Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Historien

Ventilasjonsanlegg, type 69

Startinnlegget har emnet «Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål»

Svar på innlegg #390691

Skribent: Ø.K.Faye
Skrevet: 8. mars 2024 kl.1127
#390773 vist 2397 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det stemmer at varme og ventilasjonsanleggene også hadde spjeld som skiftet stilling avhengig av bryterstilling og reguleringen. Spjeldene satt i taket over veggen mellom hver kupé og plattform, hvor også ventilasjonskanalene for tak eller gulv delte seg, og spjeldene skiftet mellom hvilken kanal luften skulle tilføres. For oppvarming ble luften tilført gulvkanalene slik at varmluften også oppvarmet veggene under vinduene. Kanalene i tak var kun for tilførsel av "friskluft", og det var forriglet mot oppvarming så lenge friskluft ble tilført kanalene i tak. Spjeldene ble lagt om ved hjelp av trykkluft, hvor et lite stempel beveget seg i en dobbeltvirkende sylinder. Gjennom stempelet gikk det en aksel utformet som en skrue med svært grov gjengestigning, slik at når stempelet beveget seg opp eller ned, roterte akselen ca. 90° og skiftet stillingen til spjeldene med en hørbar lyd.

Styringen av spjeldene var ikke individuell for hver kupé, men la seg over likt for alle kupéer i hver vogn. Sto bryteren i stilling "sommer" lå spjeldene alltid mot ventilasjon til gulv, og de ulike termostatene kunne regulere en jevnest mulig kupétemperatur. Sto bryteren på "Sterk sommervarme" lå spjeldene alltid mot ventilasjon av friskluft i tak, og det var forriglet mot innkobling av varme. Men luften som ble tilført ble hverken kaldere eller tilført i større volum da viftene kun gikk i to hastigheter, som ikke ble påvirket av ventilasjonsanlegget. Akkurat som Roar nevner, var anleggene konstruert slik at det var når bryteren sto i stilling "vinter", at spjeldene kunne skifte stilling automatisk. Det var fortsatt forriglet mot innkobling av varme så lenge spjeldene lå mot ventilasjon i tak, også i vintertemperaturer. Det var en egen termostat pr. kupé som sto for denne omleggingen hvis temperaturen i en kupé ble noen grader høyere enn det det som var målverdien. Hver kupé blir nummerert fra front på motorvogn og fortløpende bakover, slik at f.eks. BS69A endte opp med kupé 4, 5 og 6. Termostatstyringen for varmebatteriet (varmeelementene) til hver kupé, var individuelt styrt med flere termostater. Ulike årsaker kunne påvirke at f.eks. kupé 4 fikk lavere temperatur, og kunne føles noe kald for de reisende som satt der, samtidig som kupé 6 kunne være noe varmere enn det ideelle i et tenkt eksempel her. Sørget den noe høye temperaturen i kupé 6 at denne termostaten la seg over, medførte det at spjeldene la seg over til ventilasjon i tak, samt at all varme via ventilasjonen ble forriglet fra å bli innkoblet, for å få temperaturen ned igjen, fremfor å la varmen sige ut. Dette medførte at samtlige kupéer i vognen ble nedkjølt med friskluft i tak, og kupé 4 som var kald fra før av, ble ytterligere nedkjølt sammen med de reisende som satt der. Jeg har alltid undret på om anleggene hadde fungert noe bedre om det ble benyttet stilling "sommer" om vinteren, og stilling "vinter" om sommeren.


Disse omluftspjeldene skal ha vært slik at de tok inn luft fra himlingslukene i taket på plattformene, og sørget for gjentatt oppvarming av luften i vognen for raskere oppvarming av hver vogn fra kald vogn. Skal vi tolke det Hovedadministrasjonen skrev om saken i 1980, måtte disse legges om ved hjelp av håndtak som skal ha vært plassert over noen av inngangsdørene, men bak dekselet over disse som skjuler dørsylindre og etc. Altså noe tungvint å betjene.

forstørrt251235-20240307_204516.jpg

7. mar. 2024

forstørrt251236-20240307_204737.jpg

7. mar. 2024
Utskriftsvennlig

Konteksten

Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål ·53 Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1714 #390242 Vist 2227 ganger Likt av 1
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1722* #390244 (#390242) Vist 2252 ganger
  Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1805 #390247 (#390244) Vist 2342 ganger
    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1820* #390248 (#390247) Vist 2285 ganger Likt av 1
  Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.1923* #390251 (#390244) Vist 2275 ganger Likt av 1
    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1939 #390255 (#390251) Vist 2248 ganger
Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 28. feb. 2024 kl.1858 #390249 (#390242) Vist 2177 ganger
  Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1920 #390252 (#390249) Vist 2197 ganger
    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 28. feb. 2024 kl.1934 #390254 (#390252) Vist 2215 ganger
      Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1941 #390256 (#390254) Vist 2221 ganger
Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1958 #390258 (#390242) Vist 2209 ganger
  Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Roar 28. feb. 2024 kl.2012 #390259 (#390258) Vist 2181 ganger
  Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Erik W J 28. feb. 2024 kl.2020 #390260 (#390258) Vist 2245 ganger
    Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.2031 #390261 (#390260) Vist 2318 ganger
      Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Erik W J 28. feb. 2024 kl.2035 #390262 (#390261) Vist 2392 ganger
        Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Morten Tranøy 28. feb. 2024 kl.2143 #390276 (#390262) Vist 2487 ganger
          Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 29. feb. 2024 kl.1008* #390286 (#390276) Vist 2556 ganger
            Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Thor Bjerke 29. feb. 2024 kl.1713 #390309 (#390286) Vist 2561 ganger
              Drammensettene Dag Christian Halvorsen 29. feb. 2024 kl.1726 #390311 (#390309) Vist 2664 ganger
                Drammensettene Hans-Ole Sveia 29. feb. 2024 kl.1755* #390313 (#390311) Vist 2670 ganger Likt av 1
                  Drammensettene Hans-Ole Sveia 29. feb. 2024 kl.2140 #390322 (#390313) Vist 2554 ganger
                  Drammensettene Hans-Ole Sveia 1. mars 2024 kl.2347* #390414 (#390313) Vist 2534 ganger
                    Drammensettene Thor Bjerke 2. mars 2024 kl.1257 #390425 (#390414) Vist 2563 ganger Likt av 1
                      Drammensettene Hans-Ole Sveia 6. mars 2024 kl.2310* #390677 (#390425) Vist 2232 ganger Likt av 1
                Drammensettene Roar 29. feb. 2024 kl.1829* #390316 (#390311) Vist 2653 ganger
                  Drammensettene Roar 7. mars 2024 kl.0150* #390683 (#390316) Vist 2175 ganger
                    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0211* #390684 (#390683) Vist 2311 ganger
                      Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0218 #390685 (#390684) Vist 2299 ganger
                        Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0224 #390686 (#390685) Vist 2459 ganger
                          Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Ø.K.Faye 7. mars 2024 kl.0614* #390687 (#390686) Vist 2430 ganger
                            Ventilasjonsanlegg Roar 7. mars 2024 kl.1123* #390691 (#390687) Vist 2418 ganger
                              69B Roar 7. mars 2024 kl.1121* #390694 (#390691) Vist 2495 ganger Likt av 1
                              Ventilasjonsanlegg, type 69 Ø.K.Faye 8. mars 2024 kl.1127 #390773 (#390691) Vist 2398 ganger Likt av 1
                          Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 7. mars 2024 kl.0955 #390692 (#390686) Vist 2420 ganger
                            Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1007 #390695 (#390692) Vist 2432 ganger
                              Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Per H 7. mars 2024 kl.1013 #390697 (#390695) Vist 2529 ganger
                                Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1019 #390698 (#390697) Vist 2509 ganger
                                  Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 7. mars 2024 kl.1036 #390704 (#390698) Vist 2609 ganger
                                    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1048 #390705 (#390704) Vist 2591 ganger
                                      Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1759 #390733 (#390705) Vist 2664 ganger Likt av 1
                                    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Hans-Ole Sveia 7. mars 2024 kl.1050 #390706 (#390704) Vist 2621 ganger
                    Drammenssettene Per H 7. mars 2024 kl.0845 #390690 (#390683) Vist 2192 ganger
              Distriktsinndeling Roar 29. feb. 2024 kl.1749 #390312 (#390309) Vist 2556 ganger
                Distriktsinndeling Per H 29. feb. 2024 kl.2223 #390324 (#390312) Vist 2513 ganger Likt av 1
    Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Henrik B. Backer 28. feb. 2024 kl.2114 #390269 (#390260) Vist 2243 ganger
    Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2117 #390271 (#390260) Vist 2242 ganger
    Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2129 #390274 (#390260) Vist 2272 ganger
      Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Erik W J 28. feb. 2024 kl.2149 #390277 (#390274) Vist 2277 ganger
  Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Terje Andersen 28. feb. 2024 kl.2047 #390265 (#390258) Vist 2252 ganger
    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2115 #390270 (#390265) Vist 2163 ganger
  Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2121* #390267 (#390258) Vist 2158 ganger Likt av 1
    Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.2119 #390272 (#390267) Vist 2247 ganger
  Type 69 og Drammenbanen Roar 7. mars 2024 kl.0142 #390682 (#390258) Vist 1633 ganger

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.40 sek
I dag 23291 treff på forum10, og 73735950 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12976 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.