Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Historien

Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang.

Startinnlegget har emnet «Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang.»

Svar på innlegg #396831

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 14. juni 2024 kl.1753
#396837 vist 509 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Den siste utgaven av Tjenestereglementet ble trykket i 1944 og var gyldig frem til det ble erstattet av Trykk 401 i 1964.

I 1944-utgaven står det helt klart i § 107 pkt. 1:
Når stasjonsmesteren har forvisset seg om at alt er i orden for togets avgang, gir han togføreren muntlig avgangsordre: "Klart for tog N.N."
Det står ikke noe konkret om at stasjonsmesteren skal forvisse seg om at utkjørtogveien er klar, men at den må være klar er jo en selvfølge for at alt skal være klart for togets avgang.

I Trykk 401 fra 1964 § 120 ble dette presisert tydeligere i § 120 (Hva som må iakttas før tog sendes).
Paragrafen innledes med:
"Togekspeditøren må ikke la tog kjøre fra eller passere stasjonen før han har forvisset seg om:"
som følges av en del underpunkter, hvor punkt c) lyder:
"c) at utkjørtogveien er lagt ferdig og at sporvekslene ligger i riktig stilling og i tilfelle er sikret,

Denne formuleringen fra 1964 viser at det har vært nødvendig å presisere sånt.

Jeg vet ikke hva slags sikringsanlegg det var i Hommelvik i 1960, men hvis det ikke var sentralstilte sporveksler må det ha vært en sporskifter ute ved sporvekselen. Den eldste bestemmelsen om sporskifters ansvar i forbindelse med inn- og utkjøring av tog jeg har funnet er i Trykk 405.2 fra 1961, hvor det i Art. 16 pkt 4 står om betjening av sporveksler:
"4. at motliggende sporveksel ikke blir lagt om før tog eller skift har kjørt over sporveskselen og er kommet forbi middelmerket"

Jeg har ikke funnet noen bestemmelse som klart uttrykker et forbud mot å gi betinget avgangsmelding, men at det ikke kunne være tillatt er en følge av bestemmelsene som både beskriver nøyaktig hvordan avgangmeldingen skal gis, og at togekspeditøren skal forvisse seg om at alt er klart for togets avgang før avgangsmelding gis.
En interessant sak er at bestemmelsene så vidt jeg kan se ikke sier noe om hvordan kommunikasjon skal foregå mellom togekspeditøren og den sporskifteren som befinner seg ute ved sporvekselen for å slippe inn kryssende tog og deretter legge om sporvekslen for det utkjørende toget. Dette måtte tydeligvis avtales mellom togeksepditøren og sporskifteren avhengig av de lokale forhold. Sporskifteren skal imidlertid alltid ha nødvendige signalmidler for hånden, slik at et et utkjørende tog skal kunne stoppes hvis det allikevel ikke er klart.

For en del år siden overtok jeg en del gammelt undervisningsmateriell fra NSB Oslo distrikt fra 1970- og 1980-tallet. Der var det en overhead-transparent hvor det stod klart hvordan avgangsordren skulle formuleres, og en del eksempler på hvordan den ikke skulle gis. Ett av disse gale eksemplene var "Klart for tog N.N. når "de" er kommet".
Det var vel nettopp en slik avgangsordre som ble gitt denne dagen i 1960. At det i undervisningsmateriell var tatt med som et eksempel på hvordan det ikke skulle gjøres tyder på at det ikke var et engangstilfelle.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang. ·5 Terje Andersen 14. juni 2024 kl.1716* #396831 Vist 512 ganger
Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang. Roar 14. juni 2024 kl.1732* #396834 (#396831) Vist 519 ganger
  Hendelsen på Bolna Terje Andersen 14. juni 2024 kl.1710 #396835 (#396834) Vist 503 ganger
Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang. H. Lindholm 14. juni 2024 kl.1753 #396837 (#396831) Vist 510 ganger
  Sikringsanlegg i Hommelvik før 1960 Terje Andersen 15. juni 2024 kl.1252* #396861 (#396837) Vist 482 ganger

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.08 sek
I dag 6169 treff på forum10, og 74049678 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13016 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.