Flekkefjordbanen - interessant fremtidsperspektiv ·16
Kurt Hål. 20. juni 2024 kl.2200* #397142 Vist 776 ganger Likt av 3
Lik innlegget |
| Perspektivene som Nils Chr. Hagen på tur med Erik Synstad beskriver i siste nummer av På Sporet åpner for mulighetenes mangfold. Selv var jeg i området nokså mye i en kort periode for ca 15 år siden og tok en del bilder langs etter banen, flere sikkert liggende ute her på NJKs forum. Oppslag på nettet viser jo en masse bilder fra dresinsyklingen, men fikk der også tilfeldig øye på ett som var merket Rool. Deler derfor mer enn gjerne gjensynet med Roy Olsen og bildene fra hans tur i 1990. Og om Nils Chr. skulle ha noen flere bilder fra sin sin nylige ekskursjon, hadde det vært en ytterligere interessant utfylling til hans artikkel. ---- (eksekusjon som det sto - den var for drøy til ikke å bli rettet) Lenke: Roy Olsen på tur skinnelangs sommeren 1990 |
|
Flekkefjordbanen Bjørn Halling 20. juni 2024 kl.2252 #397156 (#397142) Vist 683 ganger
Lik innlegget |
| NMT kjørte på Flekkefjordbanen i 1999 og 2000, med motorvogn BM 86.22. Jeg har aldri sett bilder fra disse kjøringene, men jeg regner med at Flekkefjordbanens venner må ha tatt bilder. |
|
86.22 på Flekkefjordbanen i april 1999 DCHalvorsen 22. juni 2024 kl.1431 #397262 (#397156) Vist 635 ganger Likt av 7
Lik innlegget |
| Den 17. april 1999 var NJKs representantskap på besøk i Flekkefjord. Da var det også snakk om å innlemme aktiviteten i Flekkefjord i NJK-folden. Utpå dagen gikk 86.22 i ekstratog fra Flekkefjord til Grovane for RS-medlemmene. Her er noen bilder jeg tok.
Flekkefjord stasjon 17. april 1999. BM 86.22 er klar med ekstratog til Grovane. 17. apr. 1999 foto: Dag Christian Halvorsen
Noen av deltakerne på godshusrampen i Flekkefjord 17. apr. 1999
Fotokjøring mellom Loga og Flikkeid - ikke de beste lysforholdene. 17. apr. 1999 foto: Dag Christian Halvorsen |
|
86.22 på Flekkefjordbanen i april 1999 Halvard Hovtun 22. juni 2024 kl.1829 #397280 (#397262) Vist 607 ganger
Lik innlegget |
| Dette var veldig interessante bilder! Jeg visste ikke at man kunne kjøre helt til Flekkefjord i 1999. |
|
86.22 på Flekkefjordbanen i april 1999 Bjørn Halling 23. juni 2024 kl.0023 #397306 (#397280) Vist 603 ganger
Lik innlegget |
| Vi kjørte både i 1999 og 2000. Jeg har rutebestillingene. |
|
86.22 på Flekkefjordbanen i april 1999 Thor Bjerke 23. juni 2024 kl.0753 #397308 (#397306) Vist 612 ganger
Lik innlegget |
|
86.22 på Flekkefjordbanen i april 1999 Bjørn Halling 23. juni 2024 kl.1002 #397313 (#397308) Vist 612 ganger
Lik innlegget |
| NMT hadde kontrakt med NSB for kjøring av museumstog. Vi kjørte på oppdrag fra Flekkefjordbanens venner. I tillegg kjørte vi i forbindelse med Representantskapsmøtet i 1999. |
|
Kjøring på Flekkefjordbanen Bjørn Halling 23. juni 2024 kl.2329 #397372 (#397306) Vist 486 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Vi kjørte følgende turer på Flekkefjordbanen i 1999 med motorvogn BM 86.22:
17. april: Sira - Flekkefjord - Grovane (-Nelaug) i forbindelse med NJKs representantskapsmøte i Flekkefjord. 31. juli og 1. august: Flere tog i forbindelse med Laksefestivalen. 26. september: Sira - Flekkefjord - flere turer til Flikkeid - Flekkefjord - Sira. Turen 26. september 1999 er etter mine opptegninger den siste turen som hittil har vært kjørt med motorvogn på Flekkefjordbanen. Men - det aller siste persontoget ble kjørt i 2004, i forbindelse med Flekkefjordbanens 100 - årsjubileum, den 31.10.2004. Det ble et spesielt tog, med NMTs trevogner, trukket av en Robel! |
|
Kjøring på Flekkefjordbanen Roar 24. juni 2024 kl.0004 #397374 (#397372) Vist 477 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| 31.10.2004, bare til Sirnes. |
|
Flekkefjordbanen -fullt besatt nær nedleggelsen Kurt Hål. 23. juni 2024 kl.1303* #397329 (#397262) Vist 563 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Flotte bilder og artig å se et med tog i NSB egentlige originalfarger. Jeg var der en gang i 1978 og tok bilder med motiv rundt stall før tur opp og ned igjen til Sira, da med 87.04 som motiv, det også en tur midt på dagen, samme som Roy Olsen. Man kan derfor kanskje etterlates et inntrykk av at banen ikke var mye brukt. Her da et bilde som viser fullsatt tog fra en av flere reportasjer Fævennen gjorde frem mot nedleggelsen, et sterkt påtrykk mot nedleggelse. Det er min kones onkel som har vært tur til byen fra Storekvina en gang ca 1985- 1990. (Han hadde fått tilsendt 2 kopier på blankt papir som takk for å være hovedmotiv. - fant dessverre ikke artikkelen i deres arkiv). |
|
86.22 på Flekkefjordbanen - ikke de beste lysforhold Kurt Hål. 23. juni 2024 kl.1718* #397338 (#397262) Vist 573 ganger Likt av 4
Lik innlegget |
| Til det siste bildet ditt med kommentar ; Akkurat det bildet synes jeg nettopp det er det vanskelig lyset som skaper noe dramatikk i - dette hvordan banen klorer seg fast oppetter brattheng . Det er nettopp det som er det mest gripende ved denne banen. Egentlig en uventet kontrast til det "smeigende" og blide Sørlandet med sine avrundede fjellknoller vi ellers er vant til. Partiet sett motsatt nede fra Flikkeid . Også derfor det måtte ekstra sikres, så ikke dristige fotografer tipper utfor. 😈 Neste : Utslag mellom etterfølgende tunneller. --------- Mest jeg først er i gang på iPaden og ar lagt over noen ekstra bilder itil dets bildegalleri .så legger jeg ut noen til, antagelig ikke tidligere opplastet her inne. Av de 5 siste bildene er 3 av dem fra steder Nils Chr omtaler i sin artikkel, |
|
86.22 på Flekkefjordbanen - hva med ras? Trygve Kåsa 23. juni 2024 kl.1703 #397344 (#397338) Vist 553 ganger
Lik innlegget |
| Her viser du dramatikken i landskapet, må innrømme at jeg også mest tenker på 'avrunnede fjellknoller' for disse strøka. Er vel på tide å ta en tur.. Har banen ofte vært utsatt for ras 🤔 |
|
Flekkefjordbanen - ras? Kurt Hål. 24. juni 2024 kl.1554 #397422 (#397344) Vist 455 ganger
Lik innlegget |
| Ser de sykler med hjelm - et positivt sikringstiltak for velt, kollisjon og muligheten for noe i hodet. Aldri hørt om ulykker her ! 😘 En tur langs banen synes jeg absolutt du bør unne deg. Og med sans for detaljer har du mye å få med deg, se link under. Selv har jeg en tur langs Lundevannen til gode, gjerne til fots, så en kan få sideblikk på banelegemet. Fremstår spennende, se forsidebildet av Thor Bjerke på siste PS og denne tråden av DC Halvorsen.
Tunnelen langs vannet er lang, så utslag må det være flere av bortetter..., interessant å fordype seg i bare da ikke toget kommer?. Kanskje den nye avdeling inviterer NJK-medlemmer til lukket tur hvis det er forbud mot å gå i sporet? 😎 Lenke: På spoet etter banens historie – selve Mestertunnelen ! |
|
Flekkefjordbanen - mestertunnelen Kurt Hål. 24. juni 2024 kl.1615* #397424 (#397422) Vist 455 ganger
Lik innlegget |
|
Flekkefjordbanen - profiler Kurt Hål. 20. juni 2024 kl.2313* #397157 (#397142) Vist 687 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Siden artikkelen nevner trange profiler, er disse noe mye annerledes enn på Krødernbanen? Der har de riktignok ikke tunneler, men ved dårlig øyemål synes det like trangt der.
Mange av Flekkefjordbanens tuneller går i dårlig fjell og er derfor steinsatte. Migaren tunell 1. okt. 2011 foto: Erik Synstad
Det er trangt i enkelte skjæringer. Penger ble spart ved utvidelsen til bredspor. Morud–Kløftefoss25. juni 2006foto: Kurt E. Håland
Flere småbroer fins langs banen. Her midt i tettbebyggelsen. Klaringene er små. Vikersund, i nærheten av25. juni 2006foto: Kurt E. Håland |
|
Ingen flere bilder fra meg Nils Chr Hagen 23. juni 2024 kl.2242 #397363 (#397142) Vist 443 ganger
Lik innlegget |
| Jeg har flere bilder, men med de samme motivene. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |