Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken MDB+STDB

Elektrisk utstyr på vogn 401 med mer.

Startinnlegget har emnet «D-vognene»

Svar på innlegg #382153

Skribent: Erik W J
Skrevet: 29. okt. 2023 kl.0002
#382203 vist 1599 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Takk for at du bekrefter at det er Tor Lund som er kilden til opplysningen om motorer og kontrollere til vogn 401. Han må betraktes som god kilde.

Imidlertid reiser det seg noen spørsmål. Kontrollerne til vogn 401 tilhørte en generasjon senere enn A-vognskontrollerne, som var state-of-the-art av hovedstrømskontrollere i 1924. A-vognene ble bestilt med kontaktorregulering og motstandsbrems, men plassen på vognene tillot ikke det. Kristiania hadde fastsatt at vognene ikke fikk bli lengre enn 12 meter, og med to relativt store boggier ble det lite plass igjen under gulvet. I et brev fra Siemens til Kristiania Elektriske Sporvei forklarer de at de i stedet må levere vogner med gjennomgående trykkluftbremser og hovedstrømskontrollere av nyeste modell.

Kontrollerne på 401 var i design nokså lik kontrollerne på HKBs 200-vogner fra 1934. De var nok tidligst fra slutten av 20-tallet. Hawa-vognene ble levert i 1921-22. Hvorfor skulle det ta så lang tid før Sporveien fikk noen erstatning fra Siemens for kontrollerne? Hvorfor fikk de som erstatning to kontrollere og fire motorer som de i utgangspunktet ikke hadde bruk for? Hadde de planer om å bygge en eller to vogner med avvikende elektrisk utstyr?

Hvorfor var det dette utstyret Siemens leverte som erstatning? Var det noe de hadde liggende et eller annet sted? Spekulasjonen om dette var noe Siemens Norge hadde liggende baserer seg noen av de brevene som direktør Fritjof Heyerdahl sender til sporveis- og lokalbaneselskapene om gode tilbud på ymse deler de er i besittelse av.

Kontrollerne til Bærumsbanens C2-vogner 403 til 409 - levert fra 1949 til 1960 - ble bygget av deler fra Vickers. Disse hadde elektropneumatiske kontaktorer. Mot slutten av 50-tallet kom idéen om forberede for 3-vognstog. Da ønsket en å kunne kjøre C1- og C2-vognene i fellesstyring. Det gjorde at vognene 410 og 411 fra hhv. 1964 og 1966 fikk elektromagnetiske kontaktorer og kopier av Siemens-kontrollere. Deretter begynte en ombygging av de andre C2-vognene, men en rakk aldri å bygge om 408 og 409.

Utskriftsvennlig

Konteksten

D-vognene ·11 Erik W J 27. okt. 2023 kl.1738* #382116 Vist 1341 ganger
Kontrollerne på 401 var ikke akkurat små! Kjetil Ryen 27. okt. 2023 kl.1802 #382118 (#382116) Vist 1457 ganger Likt av 1
  Kontrollerne på 401 var ikke akkurat små! Erik W J 27. okt. 2023 kl.1834 #382123 (#382118) Vist 1500 ganger Likt av 1
    Elektrisk utstyr på vogn 401 med mer. Kjetil Ryen 28. okt. 2023 kl.1421* #382153 (#382123) Vist 1451 ganger Likt av 1
      Elektrisk utstyr på vogn 401 med mer. Erik W J 29. okt. 2023 kl.0002 #382203 (#382153) Vist 1600 ganger Likt av 1
        Litt mer spekulasjoner om 401 Kjetil Ryen 30. okt. 2023 kl.0625 #382247 (#382203) Vist 1515 ganger Likt av 1
Tyskbygd vogn - A1) Allern 28. okt. 2023 kl.1832 #382180 (#382116) Vist 1284 ganger
  Tyskbygd vogn - A1) Erik W J 29. okt. 2023 kl.0101* #382205 (#382180) Vist 1242 ganger
D-vognene - vedlikehold av MDB Svein Sando 30. okt. 2023 kl.0757 #382253 (#382116) Vist 1185 ganger
  Vedlikehold MDB Ståle Ualand 30. okt. 2023 kl.1734 #382300 (#382253) Vist 1244 ganger
    Vedlikehold MDB Svein Sando 30. okt. 2023 kl.1757 #382302 (#382300) Vist 1316 ganger

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.83 sek
I dag 1240 treff på forum10, og 76391591 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13207 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.