Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Hjuksebø-ulykken på norsk og engelsk Wikipedia

Startinnlegget har emnet «Tresviller»

Svar på innlegg #2882

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 27. feb. 2009 kl.0856
*Endret: 27. feb. 2009 kl.0912
#2899 vist 497 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Nedenfor er utdrag av tekst fra beskrivelse av Hjuksebø-ulykken på norsk og engelsk Wikipedia. Det interessante er at den engelske teksten om denne hendelse er mye mer omfattende enn den norske. De er heller ikke helt enig om årsakssammenhengen. Siden jeg ikke vet helt nøyaktig hva som hendte har jeg ikke gjort noe forsøk på å korrigere noen av beskrivelsene. Dog er det imponerende at det står et så stort oppslag som det gjør om en snart 60 år gammel togulykke i Norge i engelskspråklig Wikipedia.
Terje

"Årsaken til ulykken var at det foregikk skifting på Hjuksebø stasjon. Skiftelokomotivet kjørte inntil en rekke godsvogner som i strid med forskriftene ikke var innbyrdes sammenkoblet. De ytterste vognene i rekken ble dermed gitt fart mot fallet. En av de løpske vognene var lastet med impregnerte telefonstolper, noe som gjorde at ødeleggelsene på det lettbygde motorvognsettet vognene kolliderte med ble spesielt store."

"Normally, the operation of preparing the freight train would wait until the passenger express train from Kristiansand had passed through Hjuksebø, but on this day the shunter at the station was informed that the express was a few minutes delayed. With this extra time, he decided that there was sufficient time to execute the turn-around operation now. The engine of train 5443 was detached from its carriages and pushed the freight cars ahead of it southwards with the intention of pulling them back in on track 3, ready for the return journey. Unfortunately, the four freight cars at the front were not attached to the rest of the train.
South of Hjuksebø, the line slopes downwards towards Holtsås station. The shunter made a desperate attempt to run and catch up with the runaway cars, hoping to jump on it and engage the emergency brake. The shunter was able at first to clamber onto one of the cars, but was blocked from getting to the front of the runaway cars where the crucial brake was located, so he was forced to jump off and try to run alongside it to reach the front. The breakaway cars were now speeding up and the shunter failed to make it. The engine which had pushed the cars followed, after the runaway, hooting a warning signal to warn trains ahead of the danger.
The station master at Hjuksebø realised the impending danger and called down to Holtsås hoping to stop the incoming passenger train no. 72. The call was too late, and the runaway freight cars and the train no. 72 collided at 10:50."

Lenke: Engelsk Wikipedia om Hjuksebø-ulykken

Utskriftsvennlig

Konteksten

Tresviller ·55 Håvard Houen 25. feb. 2009 kl.1017 #2545 Vist 921 ganger
Trevillen lever i beste velgående Sven Marius Gjeruldsen 25. feb. 2009 kl.1028 #2548 (#2545) Vist 874 ganger
  Ofotbanen filipd 25. feb. 2009 kl.1030 #2550 (#2548) Vist 855 ganger
    Betongsviller Hans-Ole Sveia 26. feb. 2009 kl.1639* #2734 (#2550) Vist 520 ganger
  Trevillen lever i beste velgående Atle Samuelsen 25. feb. 2009 kl.1058 #2556 (#2548) Vist 841 ganger
    Sporveksler filipd 25. feb. 2009 kl.1110 #2559 (#2556) Vist 830 ganger
      Tresviller Olaf Bjerknes 25. feb. 2009 kl.1303 #2573 (#2559) Vist 796 ganger
        Tresviller Arne Rønning 25. feb. 2009 kl.2220 #2645 (#2573) Vist 649 ganger
          Mer korrekt enn Wikipedia? Vestein Øvrom 25. feb. 2009 kl.2231 #2648 (#2645) Vist 684 ganger
            Wikipedia, tresviller og kvalitetssikring Ulf Berntsen 25. feb. 2009 kl.2352 #2658 (#2648) Vist 638 ganger
            Mer korrekt enn Wikipedia? Nils Carl Aspenberg 26. feb. 2009 kl.0048 #2663 (#2648) Vist 640 ganger
              Ansvarlig Svein Sando 26. feb. 2009 kl.0748 #2671 (#2663) Vist 618 ganger
              Mer korrekt enn Wikipedia? Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.0845 #2678 (#2663) Vist 647 ganger
                litt tynt S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.1142 #2698 (#2678) Vist 603 ganger
                  Litt tynt? Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.1307 #2712 (#2698) Vist 606 ganger
                    litt tynt S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.1641 #2736 (#2712) Vist 569 ganger
                      Hva var tynt? Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.1704 #2746 (#2736) Vist 554 ganger
                      Vestein sleivete her? Svein Sando 26. feb. 2009 kl.1706 #2747 (#2736) Vist 576 ganger
                        sleivete kjelder S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.2206 #2836 (#2747) Vist 513 ganger
                          Sleivete kilder? Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.2212 #2841 (#2836) Vist 532 ganger
                            Nei no har eg verkeleg rota meg ut att S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.2233 #2847 (#2841) Vist 534 ganger
                              Les (del)tråden i sammenheng Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.2256* #2850 (#2847) Vist 542 ganger
                                Les (del)tråden i sammenheng Herman Ellingsen 27. feb. 2009 kl.1514 #2975 (#2850) Vist 475 ganger
                                  Fagkompetansen sitter i bedriften Svein Sando 27. feb. 2009 kl.1535 #2979 (#2975) Vist 476 ganger
                                  Formell fagkompetanse og dårlig skjult kritikk Vestein Øvrom 27. feb. 2009 kl.1717 #2995 (#2975) Vist 479 ganger
                                    Formell fagkompetanse og dårlig skjult kritikk Herman Ellingsen 27. feb. 2009 kl.1808 #3009 (#2995) Vist 476 ganger
                      litt tynt Ole P. Ingebrigtsen 26. feb. 2009 kl.1843 #2773 (#2736) Vist 555 ganger
                        Nynorsk gramatikk S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 26. feb. 2009 kl.2158 #2831 (#2773) Vist 516 ganger
                Mye rart på Wikipedia Nils Carl Aspenberg 26. feb. 2009 kl.2311 #2857 (#2678) Vist 501 ganger
                  Mye rart på Wikipedia? Gå inn og rett opp! Vestein Øvrom 26. feb. 2009 kl.2340 #2861 (#2857) Vist 493 ganger
                    Ikke syt over wikipedia - rett opp feil! Svein Sando 27. feb. 2009 kl.0042 #2882 (#2861) Vist 500 ganger
                      Finnes det en Jernbanewiki ? Atle Samuelsen 27. feb. 2009 kl.0706* #2892 (#2882) Vist 499 ganger
                      Hjuksebø-ulykken på norsk og engelsk Wikipedia Terje Andersen 27. feb. 2009 kl.0912* #2899 (#2882) Vist 498 ganger
                        Engelsk wikipedia vs norsk Stein Erik Paulsen 27. feb. 2009 kl.1254 #2943 (#2899) Vist 463 ganger
                          Engelsk wikipedia vs norsk Svein Sando 27. feb. 2009 kl.1301 #2945 (#2943) Vist 466 ganger
                        For omfattende? Stian A. Bergum 27. feb. 2009 kl.1451 #2972 (#2899) Vist 463 ganger
                          For omfattende? Terje Andersen 27. feb. 2009 kl.1620 #2985 (#2972) Vist 451 ganger
                  Hva er egentlig ditt bidrag i Store Norske, Nils? Svein Sando 27. feb. 2009 kl.1126 #2921 (#2857) Vist 455 ganger
                  Store Norske og "kvalitetssikring" Vestein Øvrom 1. mars 2009 kl.1148 #3162 (#2857) Vist 408 ganger
          Tresviller Hans-Ole Sveia 26. feb. 2009 kl.1919 #2781 (#2645) Vist 481 ganger
Tresviller leif johnny olestad 25. feb. 2009 kl.1115 #2561 (#2545) Vist 803 ganger
  Takk for alle svar, nå en spissing av spørsmålet Håvard Houen 25. feb. 2009 kl.1124 #2563 (#2561) Vist 804 ganger
    Kart med oversikt over svilletyper Terje Andersen 25. feb. 2009 kl.1218 #2567 (#2563) Vist 795 ganger
      Nordlansbanen Lars Byman 25. feb. 2009 kl.1248 #2571 (#2567) Vist 778 ganger
        Roa-Hønefoss S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 25. feb. 2009 kl.1326 #2580 (#2571) Vist 768 ganger
          Nittedalsbanen Svein Sando 25. feb. 2009 kl.1336 #2584 (#2580) Vist 770 ganger
            Nittedalsbanen S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 25. feb. 2009 kl.1403 #2592 (#2584) Vist 763 ganger
          Brukte sviller er ikke uvanlig Sven Marius Gjeruldsen 25. feb. 2009 kl.1354 #2589 (#2580) Vist 756 ganger
      Kart med oversikt over svilletyper John Oddvar Hauge 26. feb. 2009 kl.1437 #2715 (#2567) Vist 523 ganger
    Fokstua-Hjerkinn Sven Marius Gjeruldsen 25. feb. 2009 kl.1313 #2575 (#2563) Vist 760 ganger
      Tresviller i "ekstreme" områder Ulf Berntsen 25. feb. 2009 kl.2016 #2628 (#2575) Vist 678 ganger
        Tresviller Ole P. Ingebrigtsen 25. feb. 2009 kl.2113 #2635 (#2628) Vist 647 ganger
    Tresviller Kjetil Johnsen 25. feb. 2009 kl.2153 #2642 (#2563) Vist 641 ganger
      Tresviller-Rørosbanen? les 26. feb. 2009 kl.0058 #2665 (#2642) Vist 596 ganger
        Tresviller Kjetil Johnsen 26. feb. 2009 kl.1902 #2777 (#2665) Vist 494 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.77 sek
I dag 20699 treff på forum10, og 73786214 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12983 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.