Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

15 Tme leies ut til ungarske MAV

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet første gang: 13. juni 2024 kl.0822
*Endret: 13. juni 2024 kl.0823
#396747 vist 745 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Nordic Re-Finance har inngått avtale med de ungarske statsbanene MAV om utleie av inntil 15 Tme for bruk i persontog. De to første lokene går sørover allerede nå i juni og resten følger i september.

En takstreform i Ungarn har gjort togreiser generelt billigere, og det har ført til stor økning i persontrafikken.

Under her er pressemeldingen fra MAV om saken. Originalteksten er på ungarsk. KI Google Gemini oversatte den til helt grei norsk på to sekunder:

Budapest, 5. juni 2024: Den vellykkede rabatt- og prisreformen, sammen med introduksjonen av fylkes- og landsdekkende månedskort, har ført til en betydelig økning i antall togpassasjerer. For å møte den økte etterspørselen og avhjelpe mangel på togmateriell, jobber jernbaneselskapet kontinuerlig med å sette inn leide brukte tog - som en kortsiktig, midlertidig løsning.

I likhet med anskaffelsen av Siemens Eurosprinter elektriske lokomotiver leid fra AKIEM i fjor høst, kan flåten til MÁV-START og MÁV Rail Tours utvides med ytterligere brukte tog. Jernbaneselskapet planlegger å leie 15 godt vedlikeholdte og pålitelige diesel lokomotiver av typen Henschel fra et svensk leasingselskap.

De to første lokomotivene kan ankomme Ungarn i andre halvdel av juni. Etter ankomst vil de gjennomgå teknisk oppgradering. Når den tekniske modifikasjonen og den vellykkede godkjennings-prosessen hos myndighetene er fullført, forventes de å settes i drift i august. De vil først bli tatt i bruk på Nord-Balatons jernbanelinje, hvor de kan trekke de populære "Kék Hullám" ("Blå Bølge") togene og spesialtog til sommerleirene ved Balatonsjøen. De resterende lokomotivene kan ankomme fortløpende fra høsten av, og de forventes å være i drift innen utgangen av året. Etter turistsessongen ved Balatonsjøen kan passasjerene se dem i de trafikkerte togene i Vest-Ungarn og på Budapest-Lajosmizse-linjen.

Henschel TMe-serien diesel lokomotiver ble tidligere brukt av det danske statslige jernbaneselskapet i langdistanse InterCity-trafikk. De kom deretter i flåten til Nordic ReFinance-selskapet. Leieavtalen ble inngått av MÁV Rail Tours, et datterselskap av MÁV-VOLÁN-gruppen, med det svenske selskapet. MÁV-START vil bruke lokomotivene i henhold til den gjeldende samarbeidsavtalen med MÁV Rail Tours Kft.

Lokomotivene er i utmerket teknisk stand. Deres pålitelighet overgår betydelig det nåværende materiellet, med en tilgjengelighetsrate på 94%, ifølge eierens data. De er utstyrt med moderne turboladede dieselmotorer produsert av General Motors, og har også lavere utslipp av forurensende stoffer sammenlignet med eldre, utdaterte lokomotiver. Førerhuset er ergonomisk og klimaanlegg, og har et tilbakevendingsspeil-kamerasystem for å hjelpe lokomotivføreren.

De to første lokomotivene ankommer Ungarn i andre halvdel av juni. De vil få foliering i henhold til den nye visuelle identiteten, og de vil bli utstyrt med togkontrollsystemer (ETCS) som er nødvendige for sikker drift.

MÁV-START har ytterligere 13 lokomotiver tilgjengelig for leie. De kan ankomme fra september, etter godkjenning og igangsetting av de to første lokomotivene, og de forventes å være i drift innen utgangen av året. Etter Balatonsesongen kan passasjerene se dem i de trafikkerte togene i Vest-Ungarn og på Budapest-Lajosmizse-linjen.

Jernbaneselskapets mål er å fortsette å sette inn nye lokomotiver i drift så snart som mulig og på de mest gunstige vilkårene. De utelukker heller ikke anskaffelse av helt nye tog.

Lenke: Pressemeldingen på ungarsk

Utskriftsvennlig

Konteksten

15 Tme leies ut til ungarske MAV ·13 DCHalvorsen 13. juni 2024 kl.0823* #396747 Vist 746 ganger Likt av 1
15 Tme leies ut til ungarske MAV Erik W J 13. juni 2024 kl.0933 #396750 (#396747) Vist 694 ganger
  15 Tme leies ut til ungarske MAV-svada Arne Aaeng 13. juni 2024 kl.1052 #396754 (#396750) Vist 741 ganger
    15 Tme leies ut til ungarske MAV - løsningsorientert DCHalvorsen 13. juni 2024 kl.1140 #396756 (#396754) Vist 744 ganger Likt av 4
      15 Tme leies ut til ungarske MAV - løsningsorientert Arne Aaeng 13. juni 2024 kl.1330 #396763 (#396756) Vist 736 ganger
        Udokumentert tilstand på lok Ståle Ualand 13. juni 2024 kl.1415 #396774 (#396763) Vist 749 ganger
          Udokumentert tilstand på lok Arne Aaeng 13. juni 2024 kl.1505 #396776 (#396774) Vist 755 ganger
            Udokumentert tilstand på lok Erik W J 13. juni 2024 kl.1511 #396777 (#396776) Vist 710 ganger
      15 Tme leies ut til ungarske MAV - løsningsorientert? Erik W J 13. juni 2024 kl.1330 #396764 (#396756) Vist 691 ganger
        15 Tme leies ut til ungarske MAV Terje Andersen 13. juni 2024 kl.1343 #396766 (#396764) Vist 722 ganger
          15 Tme leies ut til ungarske MAV Erik W J 13. juni 2024 kl.1350* #396767 (#396766) Vist 800 ganger
            15 Tme leies ut til ungarske MAV DCHalvorsen 13. juni 2024 kl.1413 #396773 (#396767) Vist 811 ganger
              NSB Bjørn Halling 13. juni 2024 kl.1712 #396783 (#396773) Vist 822 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 28341 treff på forum10, og 73988856 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13008 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.