Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Flott bru ·9 Nils Chr Hagen 23. juni 2024 kl.2254 #397365 Vist 674 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Nesten som ny! Man skulle aldri ha sluttet med å bygge klinkede bruer. Sveiste bruer er billigere å lage, men neppe billigere når levetiden tas i betraktning. Gratis forslag til mastergrad-emne.

Det var dessverre ikke tid til å vente på noe tog der i dag.

forstørrt253456-IMG_4612.jpg

Randklev bru i ny utgave.
23. juni 2024
foto: Nils Chr Hagen
Flott bru Carl Frederik Thorsager 24. juni 2024 kl.0834 #397384 (#397365) Vist 639 ganger Lik innlegget
 

Det pågår jo et forskningsarbeid omkring klinkede broer ved NTNU med utgangspunkt i et av spennene fra bro over Stjørdalselva. Du kan vel koble idéen din til dem?

  Godt forslag Nils Chr Hagen 24. juni 2024 kl.1403 #397409 (#397384) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

Det skal jeg gjøre i august!
Forøvrig så den gamle brua, som går parallelt med den «nye», veldig lik ut Paulen bru på Setesdalsbanen, når jeg så den inn fra enden. Men den må jo ha større bæreevne og tverrsnitt, for det har aldri vært smalspor i Gudbrandsdalen. Brua var stengt og et firma med «Riv» i navnet hadde satt opp et skilt. Men det betyr forhåpentligvis at det bare er snakk om reparasjon?

    Tilfeldig, neppe? Nils Chr Hagen 24. juni 2024 kl.1653* #397429 (#397409) Vist 523 ganger Lik innlegget
 

Jeg leste innlegget fra Thorsager i Godshuset på Hommelvik stasjon. Det er servering der. Da var det ikke lang vei til å ta vedlagte bilde fra Hell stasjon. Det så ut til å være laber aktivitet der med det gamle bruspennet. Jeg kjenner bare til prosjektet fra Sveias artikkel i På Sporet. Men i august skal jeg skaffe meg mer info.

forstørrt253474-IMG_4616.jpg

Bruspenn til bruk ved belastningsforsøk på Hell stasjon
24. juni 2024
foto: Nils Chr Hagen
  Flott bru Per Einar Oreberg 24. juni 2024 kl.2146 #397448 (#397384) Vist 443 ganger Lik innlegget
 

Nå er det vel oftest slik at gamle konstruksjoner ikke er så utnyttet som mer moderne konstruksjoner. Erfaring er at mange gamle stålkonstruksjoner har mye mer reservestyrke, enn mer moderne design -som ofte er mye mer optimalisert med henblikk på styrke og vekt for å holde prisen nede.

    Enig og kanskje også uenig Nils Chr Hagen 25. juni 2024 kl.2337 #397500 (#397448) Vist 314 ganger Lik innlegget
 

Jeg er enig i at gamle bruer er «overdimensjonerte» i forhold til moderne bruer, og at mye av årsaken til lang levetid ligger der. Samtidig vil jeg påstå at man skal lete lenge etter en konstruksjon som er så optimalisert som f eks Paulen bru på Setesdalsbanen. Hver eneste stav har tverrsnitt tilpasset de aktuelle kreftene, og det er det vanskelig å oppnå uten å kunne legge ett, to eller flere lag med plater slik som i en klinket konstruksjon. I en sveist konstruksjon kan man også bruke ulike tykkelser, men da blir det mange sveiste skjøter og steder hvor utmatting kan starte. Jeg er spent på hva de har funnet ut om brua på Hell.

      Enig og kanskje også uenig Hans-Ole Sveia 25. juni 2024 kl.2349 #397501 (#397500) Vist 335 ganger Lik innlegget
 

Betydning har det også hvordan bruene er blitt vedlikeholdt og måten reparasjonenr er blitt foretatt på. For eksempel vil rust svekke konstruksjonen. Det samme er tilfelle ved feil reparasjonsteknikker.

        Brokontoret i Had Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.1309 #397686 (#397501) Vist 114 ganger Lik innlegget
 

Vi som har deltatt en stund, sitter igjen med et inntrykk av at det tidligere Brokontoret i NSB Hovedadministrasjonen var en avdeling med svært høy kompetanse på design, bygging, installasjon og vedlikehold av broer. Eksisterer det en tilsvarende avdeling i dag?

      Enig og kanskje også uenig Per Einar Oreberg 26. juni 2024 kl.1243 #397518 (#397500) Vist 274 ganger Lik innlegget
 

I forbindelse med sveiste konstruksjoner så er det som du sier mange og lange sveiser i mange tilfeller. For å råde bot med utmatting så tyr vi ofte til designer av skjøtene i forhold til erfaringsbase koblet levetidskrav etc. Brå og brutale tverrsnittsendringer i en sveiseskjøt er en god kilde for utgangspunkt for utmattingssprekker.
For en del år siden var jeg med på en levetidsvurdering av en sveist plate boks for en kranbro. En av de ekspertene som var med der hevdet litt spøkefullt at i dag så var det omtrent slik at maligstykkelsen tellte med i den endeligs styrken av gjenstanden. Ting er ofte pint ned for å få redusert masse og pris, men fremdeles ha den definerte/ønskede levetiden.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.29 sek
I dag 15575 treff på forum10, og 74439531 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13067 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.