger
| Forsinket tømmertog Erik W. Johansson 3. okt. 2015 kl.1330 #214403 (#214401) Vist 1328 ganger
| Forsinket tømmertog Kjetil Næss 3. okt. 2015 kl.1340 #214404 (#214403) Vist 1403 ganger
| Forsinket tømmertog Erik W. Johansson 3. okt. 2015 kl.1345 #214405 (#214404) Vist 1411 ganger
| Forsinket tømmertog Kjetil Næss 3. okt. 2015 kl.1419 #214406 (#214405) Vist 1497 ganger
| Forsinket tømmertog Kjell E. Røise 3. okt. 2015 kl.1507 #214407 (#214406) Vist 1539 ganger
| Forsinket tømmertog Erik W. Johansson 3. okt. 2015 kl.1518 #214408 (#214407) Vist 1536 ganger
| Forsinket tømmertog Peter 3. okt. 2015 kl.1757 #214420 (#214407) Vist 1590 ganger
| Forsinket tømmertog Hans-Ole Sveia 3. okt. 2015 kl.1840 #214425 (#214420) Vist 1563 ganger
| Glatt skinnegang Hans-Ole Sveia 3. okt. 2015 kl.1849 #214428 (#214420) Vist 1608 ganger
| Men så gikk det bra til slutt Lars Fredrik Andersen 4. okt. 2015 kl.2149 #214476 (#214428) Vist 1597 ganger
| Matrand Ove Tovås 4. okt. 2015 kl.2202 #214478 (#214476) Vist 1604 ganger
| Forsinket tømmertog John Oddvar Hauge 3. okt. 2015 kl.2255* #214431 (#214420) Vist 1592 ganger
| Forsinket tømmertog Erik W. Johansson 3. okt. 2015 kl.2310 #214435 (#214431) Vist 1690 ganger
| Hvorfor er grønnsåpe glatt? John Oddvar Hauge 4. okt. 2015 kl.0619 #214436 (#214435) Serie Vist 1891 ganger
| Stasjonspassering med 4 km Terje Andersen 4. okt. 2015 kl.1053* #214449 (#214403) Vist 1315 ganger
| Stasjonspassering med 4 km
Hvorfor klarer de ikke å stoppe "moderne" tog???? Kjell E. Røise 8. okt. 2015 kl.2334 #214820 (#214449) Vist 1101 ganger
| Stonegate 2010 - Class 375 Terje Andersen 8. okt. 2015 kl.2359* #214822 (#214820) Vist 1102 ganger
| Forsinket tømmertog Jan Arne Rødland 3. okt. 2015 kl.1531 #214412 (#214398) Vist 1151 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|