Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken

Hvordan skinnene legges - boggitype på T-banevognene

Startinnlegget har emnet «SL18 rumler bortover Grefsenplatået»

Svar på innlegg #396223

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 5. juni 2024 kl.0918
*Endret: 5. juni 2024 kl.0927
#396240 vist 1913 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Sporveiene har gjennom årene (min tid fra 1971) lagt skinnegangen på mange ulike måter og med ulike hell når deg gjelder støy og gangegenskaper. Jeg har ikke oversikt over alle metodene, men jeg gjetter på at noen av metodene påvirker støynivået fra vognene, det gjør det i hvert fall på jernbanene.

Den evindelige skrikingen fra 1300 vognene i kurvene etter at det ble lagt betongsviller på de østlige forstadsbanene var heller ikke noe pluss for naboene og jeg husker det var mye klager.

Sporkreftene fra Minden-Deutz boggiene på 1300 vognene var ikke de verste (jfr tidligere innlegg fra EWJ mener jeg å huske), merkelig nok siden hjulgangene i en M-D boggi er nærmest låst fast, se lenkene som går ut fra spiralfjærfestene til høyre og venstre for aksellagerkassen på bildet nedenfor.

Til T-banen i Oslo var det en boggi fra Strømmens Værksted (som på 451 og 452 antar jeg?) som konkurrerte med M-D boggien som ble valgt fordi det stive akselopphenget gjorde at vognene kunne kjøre med akselbrudd uten å spore av.

Det var flere (mange?) akselbrudd på T-banevognene, og dette ga seg ikke før sporveiene begynte å måle hastigheten spekkene i akslingene utviklet seg med. Sprekkene vokser langsomt og er ikke farlige før de går over til å vokse raskere og akslingen må byttes. Regelmessig måling av sprekktykkelsen gjør at voksehastigheten kan overvåkes. Det var nokså seint (seint 70 tallet mener )sporveiene begynte å følge bedre med på sprekkutviklingen og antallet akselbrudd gikk ned.

Det var akselbrudd på C-vogenen også, men av en helt annen grunn: Bredden bolsteret på akslingen der akseltannhjulet ble krympet på, var mindre enn bredden på tannhjulets boss og i hjørnene mellom boss og bolster ble det sprekkdannelser. Det var Tor Lund som løste dette problemet for sporveiene og han viste meg tegningene der bredden på bolsteret på akslingen var økt. Bolsteret er (her) den delen av akslingen som har større diameter der akseltannhjulet mot motorens tannhjul krympes på. C-vognene hadde sporveisoppheng av motorene der motorene henger på akslingen og er festet i boggien.

forstørrt253095-MDboggi.jpg

M-D boggi fra DB
Utskriftsvennlig

Konteksten

SL18 rumler bortover Grefsenplatået ·34 Eyolf Berg 3. juni 2024 kl.2022 #396147 Vist 1964 ganger
SL18 er følsom for ruglete og ujevn skinnegang Kjetil Ryen 4. juni 2024 kl.1956* #396213 (#396147) Vist 1882 ganger
  SL18 er følsom for ruglete og ujevn skinnegang Eyolf Berg 4. juni 2024 kl.2123 #396223 (#396213) Vist 1917 ganger Likt av 1
    Hvordan skinnene legges - boggitype på T-banevognene Kjetil Ryen 5. juni 2024 kl.0927* #396240 (#396223) Vist 1914 ganger
      Hvordan skinnene legges - boggitype på T-banevognene Erik W J 5. juni 2024 kl.1028 #396244 (#396240) Vist 1912 ganger
        Hvordan skinnene legges - boggitype på T-banevognene Henrik B. Backer 5. juni 2024 kl.1343 #396265 (#396244) Vist 1965 ganger
          Hvordan skinnene legges - boggitype på T-banevognene Erik W J 5. juni 2024 kl.1417 #396271 (#396265) Vist 1973 ganger
            Manglende luftfjæring Nils Carl Aspenberg 11. juni 2024 kl.2342 #396667 (#396271) Vist 1710 ganger
              Manglende luftfjæring Jan Arne Rødland 12. juni 2024 kl.1148 #396684 (#396667) Vist 1697 ganger
                Manglende luftfjæring Erik W J 12. juni 2024 kl.1158 #396686 (#396684) Vist 1790 ganger
                  SL18 har gode gangegenskaper på godt vedlikeholdt spor Kjetil Ryen 12. juni 2024 kl.1333 #396694 (#396686) Vist 1787 ganger
                  Gummiavfjærede hjul Odd Fjeldstad 12. juni 2024 kl.1624 #396702 (#396686) Vist 1802 ganger
                    Gummiavfjærede hjul Knut Time 12. juni 2024 kl.1908 #396713 (#396702) Vist 1791 ganger
                    Gummiavfjærede hjul Knut Time 12. juni 2024 kl.1908 #396714 (#396702) Vist 1768 ganger
                    Gummiavfjærede hjul Erik W J 12. juni 2024 kl.1924 #396717 (#396702) Vist 1839 ganger
                      Gummiavfjærede hjul Hans-Ole Sveia 12. juni 2024 kl.1937 #396719 (#396717) Vist 1889 ganger
                        Gummiavfjærede hjul Erik W J 12. juni 2024 kl.2006 #396725 (#396719) Vist 1893 ganger
                          Gummiavfjærede hjul Hans-Ole Sveia 12. juni 2024 kl.2018 #396729 (#396725) Vist 1991 ganger
                            Gummiavfjærede hjul Roar 13. juni 2024 kl.0014 #396739 (#396729) Vist 1942 ganger
                              Gummiavfjærede hjul på vogn 163 Erik W J 13. juni 2024 kl.1458 #396775 (#396739) Vist 1874 ganger
                        Gummiavfjærede hjul Erik W J 13. juni 2024 kl.1604 #396778 (#396719) Vist 1768 ganger
                          Gummiavfjærede hjul på E-vogn Odd Fjeldstad 13. juni 2024 kl.1642 #396781 (#396778) Vist 1852 ganger
                            Gummiavfjærede hjul på E-vogn Erik W J 13. juni 2024 kl.1657 #396782 (#396781) Vist 1932 ganger
                              Gummiavfjærede hjul på E-vogn Erik W J 13. juni 2024 kl.2245 #396798 (#396782) Vist 1953 ganger
                      SAB-hjul og klossbremser Kjetil Ryen 12. juni 2024 kl.1948* #396720 (#396717) Vist 1876 ganger
                        SAB-hjul og klossbremser Erik W J 12. juni 2024 kl.1955* #396721 (#396720) Vist 1882 ganger
                        SAB-hjul og skivebremser Knut Time 12. juni 2024 kl.2011 #396726 (#396720) Vist 1955 ganger
                          SAB-hjul og skivebremser - feil Kjetil Ryen 13. juni 2024 kl.0705 #396743 (#396726) Vist 1867 ganger
                            SAB-hjul og skivebremser Erik W J 13. juni 2024 kl.0939 #396752 (#396743) Vist 1872 ganger
                        SAB-hjul og klossbremser Rune Kjenstad 16. juni 2024 kl.2056 #396976 (#396720) Vist 1455 ganger
                          Alle disse vognene hadde klossbremser? Kjetil Ryen 20. juni 2024 kl.1552 #397138 (#396976) Vist 1154 ganger
                    OM SAB-HJUL Kjetil Ryen 12. juni 2024 kl.2003* #396718 (#396702) Vist 1812 ganger
                      Om SABs historie Kjetil Ryen 12. juni 2024 kl.1959 #396723 (#396718) Vist 1844 ganger
                      Om BVV-hjul Knut Time 12. juni 2024 kl.2101 #396730 (#396718) Vist 1837 ganger

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.71 sek
I dag 7275 treff på forum10, og 76381377 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13207 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.