Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trafikknytt    

Kortvarig jordfeil gav lang taxikø ·5 Roar 28. mai 2024 kl.1026 #395613 Vist 589 ganger Lik innlegget
 

Og VG fikk en ny sak å melde.

Lenke: VG

Jordfeil på Oslo S Terje Andersen 28. mai 2024 kl.1031* #395614 (#395613) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Over 40 min stopp på Oslo S er alvorlig nok.
Terje

Lenke: Kort eller langvarig - det bør ikke skje. Men gårsdagens regnvær kan vel ha forårsaket den

  Jordfeil på Oslo S Roar 28. mai 2024 kl.1035* #395615 (#395614) Vist 651 ganger Lik innlegget
 

Alvorlig nok, ja. Men denne typen hendelser er nesten blitt hverdagslige på Oslo S og Drammenbanen.

  Jordfeil på Oslo S Bjørn Halling 28. mai 2024 kl.1224 #395619 (#395614) Vist 615 ganger Lik innlegget
 

Jeg leste en gang en beskivelse av hvordan sikringsanlegget på Oslo S - Lodalen - Loenga er bygget opp.
Elektrisk så er anleggene delt i tre (mener jeg å huske), hver av dem med sin separate strømforsyning. En jordfeil på et av anleggene kan lamme hele det anlegget, og kan være svært vanskelig å finne.
Jeg kjenner litt til problematikken fra offshoreinstallasjoner. Der brukes i stor utstrekning såkalt galvanisk skille på inn - og utganger på kontroll - og sikkerhetssystemene. Det betyr at en jordfeil kun får virkning for den ene inn - eller utgangen som går til jord. Jordfeilen meldes som feil på vedkommende sløyfe, kan isoleres, og påvirker ikke andre deler av anlegget.
Jeg regner med at tilsvarende prinsipp vil bli brukt på jernbanens anlegg i fremtiden. Men for Oslo S er det tydeligvis et godt stykke frem.

Kortvarig jordfeil gav lang taxikø Erik W J 28. mai 2024 kl.1037* #395616 (#395613) Vist 606 ganger Lik innlegget
 

Jernbanens raske avviksmeldinger gir media mange klikk - og er nok også gode å ha i agurktider.

En feil på en dør på T-banen - en feil som medførte fem minutters forsinkelse (den tiden føreren trenger på å låse døren inkludert gangtid) - ble slått opp med store typer og bidro til elendighetsbeskrivelsen. Litt mer dyptpløyende journalistikk om jernbanens driftsavvik med omfang, konsekvenser og årsaker hadde imidlertid ikke vært så dumt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 3873 treff på forum10, og 74390876 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.