Lasse Fridstrøm, eller egentlig mer om følgefeil om godsStartinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem» Svar på innlegg #393928 Skribent: Bjørn Olav Jensen
Skrevet: 23. apr. 2024 kl.1514 #393945 vist 1184 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Selv en defekt klokke viser riktig tid to ganger i døgnet, eller noe slikt. Han er kunnskapsrik, men Fridstrøm er ikke noen jernbane-Messias; han pekte på en løsning jeg er enig i. I innlegget i BT begår han en følgefeil, som følger en dårlig konklusjon fra transportetatenes godsanalyse. Siden den konklusjonen har irritert meg i lengre tid, skal jeg gi en noenlunde kortfattet forklaring på hvorfor denne konklusjonen er feil, selv om det egentlig er en total avsporing fra trådens opprinnelige emne. Konkurranseflaten mellom veg og jernbane er potensielt mye større enn transportetatene har kommet fram til. Bane NOR repeterer fremdeles at gods på jernbane kun er konkurransedyktig på avstander over 400 km, men dette stemmer ikke. Om den hadde stemt, hadde det ikke gått daglige godstog mellom Vatnestrøm s.spor og Kristiansand havn, en 40 km lang strekning, og det er ganske enkel matematikk som forklarer fenomenet; det er ikke svartekunst som gjør at det plutselig lønner seg å kjøre tog på en kort strekning. Årsaken til at denne myten har «satt seg» i transportetatene, er intermodal transport (transporter som benytter seg av flere transportmidler gjennom hele transportkjeden), og at intermodal transport har blitt ansett som den enestående framtiden for godstogene her i Norge. I en intermodal transportkjede ligger to høye inngangsbilletter for en container; den må tilkjøres terminal på en lastebil, og den må løftes fra lastebilen over på en jernbanevogn. Ifølge tall fra Jernbanedirektoratet, som tar for seg en transport fra Fredrikstad til Bergen, er kostnaden for omlasting per enhet (container) større enn kostnaden for togtransporten mellom Alnabru og Bergen. Det samme er kostnaden for vegtransporten på den relativt korte strekningen fra Fredrikstad til Alnabru. Kostnadsfordelingen er omtrent slik, tatt på husken:
Togtransport: 10% Vegtransport: 12% Omlasting: 15% Tidskostnader: 22% Lasting og lossing hos avsender og mottaker: 41% Disse tallene endrer seg selvsagt ut fra toglengde, avstand fra avsender til terminal m.m. Dessverre foreligger ingen sammenligning med en ren lastebiltransport Fredrikstad-Bergen, men om noen av forumets tallknusere vil prøve seg på å regne det ut, er de velkomne til det. I tilfellet Vatnestrøm-Kristiansand foregår ingen omlasting på sidesporet. Containeren løftes rett på tog der. I Kristiansand, derimot, lastes containerne om i havna - men det er jo folk og maskiner i havna fra før, så kostnaden for omlastingen der er marginal. Med andre ord er både vegtransport og omlasting, kostnader som må legges på regningen for en intermodal transport, sløyfet i sin helhet. Det jeg vil illustrere her, er nettopp denne svindyre inngangsbilletten til en intermodal transport, som gjør at intermodal transport med tog bare lønner seg på lange avstander, fordi du må sende enheten langt på tog før du har spart inn omlasting og vegtransport. Men en ren jernbanetransport er konkurransedyktig mot lastebil på korte avstander. Det er volum som er avgjørende. Sidesporet er nøkkelen til denne store konkurranseflaten på kortere avstander. Når store mengder gods kan gå fra dør til dør på jernbane, har ikke lastebilen noe den skulle ha sagt. I Sverige går store mengder Volvo-deler i just-in-time-logistikk fra Olofström til Göteborg på tog, hver eneste dag, over en 300 km lang strekning, selv med lokbytte og bruk av diesellok undervegs (det går også deler fra Olofström til Gent i Nederland i egne tog). De går fra fabrikk til fabrikk, og ikke en eneste lastebil er involvert i transporten - de er kun et fordyrende element (uten å søke å fornærme lastebilsjåfører her på forumet - jeg sier ikke at intermodal transport bare er tull, men at den ikke er løsningen på alt). De samme regnestykkene gjelder selvsagt også i Norge som i Sverige; selv om tallene endrer seg litt i lønnskostnader, stordriftsfordeler m.m., er de overordnede prinsippene de samme, og sidesporet er det som tillater en industribedrift å sende godset sitt på tog fra fabrikkporten til mottakerens fabrikkport. Uten sidesporet blir en avhengig av lastebil, og da er man tilbake på intermodale transporter og den høye inngangsbilletten. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Splitte et fungerende jernbanesystem ·63
Kjell Navestad 18. apr. 2024 kl.1417 #393629 Vist 1963 ganger Likt av 1
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1443* #393633 (#393629) Vist 1874 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1502 #393634 (#393633) Vist 1874 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1528* #393637 (#393634) Vist 1887 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1627 #393640 (#393637) Vist 1891 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1701* #393645 (#393640) Vist 1875 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1706 #393647 (#393645) Vist 1913 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1837* #393654 (#393647) Vist 1922 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1904 #393661 (#393654) Vist 1940 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1925 #393664 (#393661) Vist 1957 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.2149 #393681 (#393664) Vist 1954 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0917* #393700 (#393681) Vist 1811 ganger
|
Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" kkv 23. apr. 2024 kl.1543 #393947 (#393664) Vist 1324 ganger Likt av 1
|
Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1712 #393950 (#393947) Vist 1323 ganger
|
Diesel. Herman 23. apr. 2024 kl.1720 #393952 (#393950) Vist 1364 ganger
|
Diesel. Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1726 #393953 (#393952) Vist 1357 ganger
|
Diesel. Erik W J 23. apr. 2024 kl.1746 #393954 (#393953) Vist 1360 ganger
|
Norske tog gjør nok det rette DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1859 #393960 (#393947) Vist 1352 ganger
|
Norske tog gjør nok ikke bare det rette Roar 23. apr. 2024 kl.2105* #393967 (#393960) Vist 1355 ganger
|
Gjøvikbanen Roar 23. apr. 2024 kl.2327 #393989 (#393947) Vist 1312 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1925 #393665 (#393661) Vist 1941 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1952 #393667 (#393665) Vist 1974 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1959 #393671 (#393667) Vist 1992 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0929 #393702 (#393671) Vist 1839 ganger
|
Et fungerende jernbanesystem - Victoria Erik W J 18. apr. 2024 kl.2003 #393672 (#393665) Vist 1960 ganger Likt av 1
|
Uavhengighet i teori og praksis - DB kkv 23. apr. 2024 kl.1511 #393944 (#393645) Vist 1236 ganger
|
Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1826 #393959 (#393944) Vist 1245 ganger
|
Uavhengighet i teori og praksis - DB Ole P. Ingebrigtsen 23. apr. 2024 kl.2007 #393964 (#393959) Vist 1216 ganger
|
Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.2040 #393969 (#393964) Vist 1209 ganger
|
Redsel for konkurranse H. Lindholm 23. apr. 2024 kl.2122 #393973 (#393964) Vist 1249 ganger
|
Redsel for konkurranse Finn Halling 24. apr. 2024 kl.1259 #394007 (#393973) Vist 1121 ganger
|
Redsel for konkurranse Jan Erik Hole 24. apr. 2024 kl.1303 #394008 (#394007) Vist 1135 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Bjørn Olav Jensen 18. apr. 2024 kl.1525 #393636 (#393629) Vist 1801 ganger Likt av 1
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Vestein Øvrom 19. apr. 2024 kl.0513 #393697 (#393636) Vist 1592 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Ole P. Ingebrigtsen 19. apr. 2024 kl.0758 #393698 (#393629) Vist 1598 ganger Likt av 1
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1000* #393705 (#393698) Vist 1624 ganger Likt av 1
|
Splitte et fungerende jernbanesystem? Erik W J 19. apr. 2024 kl.1139* #393717 (#393705) Vist 1646 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem? DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1157 #393720 (#393717) Vist 1651 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem? Joachim Pihl 19. apr. 2024 kl.1214 #393723 (#393720) Vist 1678 ganger
|
Spare seg til fant H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1558 #393737 (#393723) Vist 1682 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem? H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1552 #393736 (#393720) Vist 1703 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.1945 #393754 (#393736) Vist 1702 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.2236 #393766 (#393754) Vist 1748 ganger Likt av 1
|
toppsjefer Knut Grønlund 22. apr. 2024 kl.1017 #393875 (#393766) Vist 1534 ganger
|
Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1027 #393878 (#393875) Vist 1577 ganger
|
Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1411 #393892 (#393878) Vist 1574 ganger
|
Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.1425 #393893 (#393892) Vist 1572 ganger
|
Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1428 #393894 (#393892) Vist 1592 ganger
|
Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1500 #393896 (#393894) Vist 1618 ganger
|
En erfaring fra en mellomstor kunnskapsbedrift Svein Sando 22. apr. 2024 kl.1611 #393898 (#393896) Vist 1617 ganger
|
Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2023 #393907 (#393898) Vist 1568 ganger
|
Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.2059 #393908 (#393907) Vist 1625 ganger
|
Toppsjefer Joachim Pihl 22. apr. 2024 kl.2117 #393909 (#393908) Vist 1633 ganger
|
Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2156 #393914 (#393909) Vist 1658 ganger
|
Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.0725 #393921 (#393914) Vist 1615 ganger
|
Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.0940 #393924 (#393921) Vist 1623 ganger
|
Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.1020 #393925 (#393924) Vist 1638 ganger
|
Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.1052 #393929 (#393925) Vist 1650 ganger
|
Toppsjefer Svein Sando 23. apr. 2024 kl.1110 #393930 (#393914) Vist 1585 ganger
|
Toppsjefer Terje Andersen 23. apr. 2024 kl.1653* #393933 (#393930) Vist 1597 ganger
|
Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.2149* #393912 (#393908) Vist 1591 ganger
|
Lasse Fridstrøm Roy Henriksen 23. apr. 2024 kl.1051 #393928 (#393629) Vist 1176 ganger
|
Lasse Fridstrøm, eller egentlig mer om følgefeil om gods Bjørn Olav Jensen 23. apr. 2024 kl.1514 #393945 (#393928) Vist 1185 ganger
|