Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Historien

Hva nå?

Startinnlegget har emnet «Verdensarven»

Svar på innlegg #390088

Skribent: Bjørn Halling
Skrevet første gang: 27. feb. 2024 kl.1549
*Endret: 27. feb. 2024 kl.1550
#390132 vist 1140 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Hvor lang levetid kreosotimpregnerte tresviller har, avhenger veldig av dreneringen. Hvis dreneringen er dårlig, tar det lang tid før svillene tørker opp etter at snøen har gått, eller etter regnvær. Med god drenering tørker svillene opp mye fortere, og aldringen reduseres. Hvis sporet og områdene langs sporet er svært gjengrodd, forsinker dette opptørringen av sviller og ballast.
Slik det så ut på disse opptakene, så lå sporet relativt tørt og godt drenert. Og i det siste er tydeligvis uønsket vegetasjon fjernet.
Trafikken på Rjukanbanen og Tinnosbanen ble innstilt samtidig. Rjukanbanen ble tatt i bruk som museumsbane uten de store investeringene i sporvedlikehold som Bane Nor har anslått for Tinnosbanen. Det ble utført en del arbeider før oppstart, og lagt opp et vedlikeholdspårogram over noen år etter oppstart. Noe tilsvarende burde det være mulig å få til på Tinnosbanen.
Tømmertrafikk tror jeg er en trussel mot Verdensarvens interresser. Det vil kreve en kostbar oppgradering av banen, mye større enn museumstogdrift med forholdsvis lette tog og redusert hastighet.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Verdensarven ·14 Vestein Øvrom 25. feb. 2024 kl.1744 #389947 Vist 1171 ganger
Verdensarven Haakon Espe 25. feb. 2024 kl.2108 #389973 (#389947) Vist 1117 ganger
  Verdensarven Jan Erik Hole 25. feb. 2024 kl.2114 #389974 (#389973) Vist 1168 ganger
    Verdensarven, filmkjøretøy Svein Julton 26. feb. 2024 kl.1638 #390040 (#389974) Vist 1180 ganger
      Hva nå? Nils Chr Hagen 26. feb. 2024 kl.2336 #390088 (#390040) Vist 1180 ganger
        Hva nå? Svein Julton 27. feb. 2024 kl.0853 #390101 (#390088) Vist 1208 ganger
        Hva nå? Bjørn Halling 27. feb. 2024 kl.1550* #390132 (#390088) Vist 1141 ganger
          Hva nå? Svein Julton 28. feb. 2024 kl.0938 #390187 (#390132) Vist 1131 ganger
            Hva nå? Olaf Bjerknes 28. feb. 2024 kl.1717 #390243 (#390187) Vist 1075 ganger
            Hva nå? Bjørn Halling 28. feb. 2024 kl.2044 #390264 (#390187) Vist 1077 ganger
              Verdensarven, kommentar i avisa Telen Svein Julton 29. feb. 2024 kl.1459 #390300 (#390264) Vist 1072 ganger
  Verdensarven Haakon Espe 26. feb. 2024 kl.1637 #390039 (#389973) Vist 1025 ganger
    Naturdekonstruksjon Svein Sando 27. feb. 2024 kl.1412 #390118 (#390039) Vist 1053 ganger Likt av 1
      Naturdekonstruksjon Svein Julton 27. feb. 2024 kl.2103 #390169 (#390118) Vist 957 ganger

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.30 sek
I dag 28159 treff på forum10, og 73740818 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12977 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.