Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

En erfaring fra en mellomstor kunnskapsbedrift

Startinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem»

Svar på innlegg #393896

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 22. apr. 2024 kl.1611
#393898 vist 1610 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Institusjonen hadde på det tidspunktet ca. 120 ansatte. Jeg ble spurt av en tidligere styreleder etter at vi hadde fått ny toppsjef (rektor) et halvår før om hvordan det gikk med den nye sjefen? Fungerer han overfor de ansatte? Jeg måtte tenke meg om, og svarte: "Det er ingen som baksnakker ham." Det må jo være et godt tegn, svarte den tidligiere styrelederen.

På vei til jobb tidlig en morgen et par dager senere så jeg at det lyste i kontorvinduene til rektor. Jeg svingte innom kontoret hans, døra stod åpen, og så refererte jeg den nevnte samtalen jeg hadde hatt et par dager tidligere. Da fikk jeg som repsons: "Idag får jeg en god arbeidsdag, Svein".

Sjefer, enten de er det for 10, 100, 1000 eller 10000, så er de mennesker som er omgitt av noen i de nærmeste sjiktene. Alle har behov for både støtte (for det blåser mye på toppene) og begrunnet ros, og de trenger medarbeidere de kan ha tiltro til at vil dem vel og samtidig tørre å være åpne og ærlige med det som også ikke fungerer.

Så hvor synlige de skal være utad tror jeg ikke det finnes noen fasit på. Det avhenger av bedriftens art og utfordringer i øyeblikket. Men for de som er i det sjiktet at det vil være mulig å stikke innom uanmeldt, så bør nok lederen være så pass synlig og tydelig at det virkelige skjer en ledelse, og ikke bare at det ledes på en tilbaketrukket og skjult måte. Det motsatte har jeg også erfaringer fra, med en toppsjef som mange av oss synte var litt for lite leder, og tok ikke grep når det trengs, eller tok beslutninger uten å ha nok kunnskap om den eller de som berørtes av vedtak eller mangel på slike. Slikt skaper ikke tillit til leder, og det går også utover motivasjonen til å ta et tak.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Splitte et fungerende jernbanesystem ·63 Kjell Navestad 18. apr. 2024 kl.1417 #393629 Vist 1957 ganger Likt av 1
Splitte et fungerende jernbanesystem Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1443* #393633 (#393629) Vist 1868 ganger
  Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1502 #393634 (#393633) Vist 1868 ganger
    Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1528* #393637 (#393634) Vist 1881 ganger
      Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1627 #393640 (#393637) Vist 1883 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1701* #393645 (#393640) Vist 1868 ganger
          Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1706 #393647 (#393645) Vist 1906 ganger
            Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1837* #393654 (#393647) Vist 1915 ganger
              Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1904 #393661 (#393654) Vist 1932 ganger
                Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1925 #393664 (#393661) Vist 1949 ganger
                  Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.2149 #393681 (#393664) Vist 1946 ganger
                    Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0917* #393700 (#393681) Vist 1802 ganger
                  Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" kkv 23. apr. 2024 kl.1543 #393947 (#393664) Vist 1316 ganger Likt av 1
                    Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1712 #393950 (#393947) Vist 1314 ganger
                      Diesel. Herman 23. apr. 2024 kl.1720 #393952 (#393950) Vist 1356 ganger
                        Diesel. Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1726 #393953 (#393952) Vist 1349 ganger
                          Diesel. Erik W J 23. apr. 2024 kl.1746 #393954 (#393953) Vist 1352 ganger
                    Norske tog gjør nok det rette DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1859 #393960 (#393947) Vist 1344 ganger
                      Norske tog gjør nok ikke bare det rette Roar 23. apr. 2024 kl.2105* #393967 (#393960) Vist 1347 ganger
                    Gjøvikbanen Roar 23. apr. 2024 kl.2327 #393989 (#393947) Vist 1304 ganger
                Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1925 #393665 (#393661) Vist 1933 ganger
                  Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1952 #393667 (#393665) Vist 1965 ganger
                    Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1959 #393671 (#393667) Vist 1983 ganger
                      Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0929 #393702 (#393671) Vist 1830 ganger
                  Et fungerende jernbanesystem - Victoria Erik W J 18. apr. 2024 kl.2003 #393672 (#393665) Vist 1952 ganger Likt av 1
          Uavhengighet i teori og praksis - DB kkv 23. apr. 2024 kl.1511 #393944 (#393645) Vist 1229 ganger
            Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1826 #393959 (#393944) Vist 1238 ganger
              Uavhengighet i teori og praksis - DB Ole P. Ingebrigtsen 23. apr. 2024 kl.2007 #393964 (#393959) Vist 1209 ganger
                Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.2040 #393969 (#393964) Vist 1202 ganger
                Redsel for konkurranse H. Lindholm 23. apr. 2024 kl.2122 #393973 (#393964) Vist 1241 ganger
                  Redsel for konkurranse Finn Halling 24. apr. 2024 kl.1259 #394007 (#393973) Vist 1113 ganger
                    Redsel for konkurranse Jan Erik Hole 24. apr. 2024 kl.1303 #394008 (#394007) Vist 1127 ganger
Splitte et fungerende jernbanesystem Bjørn Olav Jensen 18. apr. 2024 kl.1525 #393636 (#393629) Vist 1795 ganger Likt av 1
  Splitte et fungerende jernbanesystem Vestein Øvrom 19. apr. 2024 kl.0513 #393697 (#393636) Vist 1585 ganger
Splitte et fungerende jernbanesystem Ole P. Ingebrigtsen 19. apr. 2024 kl.0758 #393698 (#393629) Vist 1592 ganger Likt av 1
  Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1000* #393705 (#393698) Vist 1618 ganger Likt av 1
    Splitte et fungerende jernbanesystem? Erik W J 19. apr. 2024 kl.1139* #393717 (#393705) Vist 1639 ganger
      Splitte et fungerende jernbanesystem? DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1157 #393720 (#393717) Vist 1645 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem? Joachim Pihl 19. apr. 2024 kl.1214 #393723 (#393720) Vist 1672 ganger
          Spare seg til fant H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1558 #393737 (#393723) Vist 1676 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem? H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1552 #393736 (#393720) Vist 1697 ganger
          Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.1945 #393754 (#393736) Vist 1695 ganger
            Splitte et fungerende jernbanesystem H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.2236 #393766 (#393754) Vist 1742 ganger Likt av 1
              toppsjefer Knut Grønlund 22. apr. 2024 kl.1017 #393875 (#393766) Vist 1528 ganger
                Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1027 #393878 (#393875) Vist 1571 ganger
                  Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1411 #393892 (#393878) Vist 1568 ganger
                    Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.1425 #393893 (#393892) Vist 1565 ganger
                    Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1428 #393894 (#393892) Vist 1586 ganger
                      Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1500 #393896 (#393894) Vist 1610 ganger
                        En erfaring fra en mellomstor kunnskapsbedrift Svein Sando 22. apr. 2024 kl.1611 #393898 (#393896) Vist 1611 ganger
                          Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2023 #393907 (#393898) Vist 1562 ganger
                            Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.2059 #393908 (#393907) Vist 1617 ganger
                              Toppsjefer Joachim Pihl 22. apr. 2024 kl.2117 #393909 (#393908) Vist 1625 ganger
                                Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2156 #393914 (#393909) Vist 1651 ganger
                                  Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.0725 #393921 (#393914) Vist 1608 ganger
                                    Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.0940 #393924 (#393921) Vist 1616 ganger
                                      Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.1020 #393925 (#393924) Vist 1630 ganger
                                        Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.1052 #393929 (#393925) Vist 1642 ganger
                                  Toppsjefer Svein Sando 23. apr. 2024 kl.1110 #393930 (#393914) Vist 1578 ganger
                                    Toppsjefer Terje Andersen 23. apr. 2024 kl.1653* #393933 (#393930) Vist 1590 ganger
                              Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.2149* #393912 (#393908) Vist 1583 ganger
Lasse Fridstrøm Roy Henriksen 23. apr. 2024 kl.1051 #393928 (#393629) Vist 1170 ganger
  Lasse Fridstrøm, eller egentlig mer om følgefeil om gods Bjørn Olav Jensen 23. apr. 2024 kl.1514 #393945 (#393928) Vist 1178 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.11 sek
I dag 24132 treff på forum10, og 72756231 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12864 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.