Ekebergbanen for 50 år siden ·18
Erik Borgersen 10. mai 2024 kl.1031 #394646 Vist 1584 ganger Likt av 26
Lik innlegget |
|
Ekebergbanen for 50 år siden Roar 10. mai 2024 kl.1217 #394647 (#394646) Vist 1404 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Herlig! Bak 1014; tilhenger 1047. |
|
Ekebergbanen for 50 år siden DCHalvorsen 10. mai 2024 kl.1317 #394650 (#394647) Vist 1396 ganger
Lik innlegget |
| Huff - er det 50 år siden 1974, allerede? Fine bilder med mye god tidskoloritt i tillegg. Et interiørbilde var det også. Slike er det strengt tatt ikke for mange av, hverken fra den gang eller nå. |
|
Ekebergbanen for 50 år siden Roar 10. mai 2024 kl.1322 #394651 (#394650) Vist 1394 ganger
Lik innlegget |
|
Interiør Erik Borgersen 13. mai 2024 kl.1155 #394737 (#394650) Vist 1201 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Jeg har et interiørbilde til, men som det sees så er det heller dårlig. Jeg tror det er vogn 1018 og tatt i samme forbindelse som bildet av den på Skøyen. Fagekspertisen får eventuelt korrigere meg.
|
|
Interiør Roar 13. mai 2024 kl.1329 #394743 (#394737) Vist 1346 ganger
Lik innlegget |
| Grønne seter i 1018 og brune i 1019. |
|
Interiør Erik W J 13. mai 2024 kl.1340 #394744 (#394743) Vist 1281 ganger
Lik innlegget |
| Både 1018 og 1019 hadde brune seter, men 1018 hadde annen belysning (uinnkapslede glødelamper). Bildet viser en av vognene 1021-1023, men jeg husker ikke hvilken av dem som hadde denne reklamen. |
|
Interiør Roar 13. mai 2024 kl.1349 #394745 (#394744) Vist 1272 ganger
Lik innlegget |
|
1047 Erik Borgersen 10. mai 2024 kl.1322 #394652 (#394647) Vist 1421 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Da har jeg registrert 1047 også på bildet av 1014 på Jomfrubråten. |
|
1047 Roar 10. mai 2024 kl.1604* #394655 (#394652) Vist 1384 ganger
Lik innlegget |
| 1047 var den eneste av serien 1047 - 1049 som hadde løpeganger av tre på bakre del av taket for egen strømavtaker. 1048 og 1049 ble levert uten egen strømavtaker og med strømforsyning fra motorvogna. Derfor er 1047 lett å kjenne igjen. Lenke: Digitaltmuseum |
|
Ekebergbanen for 50 år siden Lars Fredrik Andersen 10. mai 2024 kl.2108 #394667 (#394646) Vist 1348 ganger
Lik innlegget |
| Takk takk! Herlige fargebilder fra en tid jeg ikke rakk å oppleve. Men noen av folket kjenner man jo (kanskje?) igjen. Ned mot Ljabru er det vel Bjørn C. som kjører 1022 (dessverre gått bort i 2023), og konduktøren som løser av på 1019 på Holtet må vel være Hans A. med litt assistanse fra en smilende EWJ? Er det Solvor som konduktør på 1019 når vognen er i fart? Morsomt også med enkeltsporbildet fra Jomfrubråten! /LFA |
|
Ekebergbanen for 50 år siden Tore Taksdal Stubhaug 11. mai 2024 kl.2315* #394701 (#394667) Vist 1391 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Kan se ut som om vi ser tog i begge retninger på enkeltsporet ved Jomfrubråten? 1010+1043 kjører på uriktig spor ned Sjømannsskolebakken, mens 1014 kommer opp og har et "flagg" festet foran som sannsynligvis er en togstav? |
|
Ekebergbanen for 50 år siden Roar 12. mai 2024 kl.0130 #394702 (#394701) Vist 1332 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| - og 399 / 1007 santidig i arbeid på stengt spor? Ellers: Vogna på brua på Sæter er vel 1005? |
|
Ekebergbanen for 50 år siden Erik Borgersen 13. mai 2024 kl.1150 #394736 (#394702) Vist 1254 ganger
Lik innlegget |
| Ja, det var stengt spor og enkeltsporet drift. Det er godt mulig at det er vogn 1005 på broen, men jeg klarer ikke å lese vognnummeret. |
|
Ekebergbanen for 50 år siden 1002/1005 Ø.K.Faye 13. mai 2024 kl.1417* #394746 (#394736) Vist 1264 ganger
Lik innlegget |
| Jeg synes å skimte hjørnevinduene bak på vognen som er på broen, var ikke 1002 den eneste vogn med slik vognkasse som hadde slike vinduer? |
|
Ekebergbanen for 50 år siden 1002/1005 Erik W J 13. mai 2024 kl.1930 #394758 (#394746) Vist 1276 ganger
Lik innlegget |
| Jo, det er 1002 som passerer på Sæter. Ganske riktig atskilte den seg fra 1005 med hjørnevinduer bak, men også sluttlys midt i fronten. |
|
1002 Roar 13. mai 2024 kl.2115 #394766 (#394758) Vist 1253 ganger
Lik innlegget |
| 1002 var toretningsvogn, men hadde dører bare på den ene siden. |
|
Signal ved Jomfrubråten Erik W J 13. mai 2024 kl.1948 #394759 (#394646) Vist 1090 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| På et par av bildene fra Jomfrubråten ser vi nytt blokksignalanlegg under montering, men også det gamle tidsblokksignalet. Etter kollisjonen ved Sjømannskolen i 1958 ble dette tidsblokksignalet satt opp på Jomfrubråten. Konduktøren betjente dette signalet med en trykknapp i lehuset før avgang. Da skulle signalet vise to branngule lys i 90 sekunder. Hensikten var å sikre at det ble en avstand mellom vognene i dette lange fallet. Bestemmelsen var at konduktøren skulle løpe bakover med stoppsignal om det ble stans på linjen - tilsvarende slik det også var i Hovedbanens eldre reglementer. De 90 sekundene var der for at konduktøren skulle få tid til å komme langt nok bakover. Det var vanlig at passasjerene betjente trykknappen for konduktøren. Den ble erstattet av en ny bryter betjent med firkantnøkkel etter overledning i den gamle bryteren. Da måtte konduktøren ut. Unntaket var en av de faste reisende som var overkonduktør i NSB og oppsatt med firkantnøkkel. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |