Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Har bortfall av Randsverk bru ført til mer lastebiltransport? ·15 Terje Andersen 3. mai 2024 kl.0934* #394411 Vist 898 ganger Lik innlegget
 

Dagens lastebilstatistikk fra SSB gir ingen indikasjon på det, i alle fall ikke for 4. kvartal 2023.

Dessverre ingen nasjonale lastebiltrafikkdata for 2024, selv om den overordnede overskriften antyder det.

Terje

Lenke: Godstransport med lastebil

Har bortfall av Randklev bru ført til mer lastebiltransport? Roar 3. mai 2024 kl.1042 #394412 (#394411) Vist 944 ganger Lik innlegget
 

Det åpenbare svaret er Ja. Ikke minst til og fra Åndalsnes fordi Onrail-toget måtte innstilles.
Også til og fra Trondheim er godsvolumene med jernbane betydelig redusert. Ett sted må jo resten bokstavelig talt ta veien.
At ikke alt kommer med i statistikken betyr jo ikke at det ikke har skjedd.

  Har bortfall av Randklev bru ført til mer lastebiltransport? Terje Andersen 3. mai 2024 kl.1324 #394416 (#394412) Vist 934 ganger Lik innlegget
 

Jeg er enig i Roars argumentasjon, men da burde det også ha vist seg i lastebilstatistikken for 4. kvartal 2023, men den viser status quo. Men da kan det være at annen lastebiltrafikk har gått ned.

Terje

    Har bortfall av Randklev bru ført til mer lastebiltransport? Ståle Ualand 3. mai 2024 kl.1604 #394418 (#394416) Vist 897 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror at godstransporten den siste tiden har gått nokså solid ned. Vi bruker enkelt og greit mindre penger nå enn for ett år og to siden.

Se bare på Narviktogene. Det er til dels mye luft i de togene. ARE III fikk svært kort levetid i denne omgang. Jeg mener å ha lest at OnRail hevder at toget har styrket konkurranseevnen nå i denne tiden og at lastebilen har tapt mer enn toget.

Han uttalte vel at han i 2025 forventer fulle godstog igjen. La oss håpe at han får rett.
Og når det gjelder Randklev, så blir det neppe full trafikk i forhold til fastsatt ruteplan. Det er en del gule streker i grafene allerede. Flere innstillinger hos CargoNet og OnRail har vel også besluttet å innstille 5935/5936 fram til over sommeren på grunn av materiellsituasjonen.

      Lastbilene har ca 5 % reduksjon i transport til og fra Norge Terje Andersen 3. mai 2024 kl.1931* #394419 (#394418) Vist 886 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror Ståle er inne på noe vesentlig for SSBs publikasjon i dag viser 5% fall i lastebiltransporten til og fra Norge i 1. kvartal 2024. Baltiske og polske lastebiler har hatt størst nedgang.

Men er det grunn til å tro transporten skal opp? Om klimagassutslippene skal ned må jo det også bety at konsum og forbruk må ned til fordel for vedlikehold og ombruk.

Terje

Lenke: Lastebiltransport til og fra Norge.

        Biltransport vogner? Bjørn Steinar Rekstad 3. mai 2024 kl.2016 #394429 (#394419) Vist 915 ganger Lik innlegget
 

De har jeg ikke sett i det hele tatt etter brua falt. Det selges kanskje ikke så mange biler heller nå. I dag var det med ei tysk boggi vogn med stål bakerst i tog 75731. Bjørn Steinar

          Vogn med stål på Rørosbanen Hans-Ole Sveia 3. mai 2024 kl.2020 #394430 (#394429) Vist 947 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror det også har forekommet noen vogner med stål også tidligere. Disse har jeg rett nok sett på en viss avstand.

          Biltransport vogner? Jon-Andreas Sognnæs 6. mai 2024 kl.1108 #394527 (#394429) Vist 682 ganger Lik innlegget
 

Biltransporten sto allerede stille etter sommerens vanlige reduksjon. Kom aldri igang igjen før Hans slo til. Nå har visst ikke Axess folk i Trondheim lenger. Så det er ingen der til å losse vognene isåfall. Bilsalget har også vært lavt og dermed ikke så stort behov annet enn transport med lastebil.

            Biltransport vogner? Bjørn Steinar Rekstad 6. mai 2024 kl.1525 #394540 (#394527) Vist 655 ganger Lik innlegget
 

Ok, da kommer nok ikke dette togparet i gang igjen. Takk for svar! Bjørn Steinar

  Har bortfall av Randklev bru ført til mer lastebiltransport? Hans-Ole Sveia 3. mai 2024 kl.2027 #394432 (#394412) Vist 797 ganger Lik innlegget
 

Jeg så et presseoppslag om biltransport med tømmer fra Kvam til Skogn. Påstanden var at det var mer biltransport på den strekningen på grunn av brukollapsen ved Ringebu. Jeg stusset både på grunn av det siste og også på grunn av at både Grenland Rail og CargoNet har kjørt tømmertog Kvam-Skogn i perioden. Grenland Rail brukte en tid mye TMZ 1408 og/eller 1422, men her om dagen så jeg en TMZ av serie 4 bli brukt til dette av Grenland Rail.

Både Grenland Rail og CargoNet har kjørt tømmertog fra Rørosbanen til Skogn. Grenland Rail har i stor grad brukt TMZ 1408 og/eller 1422 til dette. CargoNet har kjørt togene 5726 og 5727 i samband med helg.

    Har bortfall av Randklev bru ført til mer lastebiltransport? Bjørn Steinar Rekstad 3. mai 2024 kl.2104 #394434 (#394432) Vist 789 ganger Lik innlegget
 

Og gass vognene til Muruvik forsvant vel med innstillingene av togene 75707 og 75730. Bjørn Steinar

    Har bortfall av Randsverk bru ført til mer lastebiltransport? Svein Rune Kjønnø 4. mai 2024 kl.0026 #394437 (#394432) Vist 768 ganger Lik innlegget
 

Det tok mange måneder før det var mulig å kjøre tog sør for Dombås. Presseoppslag om tømmer på bil stemmer nok.

  Trafikktellepunkter på E136 i Lesja og E6 mellom Støren og Trondheim Terje Andersen 3. mai 2024 kl.2308 #394435 (#394412) Vist 794 ganger Lik innlegget
 

Det finnes et trafikktellepunkt ved Lesjaskog på E136. Der kan man også søke etter billengde slik at man kun får med store lastebiler. Søk kan gjøres på www.vegvesen.no.

Jeg prøvde å se om det var mulig å få trafikktall forbi Lesjaskog for lange kjøretøyer i periodene for 4.kvartal 2023 og 1.kvartal 2024 dvs. etter bruhavariet og sammenligne med tilsvarende kjøretøyer i 4.kvartal 2022 og 1.kvartal 2023 dvs før bruhavariet, men jeg greide ikke å finne noen tall.

Kanskje er det mulig å finne tilsvarende tall for E6 mellom Støren og Trondheim. Da ville man kanskje få et mål endring i lastebiltrafikk mellom Østlandet og Trøndelag.

Terje

Terje

    Har bortfall av Randsverk bru ført til mer lastebiltransport? Lars Byman 5. mai 2024 kl.1440 #394492 (#394435) Vist 660 ganger Lik innlegget
 

Ialle fall gods som skal feks til Kristiansund, kan fint sendes via Trondheim. Vært borti kunder som har sendt godset den vegen.

      Randklev Roar 5. mai 2024 kl.1456* #394494 (#394492) Vist 702 ganger Lik innlegget
 

Brua ved Ringebu heter Randklev. Randsverk ligger sør for Vågå i Ottadalen, på veien over Valdresflya mot Fagernes, og fikk aldri noen jernbane.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.37 sek
I dag 6728 treff på forum10, og 74351110 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13062 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.