Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Toppsjefer

Startinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem»

Svar på innlegg #393930

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 23. apr. 2024 kl.1202
*Endret: 23. apr. 2024 kl.1653
#393933 vist 1862 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Etter et langt arbeidsliv i Det norske Veritas (DnV) med en håndfull ulike toppsjefer med ulike personligheter drister jeg meg til å oppsummere litt.

Jeg begynte der i 1974 mens Egil Abrahamsen var toppsjef. Enkelt sagt kan man si at han var en gigant på mange vis. Han var utdannet sivilingeniør fra NTH og utenlandske universitet og begynte i DnV i 1951 og ble sjef for forskningsavdelingen i 1952. Her introduserte han databeregninger av skips styrke. Han ble administrerende direktør i 1967 og ledet selskapet fram til 1985. I den perioden økte omsetning og bemanning fra NOK 50,6 millioner og 800 ansatte 1,3 milliarder og 3100 ansatte i 1984. Han ledet DNV inn på nye markeder både faglig og geografisk. Det ble et markert internasjonaliserte selskap. Hans mantra var kunnskap og kompetanse. Blant annet bidrog det til at selskapet ble et meget attraktiv arbeidsgiver for nyutdannede sivilingeniører. På slutten av hans ledertid var det tydelig at ekspansjonen kanskje hadde vært litt rask og båret fram av en personlighet grensende til hybris. Abrahamsen døde 10. april 2023 i en alder av 100 år og etter et liv som hadde satt spor etter seg på mange områder.
Jeg husker han spesielt godt fra en tale han holdt på DNVs 150 års jubileum i 2014 hvor han i en alder av 91 år holdt en krystallklar tale om DNVs utvikling fra han begynte som sjef. Det var som å høre han fra hans store årstaler før jul i 1970-80 årene.

Etter Abrahamsen måtte selskapet ta en del personellnedskjæringer og det fikk en noe annen type administrerende direktør i Sven Ullring som virket mer i det stille. Han var også sivilingeniør og fortsatte etter hvert ekspansjonen med gode resultater. Forskjellen til Egil Abrahamsen var stor og ikke minst merkbar i årsavslutningen før jul. Hvor Ullring holdt en stille avslutning basert på en mer tradisjonell innledning til julehøytidligheten mens Abrahamsen holdt en timelang tale om året som hadde gått og planene for det kommende år.

Deretter kom hva man kan kalle et mellomspill med 2 økonomer. Den første var hva man kan kalle en ekstern allround-leder, men det fungerte ikke og varte kun i 2 år. Han gikk ikke godt med fagsjefene under ham og ble avløst av en intern økonom som gjorde en mer habil jobb.

Deretter kom en ny sivilingeniør, Henrik O. Madsen, en danske og fagekspert på konstruksjonsrisiko. Han ledet selskapet fram til en sammenslutning med Germanische Lloyd og DNV GL ble derigjennom verdens største skips-klassifikasjonsselskap. Dette ble nok en noe dyr ekspansjon for DNV og etter rettsaker fikk man noe erstatning for overbetalingen for GL.

I 2015 kom Remi Eriksen, en 48 år gammel sivilingeniør med lang fartstid fra DnV. Jeg har faktisk vært hans sjef noen år. Under ham kjøpte DnV ut de tyske eierne og selskapet ble igjen DNV. Han har har ledet selskapet videre på en god kurs og nå har DNV og datterselskaper en omsetning rundt NOK 31,6 milliarder og over 14 800 ansatte. Og arven fra Egil Abrahamsen med kunnskap og kompetanse som ledesnor gjelder nok fortsatt.

Terje Andersen

Lenke: DNV årsberetning 2023

Utskriftsvennlig

Konteksten

Splitte et fungerende jernbanesystem ·63 Kjell Navestad 18. apr. 2024 kl.1417 #393629 Vist 2155 ganger Likt av 1
Splitte et fungerende jernbanesystem Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1443* #393633 (#393629) Vist 2069 ganger
  Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1502 #393634 (#393633) Vist 2074 ganger
    Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1528* #393637 (#393634) Vist 2097 ganger
      Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1627 #393640 (#393637) Vist 2099 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1701* #393645 (#393640) Vist 2086 ganger
          Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1706 #393647 (#393645) Vist 2135 ganger
            Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1837* #393654 (#393647) Vist 2154 ganger
              Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1904 #393661 (#393654) Vist 2181 ganger
                Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1925 #393664 (#393661) Vist 2202 ganger
                  Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.2149 #393681 (#393664) Vist 2203 ganger
                    Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0917* #393700 (#393681) Vist 2063 ganger
                  Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" kkv 23. apr. 2024 kl.1543 #393947 (#393664) Vist 1566 ganger Likt av 1
                    Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1712 #393950 (#393947) Vist 1572 ganger
                      Diesel. Herman 23. apr. 2024 kl.1720 #393952 (#393950) Vist 1614 ganger
                        Diesel. Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1726 #393953 (#393952) Vist 1609 ganger
                          Diesel. Erik W J 23. apr. 2024 kl.1746 #393954 (#393953) Vist 1616 ganger
                    Norske tog gjør nok det rette DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1859 #393960 (#393947) Vist 1601 ganger
                      Norske tog gjør nok ikke bare det rette Roar 23. apr. 2024 kl.2105* #393967 (#393960) Vist 1606 ganger
                    Gjøvikbanen Roar 23. apr. 2024 kl.2327 #393989 (#393947) Vist 1557 ganger
                Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1925 #393665 (#393661) Vist 2178 ganger
                  Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1952 #393667 (#393665) Vist 2223 ganger
                    Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1959 #393671 (#393667) Vist 2245 ganger
                      Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0929 #393702 (#393671) Vist 2093 ganger
                  Et fungerende jernbanesystem - Victoria Erik W J 18. apr. 2024 kl.2003 #393672 (#393665) Vist 2203 ganger Likt av 1
          Uavhengighet i teori og praksis - DB kkv 23. apr. 2024 kl.1511 #393944 (#393645) Vist 1452 ganger
            Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1826 #393959 (#393944) Vist 1477 ganger
              Uavhengighet i teori og praksis - DB Ole P. Ingebrigtsen 23. apr. 2024 kl.2007 #393964 (#393959) Vist 1442 ganger
                Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.2040 #393969 (#393964) Vist 1434 ganger
                Redsel for konkurranse H. Lindholm 23. apr. 2024 kl.2122 #393973 (#393964) Vist 1473 ganger
                  Redsel for konkurranse Finn Halling 24. apr. 2024 kl.1259 #394007 (#393973) Vist 1349 ganger
                    Redsel for konkurranse Jan Erik Hole 24. apr. 2024 kl.1303 #394008 (#394007) Vist 1368 ganger
Splitte et fungerende jernbanesystem Bjørn Olav Jensen 18. apr. 2024 kl.1525 #393636 (#393629) Vist 1992 ganger Likt av 1
  Splitte et fungerende jernbanesystem Vestein Øvrom 19. apr. 2024 kl.0513 #393697 (#393636) Vist 1787 ganger
Splitte et fungerende jernbanesystem Ole P. Ingebrigtsen 19. apr. 2024 kl.0758 #393698 (#393629) Vist 1788 ganger Likt av 1
  Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1000* #393705 (#393698) Vist 1817 ganger Likt av 1
    Splitte et fungerende jernbanesystem? Erik W J 19. apr. 2024 kl.1139* #393717 (#393705) Vist 1847 ganger
      Splitte et fungerende jernbanesystem? DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1157 #393720 (#393717) Vist 1853 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem? Joachim Pihl 19. apr. 2024 kl.1214 #393723 (#393720) Vist 1888 ganger
          Spare seg til fant H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1558 #393737 (#393723) Vist 1905 ganger
        Splitte et fungerende jernbanesystem? H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1552 #393736 (#393720) Vist 1917 ganger
          Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.1945 #393754 (#393736) Vist 1912 ganger
            Splitte et fungerende jernbanesystem H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.2236 #393766 (#393754) Vist 1958 ganger Likt av 1
              toppsjefer Knut Grønlund 22. apr. 2024 kl.1017 #393875 (#393766) Vist 1756 ganger
                Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1027 #393878 (#393875) Vist 1808 ganger
                  Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1411 #393892 (#393878) Vist 1805 ganger
                    Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.1425 #393893 (#393892) Vist 1798 ganger
                    Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1428 #393894 (#393892) Vist 1823 ganger
                      Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1500 #393896 (#393894) Vist 1859 ganger
                        En erfaring fra en mellomstor kunnskapsbedrift Svein Sando 22. apr. 2024 kl.1611 #393898 (#393896) Vist 1860 ganger
                          Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2023 #393907 (#393898) Vist 1814 ganger
                            Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.2059 #393908 (#393907) Vist 1880 ganger
                              Toppsjefer Joachim Pihl 22. apr. 2024 kl.2117 #393909 (#393908) Vist 1883 ganger
                                Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2156 #393914 (#393909) Vist 1910 ganger
                                  Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.0725 #393921 (#393914) Vist 1872 ganger
                                    Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.0940 #393924 (#393921) Vist 1882 ganger
                                      Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.1020 #393925 (#393924) Vist 1907 ganger
                                        Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.1052 #393929 (#393925) Vist 1918 ganger
                                  Toppsjefer Svein Sando 23. apr. 2024 kl.1110 #393930 (#393914) Vist 1845 ganger
                                    Toppsjefer Terje Andersen 23. apr. 2024 kl.1653* #393933 (#393930) Vist 1863 ganger
                              Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.2149* #393912 (#393908) Vist 1841 ganger
Lasse Fridstrøm Roy Henriksen 23. apr. 2024 kl.1051 #393928 (#393629) Vist 1367 ganger
  Lasse Fridstrøm, eller egentlig mer om følgefeil om gods Bjørn Olav Jensen 23. apr. 2024 kl.1514 #393945 (#393928) Vist 1379 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.46 sek
I dag 694 treff på forum10, og 73180762 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12909 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.