Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken

Legitimasjonskort for å hente lønn

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 7. juni 2024 kl.1129
*Endret: 7. juni 2024 kl.1532
#396413 vist 343 ganger
Innlegget er likt av 2

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Fra en svunnen tid (1971) viser jeg mitt legitimasjonskort for å hente lønna i Oslo Sporveier. Hvis du ikke ville hente lønna di på den stasjonen du arbeidet fast på, måtte du til Tøyen T-banestasjon der du gikk inn en dør som var på høyre side når du gikk til høyre etter "sperra" og litt nedover mot plattformene. Der inne var det to køer: Én kø for de med arbeidsnummer opp til 1500 og én kø for de med høyere arbeidsnummer. Den første køen var meget kort og den andre meget lang...

Ved framvisning av legitimasjonskortet fikk du utdelt en avlang gul papirpose som var maskintrykket med antall timer, timelønna, tillegg, skatteprosent og hva du fikk utbetalt i kontanter og med sedlene stukket inni. Dette varte mener jeg ikke så lenge utover i 1971 da alle måte skaffe seg lønnskonto og dette håpløse systemet ble avskaffet. Hadde du flaks traff jo du kollegaer du kjente, men som oftest var jeg var "et nummer i køen".

Jeg har ikke lenger en slik lønningspose. Jeg gjemte i mange år på alle mine lønnsslipper, lønnsposer og alle papirselvangivelser, men de gikk i søpla til slutt.

Legg merket til at A/S Bærumsbanen fortsatte eksisterte som eget aksjeselskap og med egen logo, men dette tror jeg var det eneste stedet jeg så det i bruk. Det er en flott logo!

A/S Ekebergbanen eksisterte også, men hadde sporveiens logo, Akershus-silueten, som dessverre er gått ut av bruk. Denne silueten endret seg da Akershus festning ble endret, men jeg vet ikke når. Ble den ikke endret to ganger?

forstørrt253128-Sporveienlegitimasjonskort.jpg

Oslo Sporveiers legitimasjonskort
7. juni 2024
foto: Kjetil Ryen

forstørrt253129-Baerumsbanenslogo.jpg

Bærumsbanens logo på legitimasjonskortet
7. juni 2024
foto: Kjetil Ryen
Utskriftsvennlig

Konteksten

Legitimasjonskort for å hente lønn ·1 Kjetil Ryen 7. juni 2024 kl.1532* #396413 Vist 344 ganger Likt av 2

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.22 sek
I dag 174356 treff på forum10, og 74217865 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.