Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? ·33 Bent Guttormsen 21. juni 2024 kl.1625 #397188 Vist 1069 ganger Lik innlegget
 

Mange har vært skeptiske til fremtiden for persontrafikken på Sørlandsbane, men noen ser ut til å ha tro på persontrafikk på banen også i fremtiden.

Lenke: Søknad

Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1749 #397196 (#397188) Vist 1046 ganger Lik innlegget
 

Så dette i postjournalen og bad om innsyn. VAr ikke klar over at dette lå åpent.

Dette sier vel to ting... Opplegget med at Norske Tog overtar togsett fra Flytoget er historie. Det ble med det ene som ble til delesett.

Så til trafikken. Den ser jo ut som GoAhead sin nåværende tabell mellom Kristiansand og Oslo. Til og med samme tognumre. Er det noen avtaler om deling av trafikken i gang? Det er helt usannsynlig at Bane NOR finner plass til to like togopplegg på denne strekningen. De har jo mer enn nok med å få plass til de togene som går i dag.

Og dersom SJT blir satt til å vurdere den økonomiske likevekten i avtalen mellom Jernbanedirektoratet og GoAhead er resultatet gitt på forhånd. Dette vil helt klart påvirke kontrakten så mye at SJT vil nekte Flytoget å starte opp.

I mitt hode er det nødt for å ligge noe her som ikke er kjent per i dag.

  Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Roar 21. juni 2024 kl.1820 #397198 (#397196) Vist 1023 ganger Lik innlegget
 

Dette lukter veldig som en kriseplan fra Flytoget for at ikke hele organisasjinen skal bli slukt med hud og hår av Vy.
Vi vet også at SJ Norge er interesserte i å overta på Sørlandsbanen. Så her blir det kanskje kanp om å få overta?

    Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1827 #397203 (#397198) Vist 1044 ganger Lik innlegget
 

Hele greia er veldig merkelig. Staten eier Flytoget. Flytoget søker et opplegg som er i direkte konkurranse med opplegg staten kjøper. Det henger ikke i hop.

Dersom både GAG og Flytoget søker ruter som konflikterer med hverandre så får GAG alt siden de har avtale med direktoratet. Så enten ligger det noe under her, eller så er Flytoget bare ute og lager krøll og holder tilsynet i arbeid.

      Go Ahead Roar 21. juni 2024 kl.1832 #397204 (#397203) Vist 1067 ganger Lik innlegget
 

Er ikke start-tidspunktet identisk med når Go Aheads kontrakt utløper? Desember 2027.

        Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.1907 #397211 (#397204) Vist 1074 ganger Lik innlegget
 

Det er ett eller annet som er i ferd med å skje med framtidig fjerntrafikk på Sørlandsbanen, og det skal bli spennende å se. Fjerntogsdrift av type Sørlandsbane er ikke lenger en definert oppgave for Go-Ahead, og de kommer sannsynligvis til å forsvinne - de har heller ikke fått til noe særlig.

Arendalsbanen har nå så lav trafikk at den sannsynligvis blir lagt ned.

Da gjenstår egentlig bare et raskt togtilbud mellom de store stasjonene, slik at toget vulgært sagt kan kjøre ræven av busskonkurransen.

          Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan-Inge Hansen 21. juni 2024 kl.2023 #397217 (#397211) Vist 1071 ganger Lik innlegget
 

Uten krenging så holder man ikke engang følge med bussene på motorveien.

            Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Andreas Westheimer 21. juni 2024 kl.2103 #397220 (#397217) Vist 1072 ganger Lik innlegget
 

Selv ikke med krenging holder toget følge med bussen på E18. Særlig ikke når gevinsten ved krengehastighet mer enn spises opp av venting på kryssende tog.

Det skal noe til at en kurverik enkeltsporet jernbane holder følge med en firefelts vei på reisehastighet.

Min høyst private sannsynlighetsberegning (tuftet på kunnskap og erfaring med lokale forhold) anslår at toget har ca 10 prosent markedsandel på kollektive reiser Oslo-Kristiansand. Muligens mindre.

              Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Erik W J 21. juni 2024 kl.2323 #397230 (#397220) Vist 1008 ganger Lik innlegget
 

Utspillet til Flytoget må nok sees i sammenheng med den situasjonen de er i. Det er vanskelig å vurdere hvor reelt dette er. At det er Sørlandsbanen de har kastet seg over er ikke så rart, for der hadde Flytoget forberedt seg på å konkurrere - helt frem til Flytogets styre stoppet det arbeidet.

Situasjonen på Sørlandsbanen er sikkert ikke god, men det betyr nødvendigvis ikke at det ikke kan gjøres noe med. Det er en rekke faktorer som har pekt feil vei, men som kan gjøres noe med:

1) GoAheads ville først og fremst jobbe for å få mer trafikk mellom Oslo og Stavanger. Det var bl.a. basert på "flyskam", som det ble svært stille omkring, men også på at de skulle kunne kjøre noen togpar med færre stopp og andre knep for å redusere reisetiden.

2) GoAhead har ikke gjort noe større for å hente trafikk mellom Oslo og Kristiansand, og Arendalsbanen har de bare drevet pliktskyldigst. GoAhead var den av tilbyderne som så minst potensial i Arendalsbanen og har følgelig ikke gjort noe for at Oslo-Arendal skulle bil tilført mer trafikk.

3) BaneNOR har stengt Drammenbanen i de periodene Sørlandsbanen tradisjonelt har hatt størst trafikk.

4) En svært god veistandard har gitt bussene et konkurransefortrinn. GoAhead ser ikke ut til å ha lært noe av Gjøvikbanen, som har valgt å satse på andre av jernbanens fortrinn når en ikke helt kan konkurrere på kjøretid.

                Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan-Inge Hansen 21. juni 2024 kl.2339 #397232 (#397230) Vist 1026 ganger Lik innlegget
 

"... lært noe av Gjøvikbanen, som har valgt å satse på andre av jernbanens fortrinn når en ikke helt kan konkurrere på kjøretid."

Som er?

                  Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Roar 21. juni 2024 kl.2343 #397234 (#397232) Vist 1063 ganger Lik innlegget
 

Akevittoget?

Lenke: Akevittoget

                    Juletoget? Roar 21. juni 2024 kl.2345 #397235 (#397234) Vist 1077 ganger Lik innlegget
 

Juletog til Hadelands glassverk?

Lenke: Hadeland

                    Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan-Inge Hansen 22. juni 2024 kl.0114 #397240 (#397234) Vist 1022 ganger Lik innlegget
 

Jernbanens fortrinn?

                  Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Erik W J 22. juni 2024 kl.0833 #397242 (#397232) Vist 963 ganger Lik innlegget
 

Det er flere kollektivtrafikktilbud som ikke kan konkurrere på reisetid, men som likevel foretrekkes av mange nok. Den første direktøren for NSB Gjøvikbanen lanserte Gjøvikbanen under mottoet "ikke den raskeste, men den hyggeligste", og dette med å skape trivsel på reisen tror jeg er en god tilnærming. Det har en langt bedre mulighet til i et tog enn i en buss.

                    Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Hans-Ole Sveia 22. juni 2024 kl.0844 #397246 (#397242) Vist 1006 ganger Lik innlegget
 

Enig. Bussene har vel lite av spisemuligheter?

I nord kan toget endatil komme bedre ut enn busser for togene 471 og 472.

                      Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Andreas Westheimer 22. juni 2024 kl.1321 #397255 (#397246) Vist 965 ganger Lik innlegget
 

På lange reiser er det alltid greit å ha med seg litt niste og noe å drikke. Også på toget. Verre er det ikke.

Selvsagt er toget i sin alminnelighet mer komfortabelt enn bussen. Både på støy, gange og plass. Men komfort og ombordtrivsel vil alltid bli vektet mot pris, reisetid og ikke minst pålitelighet. Og apropos ombordtrivsel, så er det vel en smakssak om man foretrekker langdistansebussens lune trangboddhet, eller det grelt belyste interiøret i et 74-sett eller i et Øresundstog.

Togets åpenbare fortrinn mht klimautslipp og miljøvennlighet bør også vektlegges enda hardere. Men intet transportmiddel blir verken mer effektivt eller attraktivt enn infrastrukturen det er henvist til.

Ellers har pressen her sør funnet saken om Flytoget. Agderposten gjengir en ganske grundig artikkel fra Fædrelandsvennen, der til og med utkast til ruteplan er tatt med.

Arendalsbanens fremtid er foreløpig forbigått i stillhet.

Lenke: Agderposten (betalingsmur)

                        Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan Erik Hole 22. juni 2024 kl.1329 #397257 (#397255) Vist 969 ganger Lik innlegget
 

ekspressbussene dekker ikke alle stedene som toget gjør

og toget dekker ikke alle steder som bussen gjør

du kan ikke reise med ekspressbuss fra kongsberg til sørlandet

og du kan ikke ta toget ned til risør eller lillesand fra oslo eller drammen

så de stedene begge går til er kr,sand og arendal

de andre stedene underveis dekke vel av togene i indre deler og ekspressbussen stedene langs kysten nedover fra brevik til lillesand

jan erik

            Ekspress bussene Lars Byman 24. juni 2024 kl.0020 #397378 (#397217) Vist 523 ganger Lik innlegget
 

Bussene som kun har sitteplasser, kan kjøre i 100 på motorveien, hvor det feks er 110km/t. Gjør det ikke enklere for toget, å holde følge. Og bussene er gjerne også billigere på pris.

  Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Morten Nordhagen 21. juni 2024 kl.1824 #397200 (#397196) Vist 1005 ganger Lik innlegget
 

Med oppstart i desember 2027 er vel det akkurat når GoAheads 8-års periode er over. Jeg legger merke til at Arendal er ute, og nattogene også. Altså et mye enklere opplegg, strekningen vest for Kristiansand er ikke nevnt.

Type 71 har ikke krenging, men litt bedre akselerasjon med 4 drivboggier istedet for 3. Med fortsatt like godt vedlikehold av togsettene i Lodalen er det håp om at trafikken begynner å gå i rute igjen, slik jeg husker fra 10-15 år siden da jeg kjørte mye på Sørlandsbanen.

Veien blir stadig bedre, men mange liker tross alt å reise med tog. Dette blir spennende å følge med på.

    Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1838 #397205 (#397200) Vist 990 ganger Lik innlegget
 

Vil jo i så fall være veldig godt gjort å klare å opprettholde det vedlikeholdet man nå har på settene og samtidig tjene penger på å kjøre uten tilskudd.

Venter i spenning på fortsettelsen.

    Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1856 #397209 (#397200) Vist 995 ganger Lik innlegget
 

Det ser ut til å stemme at kontrakten med GAG kan utløpe i 2027. Det er riktigmulighet for opsjon på 1 + 1 år. Men GAG sin eier har vel sagt noe om at togtrafikk i utlandet ikke er prioritert fremover.

Og da blir jo spørsmålet om det er noen som KAN kreve at SJT vurderer den økonomiske likevekten. Det er jo ikke noen som vet om det vil foreligge noen avtale om trafikk etter desember 2027.

Så kanskje staten har bestemt seg for å drive kommersielt til Kristiansand uten korrespondanse mot et opplegg som de eventuelt må kjøpe.....

Tror eg kommer til å klø meg i hodet på dette til det ikke er hår igjen..

      Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Svein Julton 21. juni 2024 kl.2101 #397219 (#397209) Vist 984 ganger Lik innlegget
 

GoAhead kjører mye tog i Bayern, som også er «utland» ift opprinnelseslandet.

        Go-ahead Bayern DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.2114 #397221 (#397219) Vist 1008 ganger Lik innlegget
 

Trafikken i Bayern har de sagt fra seg etter mange kanselleringer og mye rot. Østerrikske ÖBB har overtatt.

          Go-ahead Bayern Svein Julton 21. juni 2024 kl.2128* #397222 (#397221) Vist 1024 ganger Lik innlegget
 

Mye blå GoAhead Bayern tog der for en mnd siden

Lenke: GoAhead Bayern

            Go-ahead Bayern DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.2145 #397223 (#397222) Vist 1035 ganger Lik innlegget
 

Joda, det tar kanskje litt tid å omprofilere

Lenke: Süddeutsche Zeitung

              Go-ahead Bayern Svein Julton 21. juni 2024 kl.2200 #397225 (#397223) Vist 1044 ganger Lik innlegget
 

Passer liksom ikke sammen med hva som står på GoAhead Bayern sin hjemmeside.

Så da må man bare vente til neste gang på München Hbf-

                Go-ahead Bayern DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.2211 #397227 (#397225) Vist 1056 ganger Lik innlegget
 

Da får vi ta det litt mer nøyaktig. I begynnelsen av februar 2024 kjøpte ÖBB Go-Ahead Verkehrsgesellschaft Deutschland GmbH av The Go-Ahead Group i Newcastle, UK. Salget kom av to årsaker. Go-Ahead Group drev trafikken dårlig i Tyskland. Go-Ahead Group endret forretningsstrategi og ønsket ikke lenger å drive jernbanetrafikk utenfor UK.

                  Go-Ahead i Tyskland Tore Haugen 21. juni 2024 kl.2253 #397229 (#397227) Vist 1625 ganger Lik innlegget
 

Her pressemeldingen fra Go-Ahead fra 1.februar i år.

Lenke: Go-Ahead completes sale of German rail operations to ÖBB

                    Go-Ahead i Tyskland Svein Julton 22. juni 2024 kl.0819 #397241 (#397229) Vist 1490 ganger Lik innlegget
 

Da er det jo bra at jeg fikk noen bilder av dem i sin Bayern dekor da, hvis det blir ÖBB rødt etterhvert.

  Når de døde vogner Andreas Westheimer 21. juni 2024 kl.1825 #397202 (#397196) Vist 1087 ganger Lik innlegget
 

Go-Ahead Nordic kjøper Flytoget. Evt motsatt...?

Hvorfor skulle Flytoget ellers gidde å søke SJT, hvis en slik søknad ville være spill av tid og penger?

    Når de døde vogner Kurt Hål. 22. juni 2024 kl.0937 #397249 (#397202) Vist 843 ganger Lik innlegget
 

Enig.... - og et meget interessant åpningstrekk

Posisjonering Holger Schlaupitz 24. juni 2024 kl.1443 #397412 (#397188) Vist 422 ganger Lik innlegget
 

Det er vel god grunn til å tenke at dette initiativet fra Flytoget primært handler om å markere seg for å vise at selskapet har livets rett. Når selskapet vil kjøre Oslo-Kristiansand uten tilskudd fra det offentlige når anbudspakka løper ut, vil det jo være galskap å legge ned Flytoget, er vel selskapets budskap.

Lenke: Pressemelding fra Flytoget

  Posisjonering Trond Cato Martinsen 24. juni 2024 kl.2119 #397443 (#397412) Vist 345 ganger Lik innlegget
 

Her er du inne på noe svært vesentlig.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.64 sek
I dag 3714 treff på forum10, og 74427670 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13066 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.