Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Ny leddtrikk pr. jernbane til Trondheim i 1984 ·5 Arne Aaeng 8. juni 2024 kl.2331 #396495 Vist 651 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

En annen levering av leddtrikk som kom pr. jernbanevogn, fikk jeg foreviget i tog 5703 på Hamar i 1984. Dette var vogn nr.8 i den nye serien som nær fikk et kortvarig liv da store deler av nettet i Trondheim ble nedlagt i 1988. Heldigvis fikk dette vedtaket en god fortsettelse i og med at AS Gråkallbanen ble stiftet i 1989 og de nesten nye trikkene fikk leve lengre.

forstørrt253150-1085-NytrikkTrhSporveier-Tog5703Hamar10111984.jpg

Ny leddtrikk til Trondheim opplastet på jernbanevogn i tog 5703 på Hamar.
10. nov. 1984
foto: Arne Aaeng
LHB vognene har holdt godt Kjetil Ryen 12. juni 2024 kl.1322* #396573 (#396495) Vist 571 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er nesten utrolig hvor godt Linke-Hoffmann-Busch (nå Alstom Transport Deutschland fra 2009) vognene i Trondheim har holdt!

Etter barnesykdommer, som jeg mener hovedsakelig var vanninntrenging i drevkassene, har vognene bare gått og gått.

LHB vognene i Trondheim har søstre i Braunschweig, men om de går enda vet jeg ikke.

  Braunshweig Roar 10. juni 2024 kl.1257 #396582 (#396573) Vist 577 ganger Lik innlegget
 

.

Lenke: Wikimedia

  LHB vognene har holdt godt Tore Korsnes 11. juni 2024 kl.0010 #396627 (#396573) Vist 565 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

At vognene bare har gått og gått er vel ikke den hele sannhet.

Det har vært gjort mange ombygginger og forbedringer opp gjennom årene.

Godt vedlikehold og en organisasjon med korte linjer hvor man raskt kan gjøre modifikasjoner for å øke driftsstabiliteten har vært viktig.

    Braunschweig Nils Carl Aspenberg 11. juni 2024 kl.2331 #396665 (#396627) Vist 488 ganger Lik innlegget
 

Brausnschweig kjøpte vekselvis vogner fra Düwag og LHB. På 1990-tallet anskaffet byen lavgulvvogner og etter hvert ble de alle fleste vognene med høyt gulv utrangert og sendt til opphugging. Kun noen ytterst få vogner er blitt beholdt som reservevogner. Trondheim er en av de siste sporveiene i Europa som fortsatt ikke har lavgulvvogner.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 3552 treff på forum10, og 74390555 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.