Ventilasjonsanlegg, type 69Startinnlegget har emnet «Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål» Svar på innlegg #390691 Skribent: Ø.K.Faye
Skrevet: 8. mars 2024 kl.1127 #390773 vist 2397 ganger Innlegget er likt av 1 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Det stemmer at varme og ventilasjonsanleggene også hadde spjeld som skiftet stilling avhengig av bryterstilling og reguleringen. Spjeldene satt i taket over veggen mellom hver kupé og plattform, hvor også ventilasjonskanalene for tak eller gulv delte seg, og spjeldene skiftet mellom hvilken kanal luften skulle tilføres. For oppvarming ble luften tilført gulvkanalene slik at varmluften også oppvarmet veggene under vinduene. Kanalene i tak var kun for tilførsel av "friskluft", og det var forriglet mot oppvarming så lenge friskluft ble tilført kanalene i tak. Spjeldene ble lagt om ved hjelp av trykkluft, hvor et lite stempel beveget seg i en dobbeltvirkende sylinder. Gjennom stempelet gikk det en aksel utformet som en skrue med svært grov gjengestigning, slik at når stempelet beveget seg opp eller ned, roterte akselen ca. 90° og skiftet stillingen til spjeldene med en hørbar lyd. Styringen av spjeldene var ikke individuell for hver kupé, men la seg over likt for alle kupéer i hver vogn. Sto bryteren i stilling "sommer" lå spjeldene alltid mot ventilasjon til gulv, og de ulike termostatene kunne regulere en jevnest mulig kupétemperatur. Sto bryteren på "Sterk sommervarme" lå spjeldene alltid mot ventilasjon av friskluft i tak, og det var forriglet mot innkobling av varme. Men luften som ble tilført ble hverken kaldere eller tilført i større volum da viftene kun gikk i to hastigheter, som ikke ble påvirket av ventilasjonsanlegget. Akkurat som Roar nevner, var anleggene konstruert slik at det var når bryteren sto i stilling "vinter", at spjeldene kunne skifte stilling automatisk. Det var fortsatt forriglet mot innkobling av varme så lenge spjeldene lå mot ventilasjon i tak, også i vintertemperaturer. Det var en egen termostat pr. kupé som sto for denne omleggingen hvis temperaturen i en kupé ble noen grader høyere enn det det som var målverdien. Hver kupé blir nummerert fra front på motorvogn og fortløpende bakover, slik at f.eks. BS69A endte opp med kupé 4, 5 og 6. Termostatstyringen for varmebatteriet (varmeelementene) til hver kupé, var individuelt styrt med flere termostater. Ulike årsaker kunne påvirke at f.eks. kupé 4 fikk lavere temperatur, og kunne føles noe kald for de reisende som satt der, samtidig som kupé 6 kunne være noe varmere enn det ideelle i et tenkt eksempel her. Sørget den noe høye temperaturen i kupé 6 at denne termostaten la seg over, medførte det at spjeldene la seg over til ventilasjon i tak, samt at all varme via ventilasjonen ble forriglet fra å bli innkoblet, for å få temperaturen ned igjen, fremfor å la varmen sige ut. Dette medførte at samtlige kupéer i vognen ble nedkjølt med friskluft i tak, og kupé 4 som var kald fra før av, ble ytterligere nedkjølt sammen med de reisende som satt der. Jeg har alltid undret på om anleggene hadde fungert noe bedre om det ble benyttet stilling "sommer" om vinteren, og stilling "vinter" om sommeren. Disse omluftspjeldene skal ha vært slik at de tok inn luft fra himlingslukene i taket på plattformene, og sørget for gjentatt oppvarming av luften i vognen for raskere oppvarming av hver vogn fra kald vogn. Skal vi tolke det Hovedadministrasjonen skrev om saken i 1980, måtte disse legges om ved hjelp av håndtak som skal ha vært plassert over noen av inngangsdørene, men bak dekselet over disse som skjuler dørsylindre og etc. Altså noe tungvint å betjene.
|
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål ·53
Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1714 #390242 Vist 2227 ganger Likt av 1
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1722* #390244 (#390242) Vist 2252 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1805 #390247 (#390244) Vist 2342 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1820* #390248 (#390247) Vist 2285 ganger Likt av 1
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.1923* #390251 (#390244) Vist 2275 ganger Likt av 1
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1939 #390255 (#390251) Vist 2248 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 28. feb. 2024 kl.1858 #390249 (#390242) Vist 2177 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1920 #390252 (#390249) Vist 2197 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 28. feb. 2024 kl.1934 #390254 (#390252) Vist 2215 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1941 #390256 (#390254) Vist 2221 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1958 #390258 (#390242) Vist 2209 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Roar 28. feb. 2024 kl.2012 #390259 (#390258) Vist 2181 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Erik W J 28. feb. 2024 kl.2020 #390260 (#390258) Vist 2245 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.2031 #390261 (#390260) Vist 2318 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Erik W J 28. feb. 2024 kl.2035 #390262 (#390261) Vist 2392 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Morten Tranøy 28. feb. 2024 kl.2143 #390276 (#390262) Vist 2487 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 29. feb. 2024 kl.1008* #390286 (#390276) Vist 2556 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Thor Bjerke 29. feb. 2024 kl.1713 #390309 (#390286) Vist 2561 ganger
|
Drammensettene Dag Christian Halvorsen 29. feb. 2024 kl.1726 #390311 (#390309) Vist 2664 ganger
|
Drammensettene Hans-Ole Sveia 29. feb. 2024 kl.1755* #390313 (#390311) Vist 2670 ganger Likt av 1
|
Drammensettene Hans-Ole Sveia 29. feb. 2024 kl.2140 #390322 (#390313) Vist 2554 ganger
|
Drammensettene Hans-Ole Sveia 1. mars 2024 kl.2347* #390414 (#390313) Vist 2534 ganger
|
Drammensettene Thor Bjerke 2. mars 2024 kl.1257 #390425 (#390414) Vist 2563 ganger Likt av 1
|
Drammensettene Hans-Ole Sveia 6. mars 2024 kl.2310* #390677 (#390425) Vist 2232 ganger Likt av 1
|
Drammensettene Roar 29. feb. 2024 kl.1829* #390316 (#390311) Vist 2653 ganger
|
Drammensettene Roar 7. mars 2024 kl.0150* #390683 (#390316) Vist 2175 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0211* #390684 (#390683) Vist 2311 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0218 #390685 (#390684) Vist 2299 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0224 #390686 (#390685) Vist 2459 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Ø.K.Faye 7. mars 2024 kl.0614* #390687 (#390686) Vist 2430 ganger
|
Ventilasjonsanlegg Roar 7. mars 2024 kl.1123* #390691 (#390687) Vist 2418 ganger
|
69B Roar 7. mars 2024 kl.1121* #390694 (#390691) Vist 2495 ganger Likt av 1
|
Ventilasjonsanlegg, type 69 Ø.K.Faye 8. mars 2024 kl.1127 #390773 (#390691) Vist 2398 ganger Likt av 1
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 7. mars 2024 kl.0955 #390692 (#390686) Vist 2420 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1007 #390695 (#390692) Vist 2432 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Per H 7. mars 2024 kl.1013 #390697 (#390695) Vist 2529 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1019 #390698 (#390697) Vist 2509 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 7. mars 2024 kl.1036 #390704 (#390698) Vist 2609 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1048 #390705 (#390704) Vist 2591 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1759 #390733 (#390705) Vist 2664 ganger Likt av 1
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Hans-Ole Sveia 7. mars 2024 kl.1050 #390706 (#390704) Vist 2621 ganger
|
Drammenssettene Per H 7. mars 2024 kl.0845 #390690 (#390683) Vist 2192 ganger
|
Distriktsinndeling Roar 29. feb. 2024 kl.1749 #390312 (#390309) Vist 2556 ganger
|
Distriktsinndeling Per H 29. feb. 2024 kl.2223 #390324 (#390312) Vist 2513 ganger Likt av 1
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Henrik B. Backer 28. feb. 2024 kl.2114 #390269 (#390260) Vist 2243 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2117 #390271 (#390260) Vist 2242 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2129 #390274 (#390260) Vist 2272 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Erik W J 28. feb. 2024 kl.2149 #390277 (#390274) Vist 2277 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Terje Andersen 28. feb. 2024 kl.2047 #390265 (#390258) Vist 2252 ganger
|
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2115 #390270 (#390265) Vist 2163 ganger
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2121* #390267 (#390258) Vist 2158 ganger Likt av 1
|
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.2119 #390272 (#390267) Vist 2247 ganger
|
Type 69 og Drammenbanen Roar 7. mars 2024 kl.0142 #390682 (#390258) Vist 1633 ganger
|