Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trafikknytt    

Brann i Liertunnelen ·10 Roar 13. juni 2024 kl.2035 #396792 Vist 877 ganger Lik innlegget
 

All trafikk stoppet mellom Asker og Drammen. Bergensbanens tog går via Roa.
Tog 67 måtte snu i Sandvika.

Lenke: Budstikka

Brann i Liertunnelen Ståle Ualand 13. juni 2024 kl.2148* #396794 (#396792) Vist 867 ganger Lik innlegget
 

Brannvesenet pakket først sammen da de la til grunn at det var Bane NOR sitt område ifølge Budstikka. Så blusset det opp igjen og nødetatene var igjen på plass ifølge avisen.

Kablene må graves opp står det..... Natten vil vel avklare hvilke kabler som er skadet og konsekvenser.

Tog 67 ble stående på Movatn med problemer, men kom videre etter en time.

Godset sendes antagelig via Roa. BLS 94267 er i alle fall på vei. OnRail har litt lite lok for tiden så om de får avgårde 5913 før 5910 evt har kommet seg til Alnabru vil tiden vise.

Godset på Sørlandsbanen har det ikke bra nå.

  Brann i Liertunnelen Roar 13. juni 2024 kl.2200* #396795 (#396794) Vist 932 ganger Lik innlegget
 

67 stod en halv time på Movatn. Ganske nøyaktig. Er nær tre timer forsinket nå.

Norsk jernbane har det ikke bra nå. Altfor mange avvik. Altfor store problemer for brukerne.

Brann i Liertunnelen Ståle Ualand 13. juni 2024 kl.2303 #396800 (#396792) Vist 870 ganger Lik innlegget
 

GoAhead sendte tog 719 med reisende via Roa i dag. Det må være første gang et ordinært passasjertog (ikke musuemstog) går den ruta med reisende ombord. Var ca 2,5 timer seiene fra Hokksund.

CargoNet velger å innstille alle sine tog mot Orstad i natt. Ukjent for meg hvorfor. OnRail sitt 5913 vil gå sterkt forsinket på grunn av lokmangel. De må vente på lokomotivet fra 5910 før de kan gå ut på turen. 5910 går også via Hønefoss.

BLS sitt 4267 går i alle fall. Og de vil da garantert ha fullt lass hjemover i morgen kveld. (De har dog hatt gode volumer allerede i det toget)

  Brann i Liertunnelen Gunnar Farestveit 14. juni 2024 kl.1139* #396813 (#396800) Vist 814 ganger Lik innlegget
 

Jeg var passasjer i tog 64 som ble omdirigert over Gjøvikbanen i går kveld. På Hønefoss stod "Sørtoget" i spor 5, fra eller til Randsfjordbanen. Innover til Oslo over Roa gikk det tregt, med mange kryssinger, bl.a. flere godstog, kanskje noen som etter hvert også skulle mot Sørlandet. Tog 64 ble en halv time forsinket til Oslo S.

    64 via Roa, ikke gæli forsinkelse Knut Andvord 14. juni 2024 kl.1348 #396822 (#396813) Vist 861 ganger Lik innlegget
 

30 min sen til Oslo etter å ha blitt sendt via Roa er ikke så gæli. Når togene sendes den veien og det er planlagt så er kjøretiden vel 25 min ekstra enn over Drammen

      64 via Roa, ikke gæli forsinkelse Carl Fredrik Tjeransen 17. juni 2024 kl.1940 #397005 (#396822) Vist 583 ganger Lik innlegget
 

Hvordan klarte toget å bruke så kort tid når det var retningsbytte både i Hokksund og på Hønefoss?

        64 var neppe kommet så langt Knut Andvord 17. juni 2024 kl.2015 #397006 (#397005) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

rakk nok ikke ned til Hønefoss engang føre det ble bestemt at det skulle over Roa. 67 og 64 krysser på Gol kl 19:28 om de er i rute

          Omkjøring via Roa og vending av type 73 Carl Fredrik Tjeransen 18. juni 2024 kl.1359 #397031 (#397006) Vist 535 ganger Lik innlegget
 

Det var jeg som misforsto. Jeg har ikke tognummerene under huden, så jeg koblet innlegget om tog 64 til innlegget om Go-Ahead og Sørtoget.

Ser nå at det er snakk om to forskjellige tog.

Sitter likevel igjen med noen spørsmål:
- Har lokførere hos Sørtoget strekningskompetanse på Hokksund-Hønefoss-Roa-Oslo?
- Hvilke krav er det til strekningskompetanse for å få kjøre på en linje?
- Hvor lang tid bruker en lokfører på å vende et type 73-sett og hvordan oppleves det for passasjerene ombord?

            Omkjøring via Roa og vending av type 73 Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1543 #397036 (#397031) Vist 540 ganger Lik innlegget
 

Hvordan det oppleves for passasjerene ombord kan ikke være særlig annerledes enn alle de retningsbyttene som skjer hver dag i Kristiansand.

Retningsbytte tar kanskje 10 minutter pluss gangtid fra ende til annen. Ren gjetning fra min side. Se litt på rutetabellen og snutidene i Kristiansand så har du en peiling.

Strekningskompetanse? Man må jo gå ut i fra at de har nødvendig kompetanse. Hvis ikke har man gjort noe man ikke skal. Jeg tror at tog 719 og 712 ble via Hønefoss og Roa aktuell dag.

Så spørs det hva er det som defineres som strekningskompetanse? Er det krav tilsynet stiller spesifikt eller definerer hver enkelt operatør hva som må til for at man oppnår strekningskompetanse. En mann er jo nødt til å være første mann ut på en ny strekning. Man går vel ikke til fots som første mann?

Jeg tror for eksempel i Sverige at noen operatører sier at strekningskompetanse er ok om man har lest linjeboken når strekningen har ATC. Sverige har også hastighetsovervåking, og det gir vel muligheten for å gjøre ting litt enklere.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.28 sek
I dag 3942 treff på forum10, og 74390945 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.