Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i MJ

Trondhjem Modelljernbaneklubb

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 23. mai 2024 kl.0347
#395282 vist 354 ganger
Innlegget er likt av 10

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Landets eldste modelljernbaneklubb er Trondhjem Modelljernbaneklubb (TMJK), stiftet 1955. Siden klubben ligger i byen med NTH, senere NTNU, har klubben mer eller mindre kontinuerlig hatt innslag av ingeniørstudenter. Mange av disse er etter studiene spredt over det ganske land, og mange NJK-ere har vært medlem av TMJK i sin studietid på Gløshaugen. En tidligere formann i NJK, røpet for meg nylig at han hadde også vært formann i TMJK i sin studietid.

Klubben holdt til en rekke år i kjellern på Nidarvoll skole syd i byen. Da den skulle rives for tre år siden, måtte vi finne nye lokaler, og kommunen tilbød oss midlertidig husvære i det som i sin tid var Ringve gymnas/VGS, i biblioteket der. Vi kom dit for nøyaktig tre år siden nå i mai, og tok med oss anlegget, som heldigvis var bygget i seksjoner. Det anlegget ble påbegynt i 2007 med et helt annet konsept og målsetting enn tidligere anlegg - med blandet effekt for medlemstilstrømmingen. Selv om rommet på Ringve er omtrent like stort i kvadratmeter som det på Nidarvoll, var fasongen ganske annerledes, nemlig M-formet. Anlegget måtte derfor settes sammen på en helt ny måte. Blant annet gikk vi over fra et anlegg i to nivåer, til et med bare ett nivå. Høyden ble valgt etter Fremo-standarden (s.o. 130 cm over gulvet). Vi har også bygget to utløpere til naborommet på 150 kvadrat med Fremo-grensesnitt. Det betyr at vi kan arrangere Fremo-treff i forlengelsen av det permanente anlegget. En av utløperne brukes hver kjørekveld ved at vi har en flyttbar skyggestasjon som kobles til.

Klubben har i dag ca 15 betalende medlemmer, men vanlig oppmøte på byggetirsdager ligger på 8-9 jevnt. Vi har kjørekvelder hver 6. uke omtrent, og da kommer det en del hang-arounds også, som vil kjøre lange tog, for vi kan skilte med en bane med stasjonslengder omtrent det som var standard NSB-standard i mellomkrigstiden.

Videoen som det er lenket til nedenfor viser en gjennomgang av anlegget slik det så ut 22. mai 2024. Jeg oppgir datoen rett og slett fordi det bygges stadig på anlegget, så de som kommer bare på kjørekveldene opplever et anlegg som endrer seg kontinuerlig. For tiden drives omfattende beplantning av trær og busker.

Kom gjerne innom på tirsdagskvelder, enten du bor i nærheten eller er på reise til Norges teknologihovedstad.

Jeg legger ved noen stillbilder av anlegget også.

Vi har forøvrig et utmerket samarbeid med NJK Trøndelag. Bl.a. har vi hatt felles julemøter i en årrekke, og de fleste i TMJK er også NJK-medlemmer.

Mvh Svein Sando, leder TMJK

Lenke: Video: TMJK-anlegget slik det ser ut i mai 2024. 14 minutter.

t252817-54161-231212.jpg

Trondhjem Modelljernbaneklubb: Kjørekveld. Kasserer Arne Heggseth kjører eget materiell på vei mot bro over Orkla. Kirka i bakgrunnen og restauranten enda lenger bak, er skalamodeller av faktiske byggverk som Arne har bygget fra scratch.
12. des. 2023
foto: Svein Sando

t252818-T-19854-240206.jpg

Trondhjem Modelljernbaneklubb: Kjørekveld. Vestre Fiklagard skyggestasjon benytter Fremo-grensesnittet ut gjennom døra. Mye gildt materiell dukker opp på kjørekvelder, for folk tar med seg sitt eget.
6. feb. 2024
foto: Svein Sando

t252819-T-20659-240507.jpg

Trondhjem Modelljernbaneklubb: Folksomt på kjørekvelder.
7. mai 2024
foto: Svein Sando

t252820-T-20554-240430.jpg

Trondhjem Modelljernbaneklubb: Siden klubbens medlemsblad heter "Dovregubben", måtte vi selvsagt forsøke å få en modell av Dovregubben også. I fjor lykkes vi med det. Vi fikk modellen digitalisert og her er den på visning nettopp på Orkla bro på Dovrebanen, så her er både materiell og infrastruktur fullstendig forbildetro. Modellen av broa er en nøyaktig kopi i 1:87 av den virkelige bro over Orkla mellom Ulsberg og Fagerhaug på Dovrebanen. Også det nærmeste landskapet er hva fasong og høyder angår helt skalatro det. Men vi må ha på mer vegetasjon.
30. apr. 2024
foto: Svein Sando

t252821-T-20680-240507.jpg

Trondhjem Modelljernbaneklubb: "Dovregubben" foran vann- og sandtårnet på Marienborg (her Vindheim stasjon). Arne bygget nylig tre like skalamodeller av dette byggverket, et til seg selv, et til NJK Trøndelag (for dette er jo lokalavdelingens klubblokale for tiden) og et til TMJK.
7. mai 2024
foto: Svein Sando

t252822-T-20634-240507.jpg

Trondhjem Modelljernbaneklubb: Dobbeltraksjon Di 3 i OL-fargesetting med nattog på vei ut av Ødsle stasjon. Sporplanen på Ødsle er lik slik den var på Sel stasjon nord for Otta. Der lå også Østlandske Stenexport, som nå er revet, men som er gjenskapt i minste detalj av Håvard Houen. Arkitektene Håvard H. og Henning Larsen gjennomdokumenterte bygget før det ble revet, noe som muliggjorde denne flotte håndbygde modellen. NMJ har laget en ferdigmodell av samme byggverk, men den er avkortet langsetter. Håvard publiserte stoff rundt byggingen av denne modellen modellen i 2012, ett år før NMJ lansert sin modell. Her hos oss er bygningen komplett og heter Ødsledal Stenexport. Stasjonshusene i bakgrunnen er godshus fra Østfoldbanen (forlenget versjon av Såner) og pappbyggesettet som kom for noen år siden av Singsås stasjon, begge forbildene er tegnet av samme arkitekt, Blix, og er begge fra slutten av 1870-tallet, så de passer stilmessig godt sammen.
7. mai 2024
foto: Svein Sando

t252823-T-21047-240522.jpg

Trondhjem Modelljernbaneklubb: Undredal stasjon. Stasjonsbygningen har Gudå st. på Meråkerbanen som forbilde (bygget av Håvard Houen). Undredal meieri i enden av stikksporet er et byggesett som går under navnet Selmer Såpefabrikk. Kirka er 1:87 kopi av Undredal stavkirke (Norges minste) og brannstasjonen hitenfor er også den i det virkelige Undredal. Arne Heggeseth har bygget de to sistnevnte bygningene.
22. mai 2024
foto: Svein Sando

t252824-T-21050-240522.jpg

Trondhjem Modelljernbaneklubb: "Gartneren" vår, Per Arne Eriksen, har foretatt en omfattende beplantning den siste uka for å skape avstand mellom Undredal (bak trærne) og landskapet ved Orkla bro. Elva slynger seg slik at når den sees fra normale betraktningssteder, så bare forsvinner elva bakover i landskapet.
22. mai 2024
foto: Svein Sando

t252825-50570-200204.jpg

Et glimt fra anlegget den gang det var i to nivåer på Nidarvoll. Alt (nesten) på bildet er fortsatt i bruk på Ringve, men plassert helt annerledes i forhold til hverandre.
4. feb. 2020
foto: Svein Sando
Utskriftsvennlig

Konteksten

Trondhjem Modelljernbaneklubb ·1 Svein Sando 23. mai 2024 kl.0347 #395282 Vist 355 ganger Likt av 10

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.37 sek
I dag 46640 treff på forum10, og 73711251 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12973 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.