Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Splitte et fungerende jernbanesystem

Startinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem»

Svar på innlegg #393698

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet første gang: 19. apr. 2024 kl.1000
*Endret: 19. apr. 2024 kl.1000
#393705 vist 1610 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er et viktig poeng du tar fram her. British Rail på slutten av sin tid var relativt dårlig drevet, for å si det mildt. Det samme gjaldt også det andre store jernbanereformlandet på 90-tallet, Tyskland. Det var en frisk satsning på høyhastighetstog, men mye av lokal- og regionaltrafikken slarket rundt med gammelt og skittent materiell i ruter som passet jernbanen, men nødvendigvis ikke publikum.

Både i Tyskland og Storbritannia merket faktisk de reisende en forskjell når nye og optimistiske krefter overtok hele eller deler av trafikken.

I Norge var NSB relativt veldrevet på 90-tallet. Problemet i politikernes øyne var egentlig kostnadene. Dette hadde både Gro Harlem Brundtlands tredje regjering og Bondeviks første et fokus på. Derfor fikk vi Effekt 600 og et mål om at mest mulig av jernbanetrafikken skulle lønne seg.

For å få til dette hentet regjeringen inn en suksessrik næringslivsleder, Osmund Ueland. Mange av de tankene han hadde ble ikke realisert i hans tid som leder, men sees tydelig i dagens jernbanereform. Ueland mente for eksempel at NSB nødvendigvis ikke trengte å drive all jernbanetrafikk i Norge, spesielt ikke den som hadde dårlig lønnsomhet.

Men så gikk mye galt i denne satsningen, og under Bondeviks andre regjering og Stoltenbergs andre, fikk vi en lang konsolideringsfase på jernbanen.

Med Solbergs første regjering grep man igjen fatt i en del av tankegodset til Ueland, samt ideer fra Storbritannia først på 90-tallet og fikk satt de ut i livet med mellompartienes hjelp.

Støres første regjering har hatt en utydelig jernbanepolitikk. Kanskje går det i retning av den skandinavisk-kontinetale løsningen med å ha en sterk, statlig aktør blant jernbaneselskapene og muligheter for andre.

Driftsansvaret for blant andre Trønderbanen. Vossebanen og Jærbanen kan for eksempel lett overføres til fylkeskommunene etter anbudsmodell. Andre steder kan man også finne regionale løsninger for den kostbare delen av jernbanetrafikken, nemlig den som stort sett frakter folk til og fra arbeidssted og skole.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Splitte et fungerende jernbanesystem ·63 Kjell Navestad 18. apr. 2024 kl.1417 #393629 Vist 1949 ganger Likt av 1
Splitte et fungerende jernbanesystem Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1443* #393633 (#393629) Vist 1859 ganger
  Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1502 #393634 (#393633) Vist 1861 ganger
    Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1528* #393637 (#393634) Vist 1874 ganger
      Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1627 #393640 (#393637) Vist 1876 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1701* #393645 (#393640) Vist 1860 ganger
          Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1706 #393647 (#393645) Vist 1898 ganger
            Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1837* #393654 (#393647) Vist 1906 ganger
              Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1904 #393661 (#393654) Vist 1924 ganger
                Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1925 #393664 (#393661) Vist 1939 ganger
                  Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.2149 #393681 (#393664) Vist 1937 ganger
                    Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0917* #393700 (#393681) Vist 1793 ganger
                  Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" kkv 23. apr. 2024 kl.1543 #393947 (#393664) Vist 1307 ganger Likt av 1
                    Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1712 #393950 (#393947) Vist 1305 ganger
                      Diesel. Herman 23. apr. 2024 kl.1720 #393952 (#393950) Vist 1346 ganger
                        Diesel. Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1726 #393953 (#393952) Vist 1339 ganger
                          Diesel. Erik W J 23. apr. 2024 kl.1746 #393954 (#393953) Vist 1342 ganger
                    Norske tog gjør nok det rette DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1859 #393960 (#393947) Vist 1334 ganger
                      Norske tog gjør nok ikke bare det rette Roar 23. apr. 2024 kl.2105* #393967 (#393960) Vist 1338 ganger
                    Gjøvikbanen Roar 23. apr. 2024 kl.2327 #393989 (#393947) Vist 1295 ganger
                Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1925 #393665 (#393661) Vist 1925 ganger
                  Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1952 #393667 (#393665) Vist 1957 ganger
                    Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1959 #393671 (#393667) Vist 1973 ganger
                      Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0929 #393702 (#393671) Vist 1821 ganger
                  Et fungerende jernbanesystem - Victoria Erik W J 18. apr. 2024 kl.2003 #393672 (#393665) Vist 1944 ganger Likt av 1
          Uavhengighet i teori og praksis - DB kkv 23. apr. 2024 kl.1511 #393944 (#393645) Vist 1221 ganger
            Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1826 #393959 (#393944) Vist 1230 ganger
              Uavhengighet i teori og praksis - DB Ole P. Ingebrigtsen 23. apr. 2024 kl.2007 #393964 (#393959) Vist 1201 ganger
                Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.2040 #393969 (#393964) Vist 1194 ganger
                Redsel for konkurranse H. Lindholm 23. apr. 2024 kl.2122 #393973 (#393964) Vist 1232 ganger
                  Redsel for konkurranse Finn Halling 24. apr. 2024 kl.1259 #394007 (#393973) Vist 1105 ganger
                    Redsel for konkurranse Jan Erik Hole 24. apr. 2024 kl.1303 #394008 (#394007) Vist 1119 ganger
Splitte et fungerende jernbanesystem Bjørn Olav Jensen 18. apr. 2024 kl.1525 #393636 (#393629) Vist 1788 ganger Likt av 1
  Splitte et fungerende jernbanesystem Vestein Øvrom 19. apr. 2024 kl.0513 #393697 (#393636) Vist 1577 ganger
Splitte et fungerende jernbanesystem Ole P. Ingebrigtsen 19. apr. 2024 kl.0758 #393698 (#393629) Vist 1584 ganger Likt av 1
  Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1000* #393705 (#393698) Vist 1611 ganger Likt av 1
    Splitte et fungerende jernbanesystem? Erik W J 19. apr. 2024 kl.1139* #393717 (#393705) Vist 1632 ganger
      Splitte et fungerende jernbanesystem? DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1157 #393720 (#393717) Vist 1638 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem? Joachim Pihl 19. apr. 2024 kl.1214 #393723 (#393720) Vist 1664 ganger
          Spare seg til fant H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1558 #393737 (#393723) Vist 1669 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem? H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1552 #393736 (#393720) Vist 1686 ganger
          Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.1945 #393754 (#393736) Vist 1684 ganger
            Splitte et fungerende jernbanesystem H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.2236 #393766 (#393754) Vist 1733 ganger Likt av 1
              toppsjefer Knut Grønlund 22. apr. 2024 kl.1017 #393875 (#393766) Vist 1519 ganger
                Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1027 #393878 (#393875) Vist 1562 ganger
                  Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1411 #393892 (#393878) Vist 1559 ganger
                    Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.1425 #393893 (#393892) Vist 1555 ganger
                    Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1428 #393894 (#393892) Vist 1577 ganger
                      Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1500 #393896 (#393894) Vist 1601 ganger
                        En erfaring fra en mellomstor kunnskapsbedrift Svein Sando 22. apr. 2024 kl.1611 #393898 (#393896) Vist 1601 ganger
                          Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2023 #393907 (#393898) Vist 1553 ganger
                            Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.2059 #393908 (#393907) Vist 1608 ganger
                              Toppsjefer Joachim Pihl 22. apr. 2024 kl.2117 #393909 (#393908) Vist 1615 ganger
                                Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2156 #393914 (#393909) Vist 1641 ganger
                                  Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.0725 #393921 (#393914) Vist 1596 ganger
                                    Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.0940 #393924 (#393921) Vist 1605 ganger
                                      Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.1020 #393925 (#393924) Vist 1618 ganger
                                        Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.1052 #393929 (#393925) Vist 1630 ganger
                                  Toppsjefer Svein Sando 23. apr. 2024 kl.1110 #393930 (#393914) Vist 1568 ganger
                                    Toppsjefer Terje Andersen 23. apr. 2024 kl.1653* #393933 (#393930) Vist 1580 ganger
                              Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.2149* #393912 (#393908) Vist 1574 ganger
Lasse Fridstrøm Roy Henriksen 23. apr. 2024 kl.1051 #393928 (#393629) Vist 1163 ganger
  Lasse Fridstrøm, eller egentlig mer om følgefeil om gods Bjørn Olav Jensen 23. apr. 2024 kl.1514 #393945 (#393928) Vist 1171 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.47 sek
I dag 21304 treff på forum10, og 72753403 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12863 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.