Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Hjulproduksjon til norske damplok ·5 Dag Christian Halvorsen 12. mars 2024 kl.2140 #391112 Vist 528 ganger Lik innlegget
 

Jeg kom helt tilfeldig over en interessant sak i 1918. På Bergensbanen var nattogttrafikken innskrenket til to togpar i uken etter kullkrisen som oppstod i 1917. Utover sensommeren og høsten 1918 øker kravet om å få satt opp et tredje nattog.

NSB sier etter hvert at det står på noen hurtigtogslokomotiver som er forsinket fra produsenten, tre i tallet. Jeg er ikke sikker på hvilke tre lok dette kan ha vært. Mulig det er 30a 316-318. Disse ble i hvert fall levert til Bergensbanen seint i 1919. (Det tredje nattoget ble kjørt fra 15. desember 1918)

Uansett var Thune produsenten, og den 21. november 1918 intervjuer Bergens Tidende sjefen på Thune. Han sier da at årsaken til at lokene er forsinket, er at de ikke har fått levert hjul fra utlandet.

Imidlertid har de gått i gang med å lage hjul selv. Slike har aldri vært produsert i Norge før, sier han, og det har tatt litt tid.

I 1918 har det vært lokproduksjon i Norge i gode 20 år, men var det virkelig sånn at de norske fabrikkene ikke kunne lage hjulene selv?

Eller kan det være akslingene det er snakk om? Jeg ser i styreprotokollene til NSB at de selv i 1918 driver og forhandler med tyske leverandører om hjulakslinger til vogner.

Hjulproduksjon til norske damplok Erik W J 12. mars 2024 kl.2312 #391119 (#391112) Vist 449 ganger Lik innlegget
 

Det var helt vanlig at lokfabrikkene i inn- og utland kjøpte store støpejernsdeler fra stålverk. De færreste lokfabrikker hadde mulighet til slik produksjon.

Slik tror jeg det også er i dag. Visstnok er CAF den eneste materielleverandøren som produserer sine egne hjul og aksler, men det er jo fordi de har et eget stålverk i Bessain.

Hjulproduksjon til norske damplok H. Lindholm 12. mars 2024 kl.2338* #391120 (#391112) Vist 478 ganger Lik innlegget
 

Hjulstjernene på lok 236 er i alle fall stemplet Krupp. Det dog neppe lokets originalhjul. Så vidt jeg husker er de stemplet 1908 eller 1909.
Jeg mener at flere av de andre damplokene som har vært i bruk som museumslok også har hjul som er stemplet Krupp.

Å støpe hjulstjerner er antagelig mer krevende enn mange andre ting fordi det må unngås spenninger.

  Hjulproduksjon til norske damplok Erik W J 12. mars 2024 kl.2322 #391124 (#391120) Vist 498 ganger Lik innlegget
 

Hjulene til 225 ble levert fra Bochumer Verein für Bergbau und Gußstahlfabrikation. Etter at en av 225s veivtapper løsnet 23. desember 1911 ble firmaet svartelistet av NSB. Den svartelistingen var det også andre som fikk med seg, og de fikk alvorlige problemer frem til 1. verdenskrig.

  Hjulsats på lok 255 Torstein Krabbedal 28. apr. 2024 kl.1113 #394180 (#391120) Vist 300 ganger Lik innlegget
 

Hjulaksler og eikehjul krever god kontroll og nøyaktighet under produksjon. Tyskland med sin velutviklede stålindustri kunne produsere høykvalitets deler. Krupp var stor og produserte ikke bare jernbanemateriell, men også mye til skipsindustrien og våpenindustri.
Bildet viser drivakslen til 255. Der står det stemplet inn: individnummer; firmannavn med logo, Friedich Krupp; produksjonsår, 1913; og produksjonstype.
Tiegel Stahl er støpestål. Om det er formstøpt eller i tillegg formsmidd vites ikke. Lengde er 1700 mm og diameter maks 200 mm.
Hjulstjernene er også produsert av Krupp. Jeg regner med at sammenstillingen også ble gjort hos Krupp og ferdige hjulsatser ble levert til Hamar.

forstørrt252409-IMG_0402.jpg

Aksel nr 1, kobbelaksel til lok 255
22. jan. 2023
foto: Torstein Krabbedal
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.28 sek
I dag 28360 treff på forum10, og 73741019 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12977 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.