Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Materiell- og stasjonsdatabase»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken MDB+STDB

D-vognene

Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 27. okt. 2023 kl.1737
*Endret: 27. okt. 2023 kl.1738
#382116 vist 1243 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Hva skal til for at materielldatabasen rettes opp? Der har jeg lagt inn kommentarer på at det er feil opplysninger om D-vognene 401 og 402 på Bærumsbanen. De to vognene hadde forskjellig lengde, og en har derfor tidligere antatt at den kortere 401 opprinnelig var en A1-vogn, mens den lengre 402 var en A2-vogn. Det viser seg å være omvendt.

A/S Bærumsbanens arkiv er tilnærmet komplett og befinner seg i Oslo Byarkiv. Der finner vi bl.a. korrespondansen mellom Bærumsbanen og Skabo angående byggingen av 402, og med henvisninger til 401. Der står det klart at vogn 402 - i motsetning til 401 - er bygget om fra en tyskbygget vogn (m.a.o. en A1). Den korte 401 har de opprinnelige lengre sideveggene ved endeplattformene fra A2, mens 402 har fått forlenget de kortere tilsvarende sideveggene til å bli noe lengre enn på 401. Bærumsbanen får en ekstraregning fra Skabo pga. denne forlengelsen. Årsaken til at 402 ble lengre enn 401 var sannsynligvis at den hadde A-vognskontrollere som trengte litt større plass.

I tillegg til dette kan en også se vognkassedetaljer ved endeplattformene på vognene som viser opphavet. Det dreier seg om høyden på vinduene mellom dørene og kupéen.

Det tredje beviset er at det finnes et bilde av A1 nr. 10 på Skabo i august 1943. Om den datoen er riktig kan den ikke ha blitt til 401, men det passer bra med 402.

Utskriftsvennlig

Konteksten

D-vognene ·11 Erik W J 27. okt. 2023 kl.1738* #382116 Vist 1244 ganger
Kontrollerne på 401 var ikke akkurat små! Kjetil Ryen 27. okt. 2023 kl.1802 #382118 (#382116) Vist 1342 ganger Likt av 1
  Kontrollerne på 401 var ikke akkurat små! Erik W J 27. okt. 2023 kl.1834 #382123 (#382118) Vist 1362 ganger Likt av 1
    Elektrisk utstyr på vogn 401 med mer. Kjetil Ryen 28. okt. 2023 kl.1421* #382153 (#382123) Vist 1304 ganger Likt av 1
      Elektrisk utstyr på vogn 401 med mer. Erik W J 29. okt. 2023 kl.0002 #382203 (#382153) Vist 1431 ganger Likt av 1
        Litt mer spekulasjoner om 401 Kjetil Ryen 30. okt. 2023 kl.0625 #382247 (#382203) Vist 1342 ganger Likt av 1
Tyskbygd vogn - A1) Allern 28. okt. 2023 kl.1832 #382180 (#382116) Vist 1173 ganger
  Tyskbygd vogn - A1) Erik W J 29. okt. 2023 kl.0101* #382205 (#382180) Vist 1128 ganger
D-vognene - vedlikehold av MDB Svein Sando 30. okt. 2023 kl.0757 #382253 (#382116) Vist 1069 ganger
  Vedlikehold MDB Ståle Ualand 30. okt. 2023 kl.1734 #382300 (#382253) Vist 1123 ganger
    Vedlikehold MDB Svein Sando 30. okt. 2023 kl.1757 #382302 (#382300) Vist 1190 ganger

= Forstørr bildet |

«Materiell- og stasjonsdatabase»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 15980 treff på forum10, og 74439936 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13067 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.